Beantwoord

internet valt paar minuten weg

  • 16 July 2020
  • 19 reacties
  • 503 keer bekeken

Badge

Het bekende verhaal: ik heb een Experiabox v10 en iedere dag valt meerdere malen voor enkele minuten het internet weg. De TV blijft werken (ik heb geen vaste telefoon). Ik hoef niks te doen, na een paar minuten werkt het weer. 

Ik heb een reset naar fabrieks instellingen gedaan, een uur later viel hij weer uit.

Ik kan gewoon in het model via de wifi, en het wifi signaal is prima, het ligt niet aan het netwerk in huis. De internet verbinding met buiten valt weg. Ik denk niet dat het aan de experiabox ligt.

Dit is trouwens al tijden zo, maar het gebeurd steeds vaker.

Ik ben  benieuwd of het aan de glasvezel kast ligt.

 

 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 17 January 2022, 10:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Gotcha, welkom op het forum! Op het moment dat je internet wegvalt, zie je dan ook verandering in de lampjes? Zowel op de Experia Box als op het glasvezelkastje? Wil je het glasvezelkastje eens twee minuten stroomloos maken en kijken of het daar beter van wordt. Mocht je geen verschil merken, vervang dan eens de kabel tussen glasvezelkastje en je Experia Box door een andere. Als dat ook geen verbetering brengt, vul je forumprofiel in en laat het weten. Dan gaan we verder kijken.

Badge

dank voor de reactie. Bij de experiabox gaat het internet lampje op rood, verder lijkt alles in orde. Ik zal de kabel vervangen en de stroom er af halen. Ik laat wel weten hoe het gaat. 

Reputatie 7
Badge +30

Je hebt nog niet weer gereageerd, Gotcha. Is het probleem verdwenen na het stroomloos maken/kabel vervangen?

Badge

hi, ik was op vakantie. Tot nu toe geen uitval gehad, dus dat is hoopvol.

Ik had dit ook in Enschede op mijn vorige adres en bij nader inzien daar dezelfde kabel gebruikt denk ik (omdat het glasvezel kastje achterblijft op het adres, dus het zou wel toeval zijn als dat in Apeldoorn ook het probleem is). Tot zover dus goed nieuws en bedankt

Badge

Ik weet niet of dit draadje gesloten is. Nog steeds 1 or 2 keer per dag een storing van ~2 mninuten. Ik zit met een kabel aan het modem dus het faat niet over de wifi. De log geeft het volgende:

2021-02-08 10:32:17 PPP(eth_voip):ppp1 down for reason is Peer not responding
2021-02-08 10:32:17 PPP(eth_voip):ppp1 down for reason is LCP down
2021-02-08 10:32:17 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is Peer not responding
2021-02-08 10:32:17 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down
2021-02-08 10:32:23 PPP(eth_voip):Connection terminated
2021-02-08 10:32:23 PPP(eth_voip):Sent PADT to 68:8f:84:ee:dc:c7, SessionID is 35652
2021-02-08 10:32:23 PPP(eth_route):Connection terminated
2021-02-08 10:32:24 PPP(eth_route):Sent PADT to 68:8f:84:ee:dc:c7, SessionID is 10791
2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):start Discovery
2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):send PADI and wait for PADO 1 sec
2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):recv PADO
2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):send PADR and wait for PADS 5 sec
2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):recv PADS,SessionID is 15253
2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):Starting negotiation on ppp0
2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):PAP authentication succeeded
2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):set local/remote IP: 10.163.64.232/195.190.228.111; dns: 0.0.0.0/0.0.0.0 on ppp0
2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):start Discovery
2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):send PADI and wait for PADO 1 sec
2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):recv PADO
2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):send PADR and wait for PADS 5 sec
2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):recv PADS,SessionID is 20918
2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):Starting negotiation on ppp1
2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):PAP authentication succeeded
2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):set local/remote IP: 145.53.92.111/195.190.228.111; dns: 195.121.1.34/195.121.1.66 on ppp1
2021-02-08 10:32:27 TR069:Start to create a new session.
2021-02-08 10:32:28 TR069:Sending inform 4 VALUE CHANGE
2021-02-08 10:32:28 TR069:Session create success.
2021-02-08 10:32:28 TR069:Receive informresponse.
2021-02-08 10:32:28 TR069:Session close .
2021-02-08 10:32:28 TR069:Start to create a new session.
2021-02-08 10:32:28 TR069:Session create success.
2021-02-08 10:32:28 TR069:Receive informresponse.
2021-02-08 10:32:28 TR069:Session close .
2021-02-08 10:32:29 TR069:Start to create a new session.
2021-02-08 10:32:29 TR069:Session create success.
2021-02-08 10:32:29 TR069:Receive informresponse.
2021-02-08 10:32:29 TR069:Receive RPC SetParameterValues .
2021-02-08 10:32:29 TR069:SetParameterValues success.
2021-02-08 10:32:29 TR069:Receive RPC SetParameterValues .
2021-02-08 10:32:29 TR069:SetParameterValues error,error code 9003.
2021-02-08 10:32:29 TR069:SetParameterValues response fault 9003.
2021-02-08 10:32:29 TR069:Session close .

