Beantwoord

Hoe kan ik na een netwerkaanpassing de snelheid laten verhogen?

  • 1 October 2020
  • 13 reacties
  • 358 keer bekeken

Goedemiddag forumleden,

 

Afgelopen zaterdag kreeg ik via e-mail het bericht dat de werkzaamheden in onze buurt afgerond waren, en dat ik vanaf nu kon genieten van sneller en betrouwbaarder internet.

 

Ik vermoed echter dat de verbinding nog fysiek nog moet worden omgezet van de oude centrale naar de nieuwe straatkast aangezien mijn snelheid nog niet verhoogd is (modem geeft nog steeds dezelfde max snelheid van 8,7 Mb aan).


Met mijn internet+bellen thuis abonnement zou max. 40Mb/s download mogelijk moeten zijn. (Volgens de KPN postcode check zou ik op het nieuwe netwerk technisch gezien 79 Mbit/s download- en 22 Mbit/s uploadsnelheid moeten kunnen halen).

 

Mijn vraag is hoe kan deze wijziging in gang gezet worden? Via 0800-0402 kon deze vraag tot dusver niet goed beantwoord worden.

 

Gezien het huidige thuiswerkend zou een snelheidsverbetering zeer welkom zijn aangezien de huidige 8 Mb's wat krap bemeten zijn...

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie moeite!


Vr.groet,

Bos009

icon

Beste antwoord door bos009 3 November 2020, 14:43

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @bos009 ,

Je kunt via Mijn KPN jouw abonnement aanpassen. Je gaat dan automatisch over op KPN Hussel als je dat nu nog niet hebt. 
 

Zo werkt het huidige KPN Hussel : 

TV & Entertainment

Bij je Hussel Thuis abonnement kies je zelf of, en hoeveel tv’s je wil aansluiten. Kies bijvoorbeeld voor 0, 1 of 2 tv’s en kies zelf of je deze tv’s wil upgraden naar 4K of niet. Daarnaast bepaal je zelf of je NetflixSpotify (Family), FOX Sports, Films en Series, Videoland of een van de andere tv pakketten of OTT (Over-The-Top) diensten wil afnemen. Combineer je Hussel Thuis en Hussel Mobiel? Dan krijg je ook nog eens 5 euro korting op 1 van de onderstaande entertainmentpakketten!
 

 

De voordelen van Hussel staan hieronder in het groen:

 

 

Beste Noordzee, dank je wel voor je reactie, ik wil echter mijn huidige pakket houden. Ook met mijn huidige pakket zou ik een hogere snelheid moeten kunnen halen (max 40 mb/s) echter nu haal ik slechts 8 mb/s. Mijn vraag is dus wat er moet gebeuren om deze hogere snelheid met mijn huidige pakket te kunnen halen. Alvast bedankt voor je moeite.

 

Reputatie 7

Hallo @bos009, welkom op het KPN forum. Leuk dat je ons hier een vraag stelt, de community helpt je hier graag :)

Wanneer je recentelijk een upgrade van je verbinding hebt gehad, hoef je niks bijzonders te doen om er gebruik van te maken. Als het binnen je huidige pakket inbegrepen zit dan krijg je automatisch een snellere verbinding. Tenzij je een nieuw pakket wilt met een nog hogere snelheid, dan klopt Noordzee zijn advies :)

8 Mbit/s is wel erg langzaam! Ik neem aan dat je de meting over je wifi-signaal hebt vastgesteld? De kwaliteit van je draadloze verbinding kun je verbeteren door de juiste omstandigheden in huis voor je wifi te creëren 😃 Ik leg hieronder uit hoe het werkt en welke tools we je aanreiken om je wifi volledig te benutten naar het maximaal haalbare.

