Beantwoord

Installatie zonder ntu

  • 8 November 2021
  • 28 reacties
  • 1581 keer bekeken

Donderdag 11 november ga ik over op glasvezel van KPN. Ter voorbereiding heb ik vast het installatiepakket open gemaakt. Nu blijkt dat ik nog geen NTU heb en het pakket hier wel vanuit gaat.

Hoe kan ik alsnog KPN doen bewegen een NTU op mijn FTU aan te sluiten. Ik kom door geen enkele hulplijn.

icon

Beste antwoord door Ernst-Jan de Winter 16 November 2021, 12:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat moet een monteur komen doen. Volgens mij mag de klant dat niet eens zelf doen...

Hallo @Ernst-Jan de Winter , de benodigde spullen heeft de monteur bij zich omdat je dat niet zelf aan mag sluiten.

 

Hallo @Ernst-Jan de Winter , de benodigde spullen heeft de monteur bij zich omdat je dat niet zelf aan mag sluiten.

 

wie zegt dat het niet mag je mag rustig de NT zelf vervangen of plaatsen bij diverse providers

zo heeft Reggefiber (kpn netwerk) het ook ontwikkeld om het de klant te kunnen laten doen

echter kpn stuurt wel een monteur aan

zie deze link voorbeeld

@JanDhoe kom je erbij dat een klant een NTU niet mag plaatsen ? op de aanwezige FTU

die afgemonteerd is

 

 

 

@peter-keetfm , Dat er providers zijn die het de klant wel laten doen wil niet zeggen dat het bij KPN wel mag, KPN staat het niet toe om het zelf te doen, die stuurt altijd een monteur om het aan te sluiten.

Dit om problemen te voorkomen met een vuile aansluiting, iets wat jij en ik wel voorkomen met met een cleaner.

Donderdag 11 november ga ik over op glasvezel van KPN. Ter voorbereiding heb ik vast het installatiepakket open gemaakt. Nu blijkt dat ik nog geen NTU heb en het pakket hier wel vanuit gaat.

Een KPN internet pakket zal er van uitgaan dat je de spullen op een RJ45 ethernetaansluiting kan aansluiten. Het kan echter zo zijn dat de glasvezel infrastructuur op jouw locatie van recente datum is en dan is het PON (G-PON of XGS-PON). Dan is het geen NTU maar een ONT die op de FTU geprikt wordt en die ONT moet geregistreerd worden.

Het laserlicht signaal wat over een PON aansluiting bij jouw binnenkomt omvat ook de data van al jouw buren (tot 32 of 64 buren). Omdat dat allemaal versleuteld is moet de ONT een sleutel hebben specifiek voor jouw. Het invoeren daarvan is een handmatig proces momenteel en wordt gedaan door iemand ter plekke die dan ook gelijk de in het pakket ontbrekende ONT meeneemt.

 

@peter-keetfm, Dat er providers zijn die het de klant wel laten doen wil niet zeggen dat het bij KPN wel mag, KPN staat het niet toe om het zelf te doen, die stuurt altijd een monteur om het aan te sluiten.

Dit om problemen te voorkomen met een vuile aansluiting, iets wat jij en ik wel voorkomen met met een cleaner.


dat kpn een monteur aan stuurt is duidelijk dat is altijd zo geweest

dat je zelf een NTU niet mag plaatsen is mij niet bekend

bij sommige providers kun je het zelf doen met de handleiding van die provider

en die zelfde provider levert over het zelfde kpn-netwerk (reggefiber)

mijn vraag is waarom het dan niet mag ?

zie dit stukje van provider kpn :

 

GOF / EOF / GPON / XGSPON = (FTTH - Glasvezel)

Eigen apparatuur kun je aansluiten op de ethernet aansluiting van het Optical Netwerk Termination Unit (NT):

  • Ethernetaansluiting met RJ45-stekker voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.
  • De NT moet je aansluiten op een 230V netspanning, via de bijgeleverde laagspanning adapter.
 
Let op: gebruik de NT die wij leveren (met ethernetaansluiting en RJ45-stekker). De glasvezel in de FTU (waar het glas afgemonteerd is) is zeer kwetsbaar. We raden je daarom sterk af om de FTU los te maken van het NT (met ethernetaansluitng). Aan een reparatie zijn kosten verbonden.