Reputatie 7
Badge +30

Het is jouw topic, dus je mag hem rustig weer komen openbreken, @kpn_gotcha :)

Vervelend dat je hier nog steeds last van hebt :( Zou je jouw forumprofiel eens willen invullen? Laat even weten als je dat gedaan hebt. Dan kan ik aan onze kant een kijkje nemen.

Badge

Ik heb mijn profiel wat beter ingevuld, nog niet alle abonnee nummers toegevoegd. Is idd mijn eigen topic, ik was in de war met een ander draadje waar een vergelijkbaar  probleem in genoemd wordt. Ik ben benieuwd waar het zit. Ik heb achter de experia box een tplink archer 5400 router staan (als router met eigen ip netwerk) DMZ aanstaan in de experia box met de router als 192.168.2.199, en de wifi van de experia uitgezet. Dit werkt prima, ik kan altijd bij de routers en alle apparaten (printer, philips hue, zonnecellen, servertje) want de wifi hapert niet, het is puur de verbinding naar buiten. De TV hapert ook nooit geloof ik.

 

Ik vraag me af of het aan de DNS instellingen ligt. Ik gebruik de DNS adressen van KPN, maar er zijn andere oplossingen. De dns zet ik in de tplink router, niet in de experia. Voor zover ik kan vinden is daar geen optie voor. In het lijstje hierboven staat:

2021-02-08 10:32:26 PPP(eth_voip):set local/remote IP: 10.163.64.232/195.190.228.111; dns: 0.0.0.0/0.0.0.0 on ppp0

en dan start het weer op:

2021-02-08 10:32:27 PPP(eth_route):set local/remote IP: 145.53.92.111/195.190.228.111; dns: 195.121.1.34/195.121.1.66 on ppp1

waarom staat die dns op 0.0.0.0 of is dat onderdeel van de startup procedure?

Ik hoef dus niks te doen, alles herstelt zich weer na een minuut of twee. Inmiddels ben ik gewoon nieuwsgierig hoe het werkt. We leren met alles leven

 

ik heb ISP DNS op off staat in de experia box en ik heb op de router de cloudfare dns ingesteld 1.1.1.1 en 1.0.0.1. eens kijken hoe dat bevalt!

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie nog niets in je forumprofiel staan, Gotcha. Wellicht vergeten op opslaan te drukken? :D

Het zou goed kunnen dat het dan te maken heeft met het feit dat je een eigen router hebt aangesloten. Zou je eens screenshots kunnen delen van hoe je het precies hebt ingesteld? Wellicht dat @wjb daar dan eens naar zou willen kijken. Die is toch wel een van de experts hier in het aansluiten van eigen routers achter een Experia Box. 

Badge

Erik_ bedankt, ik had mijn kpn profiel bijgewerkt niet het forum profiel :rolling_eyes:

 

Mijn instellingen:

ZTE modem (experia 10)

bekabeld:
192.168.2.1 zonnecellen
192.168.2.199 naar wan poort TP-link router
192.168.2.2 Philips Hue
192.168.2.3 TV via powerline
geen vaste telefoon

Settings:
DHCP
    LAP ip address DHCP  192.168.2.254
    DHCP start 192.168.2.1
    DHCP end 192.168.2.200
    ISP DNS off
    Primary DBS 192.1682.254
    Lease time 432000 (5 dagen, apparaten veramderen vrijwel nooit)
    DHCP binding
        mac address tplink ingevuld
        IP 192.168.2.199
DDNS off
UPnP off
Port forwarding: de poorten die door KPN gezet worden HDM_CR_ etc (in de tplink router forward ik verder niets behalve poort 5000 om bij een synology servber te kunnen)