Stabiliteit en snelheid wifi hoe zit dat?
Het succes van een goed wifi-signaal is afhankelijk van vele (externe) factoren in en rondom jouw woning. Het draadloze netwerkverkeer gaat door de lucht over een bepaalde frequentie. Wifi wordt onderweg gehinderd door signalen van andere apparaten. Kijk maar eens om je heen in huis: er zijn vast ‘wifiverstoorders’ aanwezig, zoals de magnetron en tv. Ook obstakels zoals; muren, staal en beton moet het netwerk doorheen gaan. Isolatiemateriaal hebben ook een negatief effect op het wifi-signaal. Zo kun je in elke ruimte, ook verschillende uitkomsten van snelheden meten. Dat is afhankelijk van de afstand van het apparaat tot het modem en alle bovengenoemde storingsbronnen die het draadloze signaal moet overbruggen. Ieder huis en huishouden is verschillend, de een heeft meerdere storingsbronnen dan de ander. Je zult begrijpen dat het daardoor onmogelijk is om de snelheid die wij jou tot aan het modem leveren ook kunnen garanderen op wifi. Maar je kunt zeker een heel eind komen :)

Wifi optimaliseren
Je kunt je wifi optimaliseren met een aantal tips en adviezen. Meer daarover weten? lees daarvoor: Oplossingen voor trage en wegvallende wifi :)

Verbeter je wifi met de KPN Wifi Manager. Dit is een online tool speciaal ontwikkeld voor onze klanten om bij je thuis de wifi te verbeteren. Je krijgt een analyse van je wifi op iedere etage, en met de tips en adviezen kun je aan de slag om wifi een boost te geven. Wil je dat een proberen?

Hoi Nadia,

 

Allereerst bedankt voor je antwoord en de genomen moeite!

Het verschil tussen de speedtest die ik uitvoer en de max. haalbare snelheid is beperkt.

Ik heb vandaag getest en kom met de wifi speedtest uit max. 9.2 Mb.

 

De max. snelheid de experia box aangeeft (WLAN info) is  10,4 Mb. Zie copy/paste hier onder (zoals je kunt zien ik heb vanmorgen de experia box nog eens gereset in de hoop dat ik al om ben naar het nieuwe netwerk maar dat is niet het geval).

 

Via de tool die daarvoor beschikbaar is heb ik de verbinding al geoptimaliseerd, maar zelfs als ik naast de box sta wordt de snelheid niet aanzienlijk sneller.

Zoals je zie is de theoretische snelheidswinst die nog te behalen is minimaal.


Weet jij hoe lang het gaat duren voordat de verbinding omgezet gaat worden, en is er iemand die inzicht in deze planning heeft?

(Inmiddels is het > 14 dagen geleden dat het netwerk is geupgrade….)


Alvast bedankt voor je moeite,

Vr.groet,

Bos009


 

Link Status Connected
Showtime Start 0 days: 6 hrs: 7 min: 28 sec
Modulation Type ADSL_2plus
Actual Rate (Up/Down) 893/10494 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1231/12344 kbps
Noise Margin (Up/Down) 9.5/6.2 dB
Line Attenuation (Up/Down) 20.4/38.5 dB
Output Power (Up/Down) 7.1/19.3 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 3/14 ms
INP (Up/Down) 1.5/4 symbols
FEC (Up/Down) 0/36813
CRC (Up/Down) 0/21
Profile N/A
Reputatie 7

Zo te zien is het nog niet helemaal verwerkt, @bos009! Ik ga dit voor je uitzoeken, zou je daarvoor je forumprofiel willen invullen met: naam contractant, postcode + huisnummer, klantnummer en mobiele nummer? Dan kan ik er even induiken. Laat je het aan me weten als je dat hebt gedaan? :) 

Goedemiddag Nadia,

Ik heb de door jouw gevraagde gegevens in mijn profiel ingevuld, ik hoop dat het zo in orde is.

Alvast bedankt voor je snelle reactie en het verder oppakken!

 

Met Vriendelijke groet,
 

 

Reputatie 7

Hey @bos009, bedankt voor het aanvullen van je gegevens. Mijn voorgaande bericht was toch iets te voorbarig, nog heel even geduld De migratieorder is er vanmorgen ingezet, er is een gespecialiseerde wijkcentrale monteur voor nodig om de verbinding om te pluggen, dat gebeurt op 28 oktober. Dan kun jij genieten van sneller internet :grinning::rocket:

Hoi Nadia,

 

Dank je wel voor het uitzoeken en het doorgeven van de datum waarop e.e.a. gaat plaatsvinden.

