Beantwoord

Huur fritzbox KPN

  • 24 April 2020
  • 15 reacties
  • 833 keer bekeken

hoi allen,

Ik heb net met de klantenservice gebeld omdat ik met een dringende vraag zat nl hoelang betaal je huur voor de fritzbox. 

Mij is verteld dat zolang je internet afneemt je de huur moet betalen omdat er  meer achter zit. Je betaald dus 10 jaar die zeven euro zoveel ,terwijl zelf kopen goedkoper zou zijn , maar bij een eigen fritzbox saboteert kpn de boel. Er wordt dan een of ander knopje niet omgezet en nu bij het huren wel.

Ik vind dit geen service!

klopt dit verhaal of wordt er voor een x periode gehuurd en daarna is de fritzbox eigendom?

 

icon

Beste antwoord door wjb 24 April 2020, 09:21

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Onzin. Een eigen fritzbox werkt net zo goed.

Als u bij KPN een fritzbox afneemt, dan word deze nooit eigendom.

Reputatie 7

Als je een FRITZ!Box huurt dan betaal je inderdaad de gehele looptijd van het contract die €7,49. Dat is nu bij XS4ALL ook het geval alleen zijn daar die kosten in de basisprijs van het abonnement inbegrepen waardoor het "minder opvalt".

Je kunt echter rustig een FRITZ!Box kopen, die draait precies dezelfde firmware en er is dus niet een knopje dat omgezet zou zijn.

Een 7590 kost zo'n €195,- maar let op, deze is niet geschikt voor bonded VDSL, dan moet je de 7581 kopen. In het laatste geval is de 7583 nog iets krachtiger maar die is wel alleen via KPN te huren.

Bij koop heb je geen toegang tot de tech desk van KPN en dus ben je op jezelf aangewezen voor het configureren van die FRITZ!Box. Gelukkig is er het forum waar je waarschijnlijk alle benodigde info kunt vinden en anders gewoon een vraag kunt stellen.

Reputatie 7

Hey @Adja Menno, welkom op het KPN forum.

 Nog een kleine toevoeging op het zeer uitgebreide en juiste verhaal van wjb. Ook goed om te weten: Als je bij KPN de FRITZ!Box huurt, krijg je ook een nieuwe FRITZ!Box wanneer die tijdens de looptijd van je contract kapot gaat. Handig. 

Je mag er uiteraard vanuit gaan dat de apparatuur lang mee gaat. Maar toch. 

Badge +12

@Adja Menno Ik zit bij XS4ALL en heb een Fritz!Box 7590.  Even los van wat @wjb  zegt over welk exacte type je moet hebben, kan ik je een Fritz!Box echt aanbevelen. Echt een top-apparaat. Eigenlijk is die € 7,49 heel acceptabel aangezien dit inclusief de tech-desk is die normaliter €5 per maand kost. Je betaalt dus €2,49 voor de Fritz!Box en als je dat loslaat op de aanschafprijs van € 195 dan is dat dus 6,5 jaar (inclusief wat @Nadia zegt). Dat lijkt me zeer acceptabel. Heb je het geld en heb je geen tech-desk nodig dan zou ik er eentje kopen. Je kunt namelijk prima zonder tech-desk. Stel je vraag hier op het forum en je krijgt vaak snel een goed antwoord. Er is zelfs iemand actief op dit forum die bij AVM (de maker van de Fritz!box) werkt. 

Met de nieuwste firmware is het ‘inlezen’ van de KPN-gegevens een fluitje van een cent.

Reputatie 7

Eigenlijk is die € 7,49 heel acceptabel aangezien dit inclusief de tech-desk is die normaliter €5 per maand kost. Je betaalt dus €2,49 voor de Fritz!Box ...

Dat is mijns inziens een beetje manke beredenering. Als je, zoals ik, nooit gebruik zou hoeven maken van die tech-desk dan betaal je mijns inziens toch echt gewoon €7,49 voor die FRITZ!Box.

Heb je het geld en heb je geen tech-desk nodig dan zou ik er eentje kopen.

Precies.