DMZ on: LAN Host 192.168.2.199

IPv6 off

DNS
   Domain name home
   Host names Philips Hue 192.168.2.2 en Archer_C5400 192.168.2.199

 

TPLINK archer C5400  ingesteld als route

settings:
Internet connection type Dynamic IP
IP address 192.168.2.199
def gateway 192.168.2.54
Primary DBS 1.1.1.1    <= hier stinden eerst de kpn DNS adressen
Sec DNS 1.0.0.1

DHCP 192.168.1.100 tot 192.168.199
voor alle wifi apparaten en
een PC via een lan kabel
een synology server met LAN kabel
address lease time 120 minuten (default waarde)

 

Ik ben benieuwd naar evt suggesties!

Badge

daar gaat ie weer, na ongeveer 4.5 dag

 

2021-02-15 16:54:21 PPP(eth_route):ppp1 down for reason is Peer not responding
2021-02-15 16:54:21 PPP(eth_route):ppp1 down for reason is LCP down
2021-02-15 16:54:22 PPP(eth_voip):ppp0 down for reason is Peer not responding
2021-02-15 16:54:22 PPP(eth_voip):ppp0 down for reason is LCP down
2021-02-15 16:54:27 PPP(eth_route):Connection terminated
2021-02-15 16:54:28 PPP(eth_voip):Connection terminated
2021-02-15 16:54:28 PPP(eth_route):Sent PADT to 68:8f:84:ee:dc:c7, SessionID is 49763
2021-02-15 16:54:28 PPP(eth_voip):Sent PADT to 68:8f:84:ee:dc:c7, SessionID is 22861
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_route):start Discovery
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_route):send PADI and wait for PADO 1 sec
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_route):recv PADO
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_route):send PADR and wait for PADS 5 sec
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_route):recv PADS,SessionID is 18064
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_route):Starting negotiation on ppp0
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_voip):start Discovery
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_voip):send PADI and wait for PADO 1 sec
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_route):PAP authentication succeeded
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_voip):recv PADO
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_voip):send PADR and wait for PADS 5 sec
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_route):set local/remote IP: 145.53.92.111/195.190.228.111; dns: 195.121.1.34/195.121.1.66 on ppp0
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_voip):recv PADS,SessionID is 26503
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_voip):Starting negotiation on ppp1
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_voip):PAP authentication succeeded
2021-02-15 16:54:31 PPP(eth_voip):set local/remote IP: 10.163.64.232/195.190.228.111; dns: 0.0.0.0/0.0.0.0 on ppp1
2021-02-15 16:54:32 TR069:Start to create a new session.
2021-02-15 16:54:32 TR069:Sending inform 4 VALUE CHANGE
2021-02-15 16:54:32 TR069:Session create success.
2021-02-15 16:54:32 TR069:Receive informresponse.
2021-02-15 16:54:32 TR069:Session close .
2021-02-15 16:54:32 TR069:Start to create a new session.
2021-02-15 16:54:33 TR069:Session create success.
2021-02-15 16:54:33 TR069:Receive informresponse.
2021-02-15 16:54:33 TR069:Session close .
2021-02-15 16:54:33 TR069:Start to create a new session.
2021-02-15 16:54:33 TR069:Session create success.
2021-02-15 16:54:33 TR069:Receive informresponse.
2021-02-15 16:54:33 TR069:Receive RPC SetParameterValues .
2021-02-15 16:54:34 TR069:SetParameterValues success.
2021-02-15 16:54:34 TR069:Receive RPC SetParameterValues .
2021-02-15 16:54:34 TR069:SetParameterValues error,error code 9003.
2021-02-15 16:54:34 TR069:SetParameterValues response fault 9003.
2021-02-15 16:54:34 TR069:Session close .

Badge

en vanochtend weer:

2021-02-16 09:12:20 PPP(eth_voip):ppp1 down for reason is Peer not responding
2021-02-16 09:12:20 PPP(eth_voip):ppp1 down for reason is LCP down
2021-02-16 09:12:20 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is Peer not responding
2021-02-16 09:12:20 PPP(eth_route):ppp0 down for reason is LCP down

etc

Reputatie 7
Badge +30

Hmmm, ik zie geen gekke dingen in je verbinding zelf, gotcha. Wellicht dat het dan toch te maken heeft met de eigen router erachter. De meldingen in het log over TR069 wijzen erop dat er geen (goede) connectie is met ons beheersysteem. Die maakt namelijk gebruik van het TR069 protocol om te communiceren met de Experia Box. 

