Beantwoord

Internet blijft steeds wegvallen, ook na bezoek van monteur

  • 22 November 2021
  • 8 reacties
  • 157 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds woensdag avond (17/11) viel opeens het internet er om de haverklap uit, waarbij:

  • het service lampje oranje ging branden,
  • het wireless lampje rood ging branden

en daarna alles weer groen en weer werken. Dit herhaalde zich om de aantal minuten.

 

Een KPN monteur heeft op donderdag ochtend, zo’n beetje alles vervangen (sleeve die over het glasvezelkastje zit, omvormer kastje (van glasvezel naar ethernet) en het modem van de V10 naar een V12.

Bij geen van de stappen werd het probleem opgelost. Toen heeft hij de V10 weer terug geplaatst (want daar lag het volgens hem niet aan, omdat het op de V12 ook mis ging).

Toen heeft de monteur een tijd aan de telefoon gehangen met iemand bij KPN, die allerlei checks en resets op de viber heeft gedaan, ook zonder succes.

Uiteindelijk heeft de monteur de ethernet kabel vervangen tussen het modem en de glasvezel omvormer, waarna het probleem leek te zijn verdwenen.

We konden dit allebei niet helemaal begrijpen. Deze configuratie werkt sinds december 2020 zonder problemen en de kabel gaf aan goed te zijn op zijn tester, het was echter wel een CAT5 kabel, die ooit bij het modem was geleverd, die hij nu had vervangen voor een CAT6.

Dit is goed blijven werken tot vanavond, waarbij weer hetzelfde probleem optrad. Het is minder frequent als dat het vorige keer was, maar goed is het uiteraard zeker niet.

Tijdens de problemen zaten wij ook TV te kijken, welke hier helemaal geen last van heeft en gewoon blijft werken.

 

Het modem geeft de volgende entries in de log:
2021-11-22 20:14:06 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is Peer not responding
2021-11-22 20:14:06 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2021-11-22 20:14:06 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2021-11-22 20:14:12 PPP(eth_route):Connection terminated
2021-11-22 20:14:13 PPP(eth_route):Sent PADT to d8:49:0b:b5:0d:f7, SessionID is 1410
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_route):start Discovery
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_route):send PADI and wait for PADO 1 sec
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_route):recv PADO
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_route):send PADR and wait for PADS 5 sec
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_route):recv PADS,SessionID is 9539
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_route):Starting negotiation on ppp0
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_voip):ppp1 down for reason is Peer not responding
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_voip):ppp1 down for reason is LCP down
2021-11-22 20:14:16 PPP(eth_route):PAP authentication succeeded

2021-11-22 20:14:17 TR069:Start to create a new session.
2021-11-22 20:14:17 TR069:Sending inform 4 VALUE CHANGE
2021-11-22 20:14:21 TR069:Session create success.
2021-11-22 20:14:21 TR069:Receive informresponse.
2021-11-22 20:14:21 TR069:Session close .
2021-11-22 20:14:21 TR069:Start to create a new session.
2021-11-22 20:14:21 TR069:Session create success.
2021-11-22 20:14:21 TR069:Receive informresponse.
2021-11-22 20:14:21 TR069:Session close .
2021-11-22 20:14:22 PPP(eth_voip):Connection terminated
2021-11-22 20:14:22 PPP(eth_voip):Sent PADT to d8:49:0b:b5:0d:f7, SessionID is 42189
2021-11-22 20:14:25 PPP(eth_voip):start Discovery
2021-11-22 20:14:25 PPP(eth_voip):send PADI and wait for PADO 1 sec
2021-11-22 20:14:25 PPP(eth_voip):recv PADO
2021-11-22 20:14:25 PPP(eth_voip):send PADR and wait for PADS 5 sec
2021-11-22 20:14:25 PPP(eth_voip):recv PADS,SessionID is 12255
2021-11-22 20:14:25 PPP(eth_voip):Starting negotiation on ppp1
2021-11-22 20:14:25 PPP(eth_voip):PAP authentication succeeded
 

Ik heb weer met de klantenservice gebeld, maar die stelden voor om weer een monteur te sturen.

