Vraag

Internet valt weg - 2x monteur geweest, geen oplossing - NT kastje Ethernet lampje valt spontaan weg

  • 21 March 2024
  • 3 reacties
  • 62 keer bekeken

Al jaren maken wij naar volle tevredenheid gebruik van KPN glasvezel. Echter hebben we sinds afgelopen week heel erg lastig te traceren verstoringen gehad.

 

Samenvatting

  • >5 jaar KPN glasvezel, zonder problemen (1 Gbit/s, enkel internet, geen IPTV en telefonie). Aldus de eerste monteur op GPON.
  • Gebruik hierbij een eigen router (Asus Zenwifi)
  • Vorige week vrijdag viel het internet volledig uit
    • Ter test Volledig eigen netwerk afgekoppeld, dus enkel KPN Experia V12 aan de NT kastje aangesloten met een laptop bedraad op de KPN modem
  • Na contact met de klantenservice is er, een dag later, een monteur gekomen die heeft het oude NT kastje (en voeding) vervangen voor een nieuw model waarna het internet weer werkte naar behoren;
  • Gisteren viel weer het internet uit. Vandaag monteur geweest die heeft:
  1. Vastgestel dat enkel ethernet op het NT kastje telkens weg valt. Heel soms komt er nog iets van internet door (~ speedtest: 0,5Mbps Up / Down meestal 0 tot ~200Mbps) Power/Glas zijn goed en volgens tests van KPN is de demping van de glasverbinding ook in orde
  2. Het nieuwe NT kastje en voeding weer vervangen - geen oplossing
  3. Voedingen van NT en Experia aangesloten direct op wandcontactdoos (eerder zat dit op een APC UPS backup accu aangesloten) en ook op andere groep getest - geen oplossing
  4. Andere modem + apparatuur van KPN monteur - geen oplossing, beide tonen zelfde probleem, ethernet op NT kastje valt telkens weg
  5. KPN monteur heeft NT kastje + KPN Experiabox V12 meegenomen naar de POP en daar direct aangesloten. Verbinding in de POP in orde, apparatuur werkt naar behoren (filmpje gezien van de speedtest die de monteur daar heeft uitgevoerd)
  6. NT kastje en KPN Experiabox weer bij ons aangesloten maar op advies van collega voeding buiten ons stroomnet aangesloten (via 230V aansluiting in m’n elektrische auto) - NT kastje en KPN modem werken zoals het hoort als deze zijn aangesloten op de 230V van de auto, geen wegvallende ethernet
  7. Voedingen NT kastje en KPN modem weer aangesloten zoals het zat en beide werken naar behoren - probleem lijkt opgelost, alles weer aangesloten zoals origineel maar oorzaak onbekend:
  • Monteur geeft aan dat mogelijk spanningspiek/lus (door bijv. zonnepanelen, laadpaal of ergens in het stroomnet) problemen kan veroorzaken maar is geen elektricien dus kan het niet exact bepalen. Geeft aan dat zowel zonnepanelen als laadpaal mogelijk oorzaak kunnen zijn(?) - Maar internet doet het weer, monteur weg, wel €70,- voorrijkosten omdat het niet in KPN netwerk (lijkt?) te zitten
  • Nu is m’n vader wel een elektricien en die geeft aan dat het moeilijk te verklaren is waarom dit door netspanning veroorzaakt zou kunnen worden. Enkel grote spanningsverschillen zouden problemen mogen geven (toevallig meten de slimme stekkers die ik gebruik ook de netspanning en op moment van wegvallen van het internet was de netspanning 236,5V, ruim binnen de marge waar apparatuur mee om moet kunnen gaan).

 

Nu is mijn vraag of er vergelijkbare situaties wel eens voorgekomen zijn?

Kan op het forum niet direct iets vergelijkbaars vinden.

Ik ben overigens erg blij met alle energie die de monteur er in heeft gestoken, maar ben wel bang dat straks de verbinding weer weg valt zonder dat ik de daadwerkelijke oorzaak weet en er een structurele oplossing is.


3 reacties

Hoi @Roel_ . Welkom op het forum.

Allereerst wil ik je bedanken voor je uitvoerige uiteenzetting van wat er speelt (hopelijk speelde) . Dat maakt het heel overzichtelijk en nu hoef ik niet te speculeren.

Ik heb sporadisch hele vreemde dingen gezien.  Maar niet iets wat direct bij jouw verhaal aansluit.

De truc die we hier het liefst toepassen is alles zo sober mogelijk aansluiten zodat we eigen hardware en netwerk kunnen uitsluiten. Dat is bij jou ook gebeurd als ik het goed lees. 

Hoe is het nu met die verbinding? is er nog weer uitval geweest?  

 

Hoi @Erwin van KPN dank voor je reactie. Probleem komt op mij ook als heel vreemd voor (weet aardig wat van netwerken en kan dit moeilijk verklaren). Je reactie en meedenken wordt erg gewaardeerd!

 

Ik heb inderdaad alles zo sober mogelijk getest. Dwz

  • Enkel de Experia V12 aangesloten, volledig gerest;
  • NT kastje ook van de stroom gehad en daarna Experia aangesloten na reset;
  • Eigen router en netwerk volledig ontkoppeld (eigen router/netwerk heeft overigens andere wifi ssid en ip range);
  • Cat5e en Cat6 netwerkkabel gebruik, beide van KPN en nog nagemeten op kabelbreuk;
  • Getest via bedrade verbinding met Windows laptop en iPad;
  • Getest via Wifi verbinding (geen netwerkkabel op de Experia aangesloten) met Linux laptop en iPad;
  • Trace route vanaf de Experia naar o.a. Google.com gaf ook enkel time outs wat laptops/iPad zo veel mogelijk uitsluit als mogelijke oorzaak.

Nu lees ik in andere forum berichten over slechte verbinding tussen de glasaansluiting en het NT kastje. Zou dit mogelijk deze verstoring kunnen opleveren (dus enkel wegvallen van ethernet lampje op het NT kastje waarbij glas/power constant blijven branden)?

Enerzijds lijkt het me dan logischer als het glas lampje uit en aan zou gaan. Aan de andere kant kwam er soms nog wel iets van data over de lijn.

Reputatie 7
Badge +9

@Roel_ Als het bij jou de combinatie NTU/Modem niet werken en bij de POP wel werken, is het toch waarschijnlijk dat de kabel tussen jouw woning en POP niet in orde is. Hebben de monteurs wel een meting voor deze kabel gedaan?

Reageer