Beantwoord

Internet via telefoonlijn in studentenkamer

  • 27 June 2019
  • 22 reacties
  • 581 keer bekeken

Hallo,

Ik woon in een studentencomplex waarin ik een kamer huur dat onder een gedeeld adres valt, elke kamer op dit adres heeft een eigen telefoonlijn aansluiting. Nu vraag ik mij af of ik via deze telefoonlijn een internet abonnement kan afsluiten en hoe? Van andere bewoners weet ik dat het bij hen gelukt is om dit te doen.
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 3 July 2019, 20:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Hallo Joost. Goede vraag. Het zou moeten kunnen. Enige uitzondering als de aansluitingen deel uit maken van een bedrijfscentrale. Maar gezien het feit dat andere bewoners al internet hebben via een provider op de tel.lijn lijkt het me dat het bij jouw ook kan.

Wsl kan je dit checken via fourstack. Als je jouw kamernummer apart kunt invoeren of hij geeft het onder "alternatieve adressen" dan kan het helemaal zeker.

De kpn moderators beschikken over een nog nauwkeuriger systeem hiervoor.
Het is dan handig je (adres)gegevens vast zo nauwkeurig mogelijk in je forumprofiel hier te zetten. Die gegevens zijn afgeschermd voor overige gebruikers. Zodra een moderator aan je vraag toe is kan ie direct even spieken 😉

Psst. dan kan je zelfs Interactieve TV van KPN erbij nemen als je dat wilt. Maar TV schijnt onder jullie leeftijd niet meer zo'n prio te zijn begrijpt deze 55-jarige 😃
Hallo Peter, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb even op fourstack gekeken en hier staat mijn kamernummer niet onder alternatieve netwerk adressen. Ook heb ik mijn adresgegevens in op mijn forumprofiel gezet. Nogmaals bedankt!
Reputatie 7
Badge +24
Hi Joost, welkom hier.

Op de opgegeven gegevens en huisnummer 281 vind ik maar 2 aansluitingen. Op 281 zelf en op toevoeging CEL. Verder zie ik geen lijnen op dat adres. Klopt de postcode wel die je hebt opgegeven? Of zie ik ik iets over het hoofd?
Reputatie 7
Badge +24
Joost, ik heb helaas geen reactie meer van je gehad. Laat me gerust weten of ik alsnog iets voor je kan doen.
Hoi Alex,

Excuses voor de late reactie, ik had je eerste bericht niet gezien.

Mijn opgegeven postcode klopt, zelf zie ik ook alleen lijnen op 281 en CEL. Ik weet echter niet waarvoor CEL staat, vandaar dat ik hier mijn vraag stelde.
Reputatie 7
Badge +24
Dat is een toevoeging dat ooit is gekoppeld aan een aansluiting daar. Niet zo erg van belang voor deze vraag. Heb jij wel een aansluitpunt op je kamer? Zou je hier een foto ervan willen plaatsen?
Dit is de aansluiting die ik op mijn kamer heb:

Reputatie 7
Badge +24
Het kan haast niet anders dat dit een verlenging is van de hoofdaansluiting. Dit zie je vaker bij studentenkamers/huizen. Het huis is ooit een gezinswoning geweest met in elke kamer een aansluiting om de telefoon op aan te sluiten. Zelfs als je hierop een aansluiting zou vragen zou dit alleen lukken als de verbinding van iemand in huis eruit gaat. Ik ben bang dat je toch een bestaande verbinding zult moeten delen met de contractant van een van de aanwezige verbindingen. Ik zie geen andere oplossing.
Duidelijk, bedankt voor alle hulp.
Reputatie 7
Badge +24
Ik had je graag iets beter nieuws willen geven. Graag gedaan uiteraard.
Reputatie 7
Badge +24
Het kan haast niet anders dat dit een verlenging is van de hoofdaansluiting. Dit zie je vaker bij studentenkamers/huizen. Het huis is ooit een gezinswoning geweest met in elke kamer een aansluiting om de telefoon op aan te sluiten. Zelfs als je hierop een aansluiting zou vragen zou dit alleen lukken als de verbinding van iemand in huis eruit gaat. Ik ben bang dat je toch een bestaande verbinding zult moeten delen met de contractant van een van de aanwezige verbindingen. Ik zie geen andere oplossing.