Ik vraag mij af, hoeveel zin dat heeft, omdat de vorige monteur alles wat er te vervangen is bij mij thuis, reeds vervangen of getest heeft (het modem).

 

Ik lees meer mensen die dit probleem hebbben of hebben gehad, echter niet wat nu de oplossing was, anders dan dat er toch iets bij KPN gebeuren moet?
Zoals in onderstaande topic, over hetzelfde probleem:

Graag jullie hulp, ik weet niet meer wat ik ermee aan moet.

Alvast bedankt!

David.

icon

Beste antwoord door Dave235 22 December 2021, 11:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hallo @Dave235 als het weer niet werkt of nog niet werkt gewoon die monteur weer laten komen. KPN is de enigste die dat op kan lossen.

Succes.

 

 

Reputatie 1

Hoi @JanD ,
Ja in principe mee eens, echter die beste monteur kan er waarschijnlijk niet zo veel mee.
Het probleem is nu dat het niet meer zo constant is als dat het vorige week was. Vanaf afgelopen donderdag dus geen problemen meer gehad, vandaag tussen 19:00 en 21:00 was het een drama en omstreeks 21:00 was de laatste keer dat hij eruit viel. Zal je altijd zien, komt de monteur, doet alles het gewoon, kan hij ook niets oplossen.

Hoi @Dave235 . Hoe is het nu met die verbinding? Valt ‘ie nog steeds uit?

Reputatie 1

Hoi @Erwin_ . Sinds ik het bericht hier geplaatst heb, heb ik geen storing meer gehad. Ik heb een internet monitor draaien, welke 24/7 aangeeft of mijn internet verbinding er is en die heeft er (nog) niet uit gelegen.
Echter, het heeft ook 3 dagen gewerkt / is verdwenen, vanaf dat de monteur was geweest en eigenlijk niets vervangen of geconstateerd had, voordat het na een aantal dagen weer terug was.

Dit maakt het uiteraard heel lastig en vervelend en geeft mij geen goed gevoel. Een monteur laten komen om naar een werkende verbinding is ook niet erg zinvol, ook omdat de eerst monteur ook overtuigd was dat het niet aan mijn thuis setup ligt (alles vervangen en los getrokken, op alleen het modem na, met een directe kabel in een laptop als enige verbinding).

Dit is ook wat ik op vergelijkbare topics over dit onderwerp zie. Of het is “spontaan” verdwenen, of men laat niets meer horen op het topic, of toch iets in de fiber converter (die de monteur reeds vervangen heeft).

Ik heb nog even gemeten. Op 18-11 ging het helemaal mis en zie ik zéér veel verbrekingen.  Op 22-11 lijkt het ook even mis te gaan.

De andere dagen zijn helemaal stabiel.  Erg vreemd.

Laten we dit gewoon even in de gaten houden. Als het weer gebeurt moet er simpelweg een monteur heen. Dit hoort natuurlijk niet. 

Reputatie 1

Bedankt voor het kijken @Erwin_ !

Vooralsnog is het sinds 22-11 niet meer voor gekomen, laten we het in de gaten houden inderdaad.

Reputatie 1

Afgelopen week ben ik daadwerkelijk offline geweest, echter door een verbouwing, waarbij ik mijn internet niet aan kon sluiten. Morgen de laatste werkzaamheden, daarna weer online. 
geen updates voor afgelopen week dus als zodanig. 

Reputatie 1

Gelukkig heb ik de afgelopen 2 weken geen enkele verstoring meer gehad en lijkt alles weer stabiel. 
Deze kan dus wederom onder de categorie “op onverklaarbare wijze ontstaan en net zo mysterieus ook weer verdwenen”, gelijk aan de andere op dit forum te vinden vergelijkbare storingen. 
We zullen wel nooit van KPN horen wat er daadwerkelijk mis is gegaan (met bv een configuratie of een update of instelling bv), ik geloof er niet in dat het in de apparatuur bij mij thuis heeft gezeten. Zeker niet nadat alles al vervangen is geweest. 

Dit comment mag wat mij betreft als antwoord worden genoteerd en niet “bel maar een monteur, net zo lang totdat het is opgelost, ondanks dat alles al vervangen is” 😀