Bij GPON en XGSPON (10) Gigabit Passive Optical Network techniek, die wij sinds 2019 gebruiken, is de ONT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. Deze kun je dus niet verwijderen. Bij de techniek "Active Optical Network (AON)", is de NT een mediaconverter, hiervoor zijn de specificaties beschikbaar:

  • IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
  • SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm
  • 14 km range
  • >15 dB power budget
  • Class 1 laser product
  • Transmit power -3 ... -9 dBm
  • Receive power -3 ... -22 dBm
  • Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!

 

 

 

KPN staat dat nu eenmaal niet toe en heeft het nooit toegestaan.

De naam Reggefiber bestaat al lang niet meer, is nu KPNnetwerk

@JanD lezen graag

lees het stukje van mij eens door

vooral het onderste stukje text van provider kpn :

 

Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren!

 

 

 

Met andere providers heb ik niets te maken, KPN staat dat nu eenmaal niet toe, in het verleden misschien wel. Maar nu niet meer. Basta.

@JanD 

als het niet mag van kpn had ik nooit mijn NT verwijderd

en een patch cover geplaatst en de glasvezel kabel naar mijn fritzbox gedaan

die covers zijn ook gewoon bij kpn te bestellen

dat kpn het afraad is niet dat het niet mag

Reputatie 7
Badge +10

@JanD KPN staat het wel toe en geeft inderdaad ook de informatie die nodig is om zelf een NT (of een router met SFP aansluiting) op je FTU aan te sluiten. Dit vooruitlopend op de ingangsdatum van 1 januari 2022 voor het kunnen aansluiten van eigen apparatuur op het netwerk-aansluitpunt.

Wel is het zo dat KPN je niet direct de NT levert die je nodig hebt. Dat gaat altijd via de monteur. En uiteraard  zijn de herstelkosten voor jezelf als je iets beschadigt in de FTU.

Reputatie 7
Badge +24

En uiteraard  zijn de herstelkosten voor jezelf als je iets beschadigt in de FTU.

Voor iemand die later wat gaat rommelen is dit logisch.

Maar bij een nieuwe klant die het spul opgestuurd krijgt en bij het aansluiten iets verkeerd doet kan je dit eigenlijk niet maken. Denk ik.

Reputatie 7
Badge +10

En uiteraard  zijn de herstelkosten voor jezelf als je iets beschadigt in de FTU.

Voor iemand die later wat gaat rommelen is dit logisch.

Maar bij een nieuwe klant die het spul opgestuurd krijgt en bij het aansluiten iets verkeerd doet kan je dit eigenlijk niet maken. Denk ik.

 

Klopt. Maar een nieuwe klant krijgt de NT niet opgestuurd dus kan het ook niet zelf aansluiten. Wel met behulp van een patchkap en een kabeltje (verkrijgbaar bij KPN maar dan lijkt het me logisch dat evt schade voor jezelf is.

De monteur van KPN is gratis voor het plaatsen van deze NT.

@peter-keetfm, “Niet zelf mag” is iets te kort, KPN laat het je niet zelf doen, hiervoor laten ze altijd een monteur komen, KPN mag het namelijk niet “verbieden” zelfs als jij hem uit je woning compleet zou verwijderen kan KPN er niks tegen doen, tot je er gebruik van wilt maken, dan kan KPN een fikse rekening presenteren voor herstel, net als je het zelf stuk maakt.

@JanDIs nog al kort van stof, verbieden mag alleen de staat, dit moet wettelijk vastgelegd worden met een gegronde reden en draagvlak, maar Jan is nogal van het verbieden.

Ikzelf heb de koper verbinding geheel uit mijn huis gehaald, het is mijn eigendom en daar mag ik doen wat ik wil met de telecom aansluitingen, in tegenstelling tot de GWE voorzieningen, daar mag je pas iets mee doen na de meter, wil je het kwijt moet de net beheerder dit doen en dat is wel wettelijk vast gelegd om ongelukken, uitval en gevaarlijke situaties te voorkomen voor de omgeving.

@Ward_ , gratis is een groot woord, je betaald een deeltje zelf door de aansluit/activatie kosten die gerekend worden.

@peter-keetfm, “Niet zelf mag” is iets te kort, KPN laat het je niet zelf doen, hiervoor laten ze altijd een monteur komen, KPN mag het namelijk niet “verbieden” zelfs als jij hem uit je woning compleet zou verwijderen kan KPN er niks tegen doen, tot je er gebruik van wilt maken, dan kan KPN een fikse rekening presenteren voor herstel, net als je het zelf stuk maakt.