Die twee weken houden we nog even vol!

 

Is het misschien een een idee om onderstaande  e-mail die verstuurd is wat te verduidelijken?

Ik heb n.a.v. deze mail meermaals de helpdesk gebeld en de antwoorden waren

 

  • 24 uur wachten en dan modem resetten
  • Vraag een sneller pakket aan
  • Waarschijnlijk wordt het t.z.t. omgezet, maar geen idee wanneer


I.i.g. heel blij dat ik nu weet dat het nu na al die jaren er echt van gaat komen….:blush::champagne:

 

Nogmaals bedankt!

We zijn klaar met de werkzaamheden

De werkzaamheden bij jou in de buurt zijn afgerond. Dat is goed nieuws, want vanaf nu kun je genieten van sneller en betrouwbaarder internet. Je bent hiermee klaar voor de mogelijkheden van nu, en de toekomst.

Ben je benieuwd of jouw huidige abonnement nog past bij het vernieuwde netwerk? Neem dan contact op met je provider, deze kan je verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Het team van KPN NetwerkNL

 

 

Reputatie 7

Eens, @bos009. Je bent ook een uniek geval ;) Normaal zijn de eerder genoemde antwoorden ook goed, maar net als mijn collega's bij de klantenservice zat ik er ook naast. Bij jou waren er nog wat extra handelingen nodig. Wanneer je bovenstaande mail ontvangt mag je (binnen 24 uur) verwachten dat je verbinding sneller is. Dat ging hier even niet goed, sorry voor het ongemak!

Ik wens je alvast veel plezier met de snellere internetverbinding! :) Als er nog vragen zijn, je weet ons te vinden! 

Goedemorgen @Nadia ,

Aan de WAN connectie te zien heeft gisteren de omzetting plaatsgevonden. De verbinding is nu 4Mb sneller als voorheen (zie gegevens hieronder)

Hoewel ik natuurlijk blij ben met elke snelheidsverhoging is dit nog niet helemaal waar ik op gehoopt had.

Zou jij  s.v.p. nog eens naar willen kijken wat de mogelijkheden zijn om dit nog verder te verbeteren?

Alvast heel erg bedankt!

Vr.groet,
bos009

Link Status Connected
Showtime Start 0 days: 21 hrs: 18 min: 19 sec
Modulation Type ADSL_2plus
Actual Rate (Up/Down) 1020/14590 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 1295/19752 kbps
Noise Margin (Up/Down) 9.8/6.6 dB
Line Attenuation (Up/Down) 4.8/7.5 dB
Output Power (Up/Down) 12.2/5.5 dBm

 

Reputatie 7

Goedemorgen, @bos009. Snelheidsverhoging is altijd een feestje, maar dan moet het niet een zuinige traktatie zijn. 

Heel goed dat je me op de hoogte houdt, er lijkt inderdaad toch iets onderwater vast te zitten. Ik heb in het systeem een mutaties gezet. Ik verwacht en hoop dat het binnen 24 uur wel wordt omgezet. Wil je dat morgen eind van de dag controleren? Ik hoor graag van je. Mocht het dan nog niet (aanzienlijk) zijn verbeterd, dan zet ik zwaar geschut in :sunglasses:

 

Goedemiddag @Nadia ,

 

De aanpassing heeft vanmiddag plaatsgevonden en ik haal nu zelfs via de WIFI mooie snelheden die tot voor kort alleen in mijn dromen bestonden :rofl::champagne:

 

Ook is in de experiabox is te zien dat de verbinding nu op VDSL staat.

 

Nogmaals heel erg bedankt voor al je moeite, en nog een fijne dag gewenst!

 

Met vriendelijke groet,

bos009

 

 

 

Reputatie 7

Hulde! Dat is goed nieuws, @bos009. Het kost wat, maar dan krijg je ook wat. Super fijn dit :rocket::champagne::tada:

Jij bedankt voor je geduld en fijne gesprek. Nu kan ik echt naar volle tevredenheid jouw topic afsluiten :grinning:  

Reageer