Beantwoord

Glasvezelnet van E-fiber, kan ik dat gebruiken?

  • 6 April 2021
  • 16 reacties
  • 1597 keer bekeken

Dit jaar wordt in Moerdijk/Zevenbergen door E-fiber een glasvezelnet aangelegd.

Wat betekent dat voor mijn abonnement bij KPN (internet, tv, telefoon)?

Kan ik zondermeer aansluiten bij E-fiber? 

icon

Beste antwoord door Nick83 6 April 2021, 11:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

@Kor2  

Glasvezel via E-Fiber of KPN?

Ben je op zoek naar een internetabonnement voor buitenaf? Grote kans dat KPN een abonnement voor je heeft. Soms bieden we glasvezel internet voor buitenaf gelegen gebieden en soms gaat de internetverbinding via het betrouwbare telefoonnetwerk van KPN.

KPN en E-Fiber Glasvezel

Misschien heb je bericht gehad over de aanleg van glasvezel internet door E-Fiber Glasvezel in jouw omgeving. KPN werkt op dit moment niet samen met E-Fiber. 

 

Reputatie 7
Badge +24

KPN werkt niet samen met E-fiber:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder/e-fiber.htm

Je kunt gewoon klant blijven bij KPN. Maar dan kun u niet gebruik maken van de glasvezel die E-fiber aanlegt. Je blijft dan gewoon gebruik maken van de telefoonlijn. Wil je wel gebruik maken van glasvezel van E-fiber, dan zult u over moeten stappen op een andere provider. Kijk op de website van E-fiber welke providers beschikbaar zijn.

Als E-fiber de glasvezel gratis of voor een klein bedrag bij u naar binnen wilt brengen, dan zou ik dat sowieso altijd doen. Want je weet nooit, kan zomaar zijn dat KPN over een paar jaar alsnog over het netwerk van E-fiber gaat leveren. En de glasvezel dan alsnog naar binnen laten leggen zal ongetwijfeld veel meer kosten dan nu.

Om de glasvezel gratis binnen te krijgen moet je misschien een abonnement afsluiten. Dat zou je dan toch moeten overwegen denk ik. Een jaartje Online proberen bijvoorbeeld. Na een jaar kan je sowieso altijd weer terug naar KPN.

Dankjewel. Hier was ik al bank voor.

Kan ik t.z.t. wel met 2 providers werken? KPN via de telefoonlijn en een andere via E-fiber?

Hopelijk kan ik dan later de tweede laten vallen KPN over het glasvezelnet laten lopen? 

Reputatie 7
Badge +24

Dankjewel. Hier was ik al bank voor.

Kan ik t.z.t. wel met 2 providers werken? KPN via de telefoonlijn en een andere via E-fiber?

Ja dat kan. Moet je wel dus beide betalen.

Hopelijk kan ik dan later de tweede laten vallen KPN over het glasvezelnet laten lopen? 

Later misschien wel. Maar niemand kan daar nu nog wat over zeggen of en wanneer dat gaat gebeuren.

Welke snelheid haalt u nu over de telefoonlijn? Is het traag?

De snelheid is nu geen probleem. Maar ik wil  een beetje bij de tijd blijven.

Het is overigens vreemd dat in Zevenbergen met 14.000 inwoners straks een heleboel huishoudens

voor KPN verloren gaan. 

Ik denk dat ik een  (zeer) kortlopend abonnement neem bij een provider die via E-fiber levert om in ieder geval goedkoop of gratis glasvezel in huis te krijgen. Dat moet toch kunnen?

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat ik een  (zeer) kortlopend abonnement neem bij een provider die via E-fiber levert om in ieder geval goedkoop of gratis glasvezel in huis te krijgen. Dat moet toch kunnen?

Ja zeker, heel verstandig 👍

Reputatie 7
Badge +24

De snelheid is nu geen probleem. Maar ik wil  een beetje bij de tijd blijven.

Het is overigens vreemd dat in Zevenbergen met 14.000 inwoners straks een heleboel huishoudens

voor KPN verloren gaan. 

Nou ja, niet echt verloren gaan. Want KPN blijf voorlopig nog gewoon op koper leveren. Maar een gedeelde zal overstappen, mogelijk een groot gedeelte. 

Reputatie 3

KPN werkt niet samen met E-fiber:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder/e-fiber.htm

Om de glasvezel gratis binnen te krijgen moet je misschien een abonnement afsluiten.

Om de gratis aansluiting te krijgen is het afsluiten van een abonnement (contractduur 12 maanden) inderdaad verplicht. Achteraf aansluiten zal €450,00 gaan kosten.

De keuze van de gemeente Moerdijk om voor E-Fiber te gaan is vanuit de wens om de gehele gemeente (dus ook buitengebied) van glasvezel te voorzien. Voor KPN schijnt het alleen maar rendabel te zijn om de grote woonkernen aan te sluiten.  Door op het koper van KPN te blijven mag je wel mee betalen (prijsstijgingen) aan de aanleg van glasvezel op andere plekken van Nederland.

Het is wel jammer dat KPN geen diensten aan wil bieden over het netwerk van E-Fiber. Wel bieden, naast de wat minder bekendere aanbieders, o.a. Youfone en Freedom (consumentenbond beste uit de test april 2021) hun diensten aan via glasvezel. Het nadeel is dat zij weer tv van Canal Digitaal aan bieden.

Reputatie 7
Badge +24

En tv van Canal Digitaal is niet goed?

Heeft zijn nukken, maar over het algemeen is het niet slechter dan KPN, ook wel zijn strubbelingen.

Nadeel bij Freedom, je krijgt waarschijnlijk de Fritzbox 5530, hopen dat ze die stabiel hebben tegen die tijd.

Reputatie 3

Die 5530 is wel een geval met helaas een slechte reputatie. Hopelijk is het probleem met softwareversie 07.26-88173 BETA opgelost. Wel iets om in de gaten te blijven houden dus.

Reputatie 3

En tv van Canal Digitaal is niet goed?


Persoonlijk mis ik een paar zenders in hun zenderlijst die ik via KPN wel kan kijken.

Mis inderdaad de Discovery zenders.

Reputatie 3

Youfone heeft wel een completere zenderaanbod. Wat is eigenlijk de reden dat KPN geen diensten aan bied via E-Fiber? Het is namelijk een open netwerk.

Reputatie 7
Badge +12

Youfone heeft wel een completere zenderaanbod. Wat is eigenlijk de reden dat KPN geen diensten aan bied via E-Fiber? Het is namelijk een open netwerk.

Een open netwerk en een gratis netwerk zijn wat anders 😉

waarschijnlijk zal het prijskaartje te duur zijn.