@JanDIs nog al kort van stof, verbieden mag alleen de staat, dit moet wettelijk vastgelegd worden met een gegronde reden en draagvlak, maar Jan is nogal van het verbieden.

Ikzelf heb de koper verbinding geheel uit mijn huis gehaald, het is mijn eigendom en daar mag ik doen wat ik wil met de telecom aansluitingen, in tegenstelling tot de GWE voorzieningen, daar mag je pas iets mee doen na de meter, wil je het kwijt moet de net beheerder dit doen en dat is wel wettelijk vast gelegd om ongelukken, uitval en gevaarlijke situaties te voorkomen voor de omgeving.

@Ward_, gratis is een groot woord, je betaald een deeltje zelf door de aansluit/activatie kosten die gerekend worden.


precies als het door kpn niet mocht zouden ze niet de info op hun site zetten

wat voor spec. een SFP module moet voorzien zijn of router met glasvezel aansluiting

ik wacht met smart op de fritzbox 5590 zodat ik mijn 5490 kan vervangen :grinning:

en ik denk zeker als meer naar glasvezel gaat en koper uitgefaseerd wordt er meer fabrikaten met glasvezel routers komen of met SFP ingang

 

Ik denk inderdaad soms wat zwart/wit en minder flexibel, aard van het beestje.:relaxed:

Een volgende  keer zal ik de bron van mijn info erbij vermelden als dit aanleiding tot verwarring zou geven.

Het feit dat een monteur e.e.a. komt installeren doet bij mij automatisch bevestigen dat je het niet zelf kan en mag en dat weet ik uit eigen ervaring.

Eerst mocht ik eind oktober via DHZ mijn glasvezellijn activeren, toen een bericht van KPN dat dit door een monteur zou gebeuren, géén DHZ-klus dus.

Hierna een aanpassing van de glasvezellijn aangevraagd, waarvan ik dacht via een vinkje ergens plaatsen of juist verwijderen is de gevraagde wijziging actief, niet dus, komt een week later weer een monteur, blijkt hij de glasvezelkast te moeten vervangen door een andere, wederom géén DHZ-klus, maar nu wel een perfecte verbinding.

 

 

Leuk stukje toen ik van adsl naar glasvezel ging 

Linkje 7 jaar geleden 

@Ernst-Jan de Winter : Los van de interessante discussie hier, heb jij al wel een monteursafspraak staan?

 

Nog geen afspraak met een monteur. Ik heb verschillende keren gebeld en ik zou steeds worden teruggebeld. Officieel ga ik morgen (11.11) over en ik kreeg zojuist een SMS van Ziggo dat mijn abonnement vandaag afloopt. Gisteren heeft KPN mij eindelijk teruggebeld met de melding dat er ergens voor het einde van de maand door een aannemer een afspraak zal worden gemaakt om een NT te plaatsen. Erg vaag dat je hier dus zelf voor achteraan moet gaan. Ik weet nu nog niet zeker of mijn internet er vanavond of morgen mee ophoudt, doordat ik geen abonnee meer ben van Ziggo. Volgens de mevrouw van de helpdesk van KPN zou het internet via Ziggo blijven werken, totdat de overstap is geregeld. Ik vraag mij zelf af hoe en of dit financieel dat verrekend wordt en of Ziggo inderdaad zo flexibel is.

Hallo @Ernst-Jan de Winter , als je van de overstapregeling gebruik hebt gemaakt, blijf je klant van Ziggo totdat KPN doorgeeft dat hun abo actief is, nadat het abo van KPN actief is stopt Ziggo.

 

@Ernst-Jan de Winter : Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven? Ik wil graag even mee kijken.

 

Hallo @Ernst-Jan de Winter , als je van de overstapregeling gebruik hebt gemaakt, blijf je klant van Ziggo totdat KPN doorgeeft dat hun abo actief is, nadat het abo van KPN actief is stopt Ziggo.

 

@JanD  Maar die SMS belooft niet veel goeds om eerlijk te zijn . 

@Ernst-Jan de Winter : Mocht je geen overstapservice gebruiken wil ik je sowieso vragen zo snel mogelijk contact met Ziggo te zoeken om te kijken of je de opzegging nog ongedaan kunt maken. Als ik je verhaal goed lees kost het ons nog flink wat tijd om jouw lijn werkend op te leveren. 

