Beantwoord

Het zelflerend vermogen van het spamfilter

  • 18 March 2024
  • 5 reacties
  • 74 keer bekeken

Hallo, ik krijg al weken spam van dezelfde afzenders, bijvoorbeeld van news.sendinary.com, promopakkertje etc. Ik verplaats deze spam naar de map "Ongewenste berichten'’, maar dezelfde berichten komen steeds weer terug. Ik mag aannemen dat ik niet de enige ben die zulke rommel ontvangt. Van algoritmes hoor je vaak dat ze een zelflerend vermogen hebben en daardoor steeds slimmer worden. Hoe zit dit met de KPN spamfilters? Zijn zij ook in staat  tot zulke prestaties ? mvg

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 19 March 2024, 16:23

Bekijk origineel

5 reacties

Als maar genoeg mensen dat soort websites als spam aanmerken krijg je het op een gegeven moment steeds minder binnen.

Je kunt behalve als spam aanmerken ook de betreffende sites blokkeren binnen de webmail. @Vredestein 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Vredestein, welkom op het forum, goede vraag! Het spamfilter van onze webmail is zeker zelflerend. Als jij spam mails netjes elke keer als spam markeert, dan neemt ons filter dat mee. Maar, zoals N.N. al aangeeft, de schaal is belangrijk. We kunnen niet op spamfilter niveau een bepaalde mail of afzender als spam bestempelen als het door één iemand gemeld wordt. Maar, hoe meer mensen het melden, hoe sneller iets als spam gefilterd wordt.

Dank je wel, Erik. Dit zijn een paar voorbeelden van hardnekkige spam (dus ongewenste mails, die ik al weken lang binnenkrijg):

<news@news.grijpjevoordeel.com>

<news@mail.promopakkertje.com>

mvg

Reputatie 7
Badge +9

@Vredestein je kan in de webmail interface ook zelf regels instellen. Zo kan je mail van bepaalde afzenders meteen al naar de prullenbak verplaatsen.

Het is geen echte spammaatregel, maar het voorkomt wel een hoop onzinmail in je inbox.

Reputatie 7
Badge +30

Dank je wel, Erik. Dit zijn een paar voorbeelden van hardnekkige spam (dus ongewenste mails, die ik al weken lang binnenkrijg):

<news@news.grijpjevoordeel.com>

<news@mail.promopakkertje.com>

Al ik van deze adressen de website bekijk, dan zijn beide sites dezelfde. En zou ik het waarschijnlijk ook classificeren als spam. Maar, het is ook goed mogelijk dat er mensen zijn die deze mails juist wel willen ontvangen. Het enige wat ik je kan aanraden qua ons spamfilter is wat ik al zei, markeer ze steeds opnieuw als spam.

 

Daarnaast geeft Arjan ook een goede tip:

@Vredestein je kan in de webmail interface ook zelf regels instellen. Zo kan je mail van bepaalde afzenders meteen al naar de prullenbak verplaatsen.

Het is geen echte spammaatregel, maar het voorkomt wel een hoop onzinmail in je inbox.

 

Reageer