Beantwoord

GPON of AON?

  • 22 March 2021
  • 10 reacties
  • 6538 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Hallo,

Ik heb sinds vorig jaar december een glasvezel aansluiting, KPNnetwerkNL geeft zelf aan dat de glasvezel is aangelegd in mijn wijk tot aan de wijkcentrale volgens het oude P2P.

In wat artikelen lees ik over gpon in heel Zeeland wat het wat onduidelijker voor mij maakt.

Mijn buurman heeft het zwarte FTU kastje zonder ONT. Betekent dit dat het geen gpon is?

Ik kan enkel bij KPN en dochtermerken terecht vandaar ook deze vraag.

Ik woon in Terneuzen en mijn wijk is al zo goed als aangesloten, in de andere wijken wordt nog druk aangelegd. Zou dit een reden kunnen zijn dat vele providers nog niet kunnen leveren?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 March 2021, 11:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

FTU is doorgaans wit, maar er zijn zwarte NTU’s die eroverheen geschoven worden, maar dat is AON. GPON is momenteel met losse NTU/ONT, dus los fiberkabeltje van FTU naar NTU/ONT.

Voor nieuw glasvezel en dus nieuwe contracten met providers zal KPN WBA (groothandel) waarschijnlijk nieuw beleid (her-onderhandeling kwa prijzen en voorwaarden) inzetten. Dat kan er dan in resulteren dat er niemand is die er brood in ziet momenteel en dus is het alleen KPN zelf die voor provider speelt. Dochtermerken zijn geen aparte providers meer, maar ook KPN met bepaalde extra diensten en/of aboprijs kortingen.

Reputatie 4
Badge +2

Bedankt! Ik hoorde ook al van iemand anders dat het zonder ONT gewoon AON zou zijn.

Maar het feit dat de aanleg nog in volle gang is zou dat een belemmering voor de andere providers zijn om nog niet te kunnen leveren @tmoesel ?

Reputatie 7
Badge +24

Bedankt! Ik hoorde ook al van iemand anders dat het zonder ONT gewoon AON zou zijn.

Maar het feit dat de aanleg nog in volle gang is zou dat een belemmering voor de andere providers zijn om nog niet te kunnen leveren @tmoesel ?

Welke andere providers doelt u precies op? Want een aantal providers zullen nooit op glasvezel van KPN leveren...

Reputatie 7

Mijn buurman heeft het zwarte FTU kastje zonder ONT. Betekent dit dat het geen gpon is?

Er zijn meerdere zwarte kastjes waarven er twee een NTU zijn voor AON verbindingen en één een ONT voor GPON verbindingen.

Heeft jouw buurman het onderstaande kastje dan betreft het GPON anders AON.

 

Reputatie 4
Badge +2

@Nick83 

Momenteel leveren KPN, XS4ALL, online.nl en Solcon, ik doel op T-Mobile/Youfone/budgetthuis en alle andere providers.

@wjb  het gaat om deze, verder geen ONT ofzo.

 

Reputatie 7

Dat is, naar ik begrepen heb, inderdaad de nieuwste NTU voor AON aansluitingen.

Momenteel leveren KPN, XS4ALL, online.nl en Solcon, ik doel op T-Mobile/Youfone/budgetthuis en alle andere providers.

Online.nl is dan eigenlijk de enige echt vreemde, XS4ALL is KPN merk, Solcon is KPN dochter. Lijkt momenteel een speeltje van Canal+ of Vivendi?, eens kijken hoe lang dat duurt, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Online.nl

Reputatie 4
Badge +2

Er waren wat misverstandjes, er wordt toch een ONT met een PON lampje geplaatst dus dan is het toch GPON.

dat verklaart ook waarom de andere providers nog niet kunnen leveren..

Reputatie 7
Badge +24

Er waren wat misverstandjes, er wordt toch een ONT met een PON lampje geplaatst dus dan is het toch GPON.

dat verklaart ook waarom de andere providers nog niet kunnen leveren..

Dus dat wat u op de foto heeft staan, dat word niet geplaatst? 

Reputatie 4
Badge +2

@Nick83 

Nee helaas, de foto is van Google en mijn buurman zij het is deze terwijl dat niet zo is. Deze wordt geplaatst :

Â