Vraag

Glasvezel Wifi haalt snelheid bij lange na niet en soms instabiel

  • 6 November 2020
  • 16 reacties
  • 515 keer bekeken

We hebben nu denk ik rond de 5 jaar Telfort glasvezel internet en de Experia V8 modem. Het afgelopen jaar, met het vele thuiswerken, is de performance (snelheid, betrouwbaarheid) niet wat het moet zijn.

Ik had een abonnement voor 100 Mbps en heb deze zelfs ge-upgrade naar 200 Mbps, maar nu ik regelmatig een speedcheck doe, zie ik dat de daadwerkelijke snelheid vaak niet boven de 20 Mbps uitkomt en vaak onder de 10 Mbps zit. Soms valt het signaal even helemaal uit.

Ik heb de fora en de tips bekeken. Herstarten van modem en range extender was al een gewoonte geworden, complete modem resets terug naar fabrieksinstellingen hielpen ook niet. Ook al ge-experimenteerd met verschillende Wifi kanalen. De performance vlak naast de Experia modem is ook niet beter dan elders in huis.   

Wat kan dan nog de oorzaak zijn en wat kan ik hier aan doen?


16 reacties

Een reguliere dag met een 200 Mbps abonnement...

Reputatie 7
Badge +24

Haalt u bekabeld wel de juiste snelheid?

Reputatie 7

Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van @Nick83.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het merk en type van die WiFi extender.

Heb de toevallig ook een "draadloze" verbindingsset in gebruik?

 

Verassend: het volgende plaatje is met de kabel in het modem:

 

 

Reputatie 7

Dan ben ik extra benieuwd naar de antwoorden op mijn andere vragen.

De range extender is een TP Link AC 750 RE 200. Ik weet niet wat je met een “draadloze verbindingsset” bedoelt.

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7

Dat vermoeden had ik al, een wifi repeater.

Dergelijke apparaten komen er bij ons niet in, ze werken averechts.

Als ik je een welgemeend advies mag geven, zie die TP-Link op marktplaats en doorloop de KPN WiFi Manager. Misschien kom je in aanmerking voor gratis Experia WiFi's. En zo niet, koop dan een goed wifi accesspoint die je met een netwerkkabel op de Experia Box aansluit.

Reputatie 7
Badge +24

Is dat zo'n ding wat je in het stopcontact steekt? Volgens mij heeft nog nooit iemand daar beter WiFi van gekregen.

Reputatie 7
Badge +24

Verassend: het volgende plaatje is met de kabel in het modem:

 

 

Dan weet je nu wat je moet doen om fatsoenlijk te kunnen thuiswerken: je pc of laptop bekabeld aansluiten. 

@ wjb:

  • is de KPN wifi manager ook beschikbaar voor Telfort abonnee’s? Want dan heb ik wel een login nodig met KPN ID. 
  • enige specificaties / advies voor een goed access point?

PS. Dacht dat de wi in wifi nou net voor wireless stond...

 

 

Reputatie 7
  • is de KPN wifi manager ook beschikbaar voor Telfort abonnee’s? 

Zijn er dan nog Telfort abonnees, ik dacht dat alle Telfort abonnees ondertussen adminstratief bij KPN ondergebracht waren. Is dat nog niet zo?

 

  • enige specificaties / advies voor een goed access point?

Dat hangt een beetje af van jou woon situatie en welke Experia Box je hebt.

Als je een V10a hebt dan is de Experia WiFi of "super"WiFi van KPN een goede keuze omdat deze naadloos aansluiten op de wifi van de V10a. Anders zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor de TP-Link EAP245.

 

PS. Dacht dat de wi in wifi nou net voor wireless stond...

Klopt en voor de beste wireless trek je wires naar de plekken waar je wifi toegangspunten plaatst.


Ik kan in ieder geval niet inloggen met mijn “MijnTelfort” inlog gegevens. Dus kennelijk nog niet helemaal geïntegreerd.

Ik heb trouwens de experia V8. Verandert dat je advies?

Enige zorg die ik houd is dat zelfs als ik naast de Experia box sta, de snelheid niet boven de 40 - 50 Mbps komt. Nog steeds significant minder dan de 200. Als ik dan honderden euro’s uitgeef voor een access point en kabels door mijn huis moet trekken, om vervolgens te ontdekken dat ik er nog niet ben… of is het gebruikelijk dat het wifi signaal zo veel langzamer is dan bekabeld?

Reputatie 7

Ik heb trouwens de experia V8. Verandert dat je advies?

Dan zou ik de wifi van de V8 uitzetten en misschien zelfs wel voor twee TP-Links EAP245's gaan. 

 

Enige zorg die ik houd is dat zelfs als ik naast de Experia box sta, de snelheid niet boven de 40 - 50 Mbps komt. Nog steeds significant minder dan de 200. 

De V8 heeft alleen 2.4GHz wifi en daarmee ga je die snelheid niet halen, daar moet je toch echt 5GHz wifi voor hebben.


Ik kan in ieder geval niet inloggen met mijn “MijnTelfort” inlog gegevens. Dus kennelijk nog niet helemaal geïntegreerd.

Ik heb trouwens de experia V8. Verandert dat je advies?

Enige zorg die ik houd is dat zelfs als ik naast de Experia box sta, de snelheid niet boven de 40 - 50 Mbps komt. Nog steeds significant minder dan de 200. Als ik dan honderden euro’s uitgeef voor een access point en kabels door mijn huis moet trekken, om vervolgens te ontdekken dat ik er nog niet ben… of is het gebruikelijk dat het wifi signaal zo veel langzamer is dan bekabeld?

https://www.allekabels.nl/netwerk/utp_kabel/cat-5e.html


‘honderden euro’s’ ; een tientje voor 20 meter. Kan je betalen van het geld dat je kwijt bent aan de upgrade van 100 naar 200 die je eerder gedaan hebt. En misschien kan je werkgever je wel een kabel toesturen.

Het mooi wegwerken van een kabel kan je dan doen in de reistijd die er niet is.

@wjb. Nog even over de geadviseerde TP Link EAP 245: 

 

Ik lees in de product spec van de TP Link EAP 245 het volgende: “To benefit from the highest speed that this access point offers, all connected devices must support 5GHz”

 

Terwijl je aangeeft voor mijn Experia V8 box: “De V8 heeft alleen 2.4GHz wifi en daarmee ga je die snelheid niet halen, daar moet je toch echt 5GHz wifi voor hebben.”

 

Dus mijn vraag: gaat deze combinatie mij dan helpen? Of moet ik toch aan een Experia 10 oid?

Reputatie 7

Ik lees in de product spec van de TP Link EAP 245 het volgende: “To benefit from the highest speed that this access point offers, all connected devices must support 5GHz”

Jouw mobiele apparaten moeten dan uiteraard ook 5GHz wifi ondersteunen maar dat zal ook vast het geval zijn tenzij jouw mobiele apparaten heel oud zijn.

De gebruikte Experia Box maakt niet uit, daarvan zet je de wifi helemaal uit.

Reageer