Vraag

Grijze kastjes in de tuin, wat is dit?

  • 18 October 2021
  • 5 reacties
  • 520 keer bekeken

Hoi Allemaal,

 

Mijn partner en ik zijn recent in ons huis getrokken. we hebben in de kelder een grijze (ik denk coax) kabel aangetroffen die helemaal scheef loopt (dus niet netjes langs de muur of over het plafond), waardoor ik geen kasten tegen de muur aan kan zetten. Deze gaat aan weerzijden van de kelder de wanden in, dus we hebben geen idee waar deze heen gaan. 

 

Ter hoogte van waar de kabel de tuin in gaat kom ik in de tuin deze twee grijze kastjes tegen. Weet er iemand wat deze kastjes zijn en of deze coax kabel aangesloten zit op deze kastjes? Ik krijg ze niet open (de moer voorop is dol en de klepjes bovenop zitten muurvast) en er staat geen serienummer op.  De grijze kabel ernaast is een elektrakabel van de buitenverlichting, dus niet gerelateerd hieraan. 

 

alvast bedankt.




Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Hallo @Tispe , dat zijn mijns inziens geen KPN-kasten, maar eerder kasten van de lokale kabelboer (Ziggo?). Het is maar goed dat je die kasten niet open kreeg, want het is niet toegestaan die kasten open te maken, dat mag alleen gecertificeerd personeel.

Staan die kasten letterlijk op je eigen grond of op openbare grond tegen jouw gevel aan?

De lokale kabelboer even bellen.

Succes.

 

Hoi Jan, 

 

Bedankt voor de snelle reactie. Oei maar goed dat ik vrij snel opgaf hahahaha.

 

De kastjes staan echt MIDDEN in onze achtertuin tegen de gevel bevestigd (ons terras ligt ca 1 meter hoger dan de tuin, dus de kelder steekt ca 1 meter boven maaiveld uit). Best wel vervelend want het voorkomt dat we het terras een beetje verlengen. 

Heb contact opgenomen met ziggo. 

Coax is de oude kabel voor Locale netwerken en in een andere variant voor CAI. Als het CAI is, heb je een grote kans dat dit vroeger van de gemeente was. 

Als de muur jouw eigendom is, en het zit nagelvast (zonder gereedschap niet te verwijderen), dan heeft een ander persoon die regelmatig dit forum bezoekt haarfijn uitgelegd hoe dit zit. Als er geen wettelijke of gemeentelijke bepaling op zit (zoals bij Electriciteit-, Gas- en watermeters), dan is het jouw eigendom. 

Coax is zeer pasief. Er gaat normaliter geen electriciteit door (Bij een DVBT2 en sataliet ietsje om de antenne te activeren).  

Als niet iemand als @Noordzee de deskundige op dit gebied in dit forum weet wat de kastjes zijn, zou ik in jouw geval even contact opnemen met de gemeente (of het gewoon even aan wat buren vragen). 

Maar het kan net zo goed iets zijn als een oud thuisnetwerk. 

Reputatie 7
Badge +28

Haha @CorL ,

Ik ben zeker geen deskundige van vage grijze kastjes. 

Jouw suggestie van een oud kabelnetwerk zou zo maar eens kunnen. Al dan niet van Ziggo of een voorganger. 

bedankt voor jullie antwoorden!

 

Ik heb contact gehad met Ziggo, zij geven aan ook niet zeker te zijn of deze kastjes van hun zijn en wat ermee moet, maar geven me de tip om een verzoek tot verwijderen in te dienen op mijnaansluiting.nl. Dan zie ik vanzelf welke partij het oppakt en of er een monteur langs kan komen om te kijken of de kastjes überhaupt nog in gebruik zijn.