@Erwin_  Bedankt voor de tip! Ik heb Ziggo gebeld en zij melden inderdaad dat het internet gewoon wordt afgesloten. Ik heb nu “handmatig” (dus buiten de overstapservice om) maar een maandje uitstel geregeld. De support bij KPN is werkelijk verschrikkelijk slecht. Er wordt mij meerdere keren glashard verteld dat de overstapservice garandeert dat Ziggo blijft internet leveren (vreemd, want wie betaalt deze service dan?? omdat KPN zijn zaakjes niet op orde heeft, zou Ziggo gratis internet moeten leveren??); toen ik nogmaals mijn twijfel over het stopzetting deelde, herhaalde de mevrouw van KPN hetzelfde verhaal en eindigde met “en snapt u het nu wel?”.

Op dit moment sta ik weer in de wacht: ik bel als kleinzakelijke klant het speciale zakelijke nummer, maar kom toch uit bij de consumentenafdeling?!??

Op mijn bestelstatus staat nog steeds dat volgens KPN vandaag de installatie plaatsvindt (terwijl de “en snapt u het nu wel” mevrouw beweerde dat de datum in haar systeem al was opgeschoven), maar ik heb dus nog steeds geen afspraak voor de montage van de NT.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem? Mijn hele dorp Ugchelen is door KPN aangesloten op glasvezel op dezelfde manier.

 

Oef. Gelukkig net op tijd dus.

Kun jij je profiel  nog aanvullen en mij een seintje geven? Dan kan ik meekijken en wellicht verklaringen of oplossingen geven. 

Reputatie 7
Badge +12

Profiel linkje 

Het is eindelijk opgelost: KPN Netwerken is langsgekomen om een NT te installeren.

Wat blijkt: op de dag dat KPN Netwerken bij mij de FTU had geinstalleerd en gecontroleerd, heb ik ook de bestelling geplaatst bij KPN NL om over te stappen op glasvezel. Er is toen dezelfde dag al een opdracht tot plaatsing van een NT geplaatst bij KPN Netwerken. Aangezien de datum van opdracht samenviel met de datum van de plaatsing van de FTU, heeft KPN Netwerken verondersteld (al dan niet “automatisch”) dat de opdracht reeds uitgevoerd was. En vanaf dat moment had ik dus een -volgens de IT-systemen van zowel KPN NL als KPN Netwerken- een onmogelijke situatie.

Hetgeen extra frustrerend is, is dat KPN Netwerken niets terug kon vinden over mijn eerdere telefoontjes. De dame van de helpdesk wilde mij in eerste instantie aanzetten tot het weer terug contact opnemen met KPN NL, om te zorgen dat zij een NIEUWE opdracht tot plaatsing van een NT zouden plaatsen. Ik heb toen nogal geirriteerd bezwaar gemaakt: KPN NL verwijst mij door naar KPN Netwerken en KPN Netwerk verwijst mij weer terug naar KPN NL. Ik was bang dat KPN NL zou blijven volharden en zou blijven stellen dat KPN Netwerken nu eerst aan zet zou zijn. De dame van KPN Netwerken heeft mij vervolgens vrij lang in de wacht gezet en vervolgens teruggekoppeld dat dezelfde dag alsnog een monteur zou langskomen voor plaatsing van de NT. Toen ik vroeg om een geschat tijdstip, kon zijn dit niet aangeven. Gelukkig was er op dat moment iemand thuis, want de monteur stond binnen een half uur al op de stoep!

 

Dus: voor toekomstige / andere slachtoffers, waarbij men het nalaat een NT of NTU te plaatsen:

Om te voorkomen dat er geen NT wordt geplaatst: plaats nooit een order bij KPN NL op dezelfde dag dat een monteur van KPN Netwerk langskomt voor andere werkzaamheden.

Mocht dit toch per ongeluk het geval zijn: indien KPN Netwerken niet ruim voor de overstapdatum langskomt voor plaatsing van een NT kastje (“op” het glasvezelaansluitpunt: heeft eigen netspanning in tegenstelling tot het standaardkastje “glasvezelaansluitpunt”), bel dan KPN Netwerken op 088 006 37 44
Vraag naar de planning van glasvezelaansluitingen en blijf volharden bij uw contactpersoon dat men direct een monteur moet sturen om een NT te plaatsen. Veel sterkte en succes!