Badge

Dank voor de moeite.  In mijn log staat ook:

2021-02-24 00:35:56 Dhcpc:Recv Packet,ACK, Lease of 10.228.203.125 obtained, lease time 86400
2021-02-24 00:35:56 Dhcpc:Recv Packet,ACK, Lease of 10.228.203.125 obtained, lease time 86400

 

wie is 10.228.203.125? is dat KPN?

Reputatie 7
Badge +30

IP adressen die beginnen met 10 zijn over het algemeen intern en worden uitgedeeld door je DHCP apparaat. Normaliter is dat de Experia Box, maar die deelt 192 adressen uit. Dus ik verwacht dat je eigen router deze uitdeelt. Het apparaat in kwestie hoort er dan een te zijn die in je eigen netwerk zit. Wellicht dat daar dan ook iets misgaat, als zowel Experia Box als je eigen router DHCP aan hebben staan, dan gaat dit elkaar in de weg zitten. 

Reputatie 7

wie is 10.228.203.125? is dat KPN?

Dit is vast en zeker het IP adres dat de Experia Box toegewezen krijgt op vlan 4 (IPTV).

Zowel op vlan 4 als op vlan 7 krijgt de Experia Box een 10.x.x.x adres.

Overigens duiden die ACK meldingen voor dat adres niet op een probleem. Halverwege de leasetijd zal de Experia Box een vernieuwing van de lease aanvragen en dit is de goedkeuring van die vernieuwing.

 

Wat niet goed is, is dat die peers down gaan want die horen 24x7 up and running te blijven.

Het feit dat als reden LCP down wordt gegeven betekent dat de "fysieke" lijn zelf nog verbonden is maar dat de pppoe verbinding verloren is gegaan.

Dit gebeurt voor Internet (vlan 6) en telefonie (vlan 7) tegelijkertijd en dat duidt mijns inziens op een probleem ergens tussen de Experia Box en de (Huawei) netwerk server van KPN.

 

Ookal verwacht ik niet dat de TP-Link hier een rol in speelt, is het mogelijk om die eens een dagje niet aan te sluiten en te kijken of het probleem dan ook optreedt?

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je reactie, wjb! 

Zou je dit eens kunnen proberen, @kpn_gotcha? Als het zonder de TP-Link ook voorkomt, dan hebben we dat uitgesloten en kan ik hier verder kijken of we de oorzaak kunnen vinden.

Ookal verwacht ik niet dat de TP-Link hier een rol in speelt, is het mogelijk om die eens een dagje niet aan te sluiten en te kijken of het probleem dan ook optreedt?

 

Badge

dank voor jullie aanhoudende hulp. We werken natuurlijk de hele dg van huis en de experia heeft dat bereik niet echt. Ik kan hem eens ‘s avonds en ‘s nachts uitzetten , Ik laat het weten.

Badge

de experia bleef uitvallen. Ik heb een fritz-box 7590 gekocht met deze instructies:

https://www.appletips.nl/zelf-je-kpn-experia-box-vervangen-door-een-fritzbox-7590/

werkt rpima, had ik eerder moeten doen

dit draadje mag gesloten worden wat mij betreft

 

Reputatie 7
Badge +30

de experia bleef uitvallen. Ik heb een fritz-box 7590 gekocht met deze instructies:

https://www.appletips.nl/zelf-je-kpn-experia-box-vervangen-door-een-fritzbox-7590/

werkt rpima, had ik eerder moeten doen

dit draadje mag gesloten worden wat mij betreft

 

Fijn te horen dat het is opgelost, @kpn_gotcha!

Voor de meelezers nog relevant om te weten: De FRITZ!Box 7590 is ook degene die wij zelf leveren als je kiest voor de FRITZ!Box optie binnen je abonnement. Dit apparaat is dan ook plug en play op een KPN aansluiting als je in de installatiewizard kiest voor het KPN Profiel. Je hoeft dan zelf geen instellingen aan te passen. Behalve eventueel de wifi-instellingen als daar de netwerknaam en wachtwoord van wilt veranderen.