Vraag

Inflatiecorrectie wel voor mij, niet voor nieuwe klanten?

  • 1 November 2021
  • 18 reacties
  • 266 keer bekeken

Ik heb sinds mei een abonnement op internet/vast bellen, snelheid 50 mbit/s. Het internettarief bedroeg toen € 42,50 en is in juli verhoogd naar €43,73. Als je je echter nu aanmeldt als nieuwe abonnee, betaal je gewoon het oude tarief van € 42,50. Hoe kan dat? In mijn optiek is dit ongelijke behandeling. Moeten stijgende kosten uitsluitend worden verhaald op bestaande klanten?

 

Admin: eigen topic voor je aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Als je zoekt binnen dit forum zijn er honderden vragen die vergelijkbaar zijn met die van u. Ook u heeft ooit een welkomstbonus gekregen of een andere aanbieding en na het ingaan van je contract krijg je 1x per jaar een prijsverhoging ivm inflatie.

Het gaat mij niet zozeer om de welkomstbonus (die heb ik buiten beschouwing gelaten), maar om de prijsstijgijging die in juli werd toegepast i.v.m. kostenstijgingen (€42,50 wordt €43,73). Daar heb ik in principe geen moeite mee, maar de kostenstijging geldt niet voor nieuwe klanten, want die betalen het oude tarief van €42,50 voor hetzelfde abonnement (Hussel internet 50 mbit/s). Dat is toch wel raar. 

@Sjakus heeft volgens mij helemaal gelijk. https://www.kpn.com/thuis/tarieven.htm geeft aan dat de prijs voor Internet 50 Mbit/s € 42,50 /mnd bedraagt. Bij mij wordt er ook €43,73 in rekening gebracht.

 

Graag reaktie van een KPN medewerker met uitleg of restitutietoezegging.

Reputatie 7
Badge +21

...verwijderd… verkeerde reactie.

Reputatie 7
Badge +24

Ik vraag me dit ook af. Lijkt me dat het voor KPN ook net zo makkelijk is om gewoon alles gelijk te houden.

Bij mobiele abonnementen is dit natuurlijk heel normaal. Maar ja, het is niet vergelijkbaar. Bij mobiele abonnementen heb je een looptijd van 1 of 2 jaar en dan kun je weer opnieuw afsluiten. Dat is bij thuis abonnementen niet

Althans, volgens mij niet de bedoeling. Ik denk dat het niet eens kan. Als je al Hussel hebt, die inflatiecorrectie al een keer gehad hebt en dan weer verlengen voor de prijs zonder inflatiecorrectie. Als je daarom belt word je bijna uitgelachen denk ik...

Reputatie 7
Badge +24

... reactie verwijderd ...

Reputatie 7
Badge +21

Dat realiseerde ik me ook al @Nick83 , ik heb mijn reactie verwijderd.
Ik werd op het verkeerde been gezet door de titel “Inflatiecorrectie….”

Reputatie 7
Badge +24

...

Reputatie 7

Dat is precies waarom ik direct na de prijsaanpassing in juli mijn abonnement van 200Mbps naar 100Mbps en weer terug naar 200Mbps gewijzigd heb.

Daarmee verdween de €1,45 prijsverhoging weer als sneeuw voor de zon.

Factuur juni 2021:

Factuur juli 2021:

 

Factuur augustus 2021:

 

Reputatie 7
Badge +28

Hahaha , die @wjb is toch weer het slimste jongetje uit de klas. 👍

Knap geregeld! 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Sjakus ,

In een eerder topic met een soortgelijke vraag kwam de reactie dat dit het beleid is van KPN. 
 

Wat mij betreft onbegrijpelijk, want zo blijf je een wirwar van verschillende tarieven houden voor hetzelfde product. Hoe kan KPN het zichzelf moeilijk maken? 

De inflatiecorrectie is een jaarlijks mechanisme wat de overheid (bij wet dus) vereist op verkochte abonnementsproducten. 
Ook je afname van energie en water heeft bijvoorbeeld deze jaarlijkse aanpassing.

Zie ook deze website: https://indeflatie.nl/wat-is-inflatiecorrectie/

En een eerder antwoord: internet-9/abonnementsgeld-voor-periode-22-7-t-m-21-8-hoger-dan-voorgaande-maanden-549796?postid=1381619 .

 

Reputatie 7

De inflatiecorrectie is een jaarlijks mechanisme wat de overheid (bij wet dus) vereist op verkochte abonnementsproducten.

Dat is volstrekte onzin. Je mag als organisatie jaarlijks een inflatiecorrectie doorvoeren maar de overheid eist niet dat organisaties dat doen.

Dat het mag. .. prima. Maar iedereen doet het.

Zijn we het dan weer niet over eens. Maar ga ik niet over discussiëren. Het is gebaseerd op o.a. de info van de website die ik link.

Reputatie 7

Zijn we het dan weer niet over eens. Maar ga ik niet over discussiëren. Het is gebaseerd op o.a. de info van de website die ik link.

En op die site staat dus niet wat jij beweert. De overheid stelt echt niet als eis dat KPN jaarlijks een inflatiecorrectie doorvoert, het beschrijft dat KPN een inflatiecorrectie mag doorvoeren, dat is echt heel iets anders.

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben het in dit topic eens met wjb. 

De overheid eist van KPN geen verhoging. Dat doet KPN zelf. 

Dan heb ik 't kennelijk anders geïnterpreteerd. 

@wjb , @Noordzee .

Reputatie 7
Badge +28

Nou, ik ben ook eindelijk over op Hussel. Nu ik de truc van wjb weet, durf ik dat wel aan. 

De maandelijkse kosten gaan per direct van 45,92 naar 44,50 (42,50 + 2,00) terwijl er verder niets wijzigt. 

KPN is zo gek nog niet ! 

En om even terug te komen op de inflatiecorrectie. In de meegestuurde voorwaarden wordt bij mij een jaarlijkse aanpassingsdatum genoemd van 1 oktober. Dat is vreemd, want tot nu toe is dat bij iedereen 1 juli.

  1. Inflatiecorrectie

    KPN heeft het recht om 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe te passen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli − 30 juni.