Badge +12

Eigenlijk is die € 7,49 heel acceptabel aangezien dit inclusief de tech-desk is die normaliter €5 per maand kost. Je betaalt dus €2,49 voor de Fritz!Box ...

Dat is mijns inziens een beetje manke beredenering. Als je, zoals ik, nooit gebruik zou hoeven maken van die tech-desk dan betaal je mijns inziens toch echt gewoon €7,49 voor die FRITZ!Box.

 

Klopt. Vandaar mijn vervolg om er ook optioneel eentje aan te schaffen maar dat was blijkbaar niet duidelijk door mij weggeschreven ;-) Als je geen gebruik maakt van de TD is het te duur. Ik wilde alleen even het bedrag verklaren.

 

Reputatie 7
Badge +7

Als je de keus (en geld) hebt zou ik inderdaad eentje aanschaffen. Ikzelf had een FB7560 aangeschaft. Door technische probleempjes met mijn internetverbinding is door XS4ALL m’n oude FB7360 omgeruild voor een FB7590! Welnu, die ‘extra’ 7560 staat nu in ‘mesh’ samen met FB 1750E. Dat is ook het voordeel van FB, alles is compatible. 

Reputatie 7
Badge +24

Met de nieuwste firmware is het ‘inlezen’ van de KPN-gegevens een fluitje van een cent.

Als je een wat oudere op marktplaats opscharrelt, dan kan het wezen dat daar nog niet de nieuwste firmware op staat. En dan werkt het misschien niet om hem direct aan te sluiten. Dan zou je hem dus eerst achter de Experiabox moeten hangen, zodat je internet hebt op die fritzbox. Dan kan je de firmware updaten. En daarna kun je hem rechtstreeks aansluiten. Correct?

Reputatie 7
Badge +7

Voor meer informatie omtrent updaten van FB modems, verwijs ik graag naar de volgende site:

https://nl.avm.de/service/

Veel oudere FB’s kan je helaas niet meer updaten.

Reputatie 7

Erg veel advies en informatie wordt hier gedeeld. Top. Kan je ermee uit de voeten, @Adja Menno? We horen graag van je :) 

Als je tevreden bent over de prijs/kwaliteit die KPN biedt en je verwacht nog jaren klant te blijven, dan kan de aanschaf van een eigen router uiteindelijk goedkoper zijn.

Mocht je het geld hebben, heeft kopen altijd persoonlijk mijn voorkeur. Het is wel verstandig om op papier duidelijk te hebben welke zelf gekochte routers werken met diensten van KPN. Het gevaar is wel dat KPN beslissingen maakt die de router (deels) onbruikbaar maken. Techniek veranderd met de dag.

Reputatie 7

Het gevaar is wel dat KPN beslissingen maakt die de router (deels) onbruikbaar maken.

De kans daarop is echter nagenoeg nihil.

Het enige "spannende" van een eigen router is routed IPTV via een apart vlan maar ook daar zie ik geen veranderingen die het gebruik zouden kunnen gaan blokkeren.

"De kans daarop is echter nagenoeg nihil."

Ik verwacht met de recente uitspraken over het gebruik van eigen routers dat dit ook niet het geval is. Alleen techniek veranderd en ik wil de topicstarter wijzen op de mogelijke nadelen. Het is appels met peren vergelijken, maar zo kocht ik een keer een router met ingebouwde virus beschermer en deze functie kon ik niet meer bijkopen na twee jaar, omdat de fabrikant de samenwerking opgezegd had met de ontwikkelaar van virusbescherming.

Reputatie 7
Badge +24

Een virus scanner in een router is tegenwoordig ook nagenoeg zinloos. Zo goed als alle verkeer is tegenwoordig versleuteld. Websites zijn HTTPS en email met SSL. Versleuteld verkeer kun je niet scannen op virussen. Dat kan pas op de computer, wanneer de versleuteling eraf is.

Zo ver gaat mij kennis niet. Wat fijn dat ik dit nu ook weer heb mogen leren. Voor nu ging het mij erom dat ik uitleg geef over de voor en nadelen van het kopen of huren van een product.

Reageer