Dat zou betekenen dat als iemand zit te bellen, dat iedereen die de hoorn oppakt mee kan luisteren?
Reputatie 7
Badge +24
Wel lekker bekeken: 1 iemand heeft dus internet aangevraagd, misschien gedeeld met enkelen en de rest heeft pech.
Reputatie 7
Badge +21
Wel lekker bekeken: 1 iemand heeft dus internet aangevraagd, misschien gedeeld met enkelen en de rest heeft pech.
Dat is de consequentie als een gezinswoning wordt opgesplitst in studentenkamers en de eigenaar niets verandert aan de infrastructuur,
Reputatie 7
Badge +24

Het kan haast niet anders dat dit een verlenging is van de hoofdaansluiting. Dit zie je vaker bij studentenkamers/huizen. Het huis is ooit een gezinswoning geweest met in elke kamer een aansluiting om de telefoon op aan te sluiten. Zelfs als je hierop een aansluiting zou vragen zou dit alleen lukken als de verbinding van iemand in huis eruit gaat. Ik ben bang dat je toch een bestaande verbinding zult moeten delen met de contractant van een van de aanwezige verbindingen. Ik zie geen andere oplossing.Dat zou betekenen dat als iemand zit te bellen, dat iedereen die de hoorn oppakt mee kan luisteren?


Nee, dat was ooit zo toen er alleen telefonie over die lijn ging. Tegenwoordig gaat alles via VoIP, enkele uitzondering daargelaten. In een studentenhuis zul echt geen analoog telefoonlijn tegenkomen.

Wel lekker bekeken: 1 iemand heeft dus internet aangevraagd, misschien gedeeld met enkelen en de rest heeft pech.

Klopt, helemaal wat @RBxx aangeeft. Huis dat gesplitst is voor de commerciële verhuur. Bovenstaande geldt voor zo goed als alle studentenkamers die ooit als gezinswoning zijn gebouwd. In de meeste gevallen gaat er een DSL kabel en een COAX kabel naartoe, mogelijk ook glasvezel als dat is aangelegd. Dat is sinds kort en zul je niet vaak in de stadscentra tegenkomen.
Reputatie 7
Badge +24
Nee, dat was ooit zo toen er alleen telefonie over die lijn ging. Tegenwoordig gaat alles via VoIP, enkele uitzondering daargelaten. In een studentenhuis zul echt geen analoog telefoonlijn tegenkomen.


Ja ... tot de experiabox. Die plukt dat allemaal uit elkaar en maakt er internet van van via Wifi / UTP kabel en telefonie via een normale ouderwetse analoge telefoonlijn. En dat is ook wat ik daar op de foto zie: een ouderwetse normaal telefoonstopcontact. Als daar geen analoog signaal op staat, wat staat er dan wel op? (Staat er uberhaupt wel wat op?) En wat voor telefoon / andere apparatuur zou daar dan op aangesloten moeten worden om daar mee te kunnen bellen?

Nee, 1 analoog telefoonnetwerk wat naar alle kamers loopt in een studentenhuis is best lullig. Dat snap ik ook. Ik zeg daarom ook: als 1 iemand zit te bellen, kan iedereen stilletjes meeluisteren. Maar wat is het dan wel wat naar alle kamers loopt? Of zit het uberhaupt niet aangesloten?
Reputatie 7
Badge +24
Nee, de Experiabox maakt er geen ouderwetse analoge lijn van. Op die DSL lijn die je ziet op de foto zit de modem zelf op aangesloten, op de DSL poort van de modem. Als je rechtstreeks een telefoon aansluit hoor je geen gesprekken, je kunt dus niemand afluisteren zonder daar serieus werk van te maken en de lijn te kapen. Daar zit het DSL signaal op dus. Zonder een modem heb je er niets aan.
Reputatie 7
Badge +24
Nee, de Experiabox maakt er geen ouderwetse analoge lijn van.

Nou, de Experiabox van ons zeker weten wel. Wij hebben gewoon analoge telefoons. En stopcontacten in huis die vergelijkbaar zijn aan het stopcontact op de afbeelding. En als 1 iemand zit te bellen, kan iedereen meeluisteren.
Reputatie 7
Badge +24
Dat kan alleen als de telefoonlijn vanaf de VoIP poort van de modem door is gelust naar de aansluitingen in het huis, dat is dan bewust gedaan.Of je gebruikt nog een ouderwetse splitter, dat is ook nog een mogelijkheid.
Reputatie 7
Badge +24
Dat kan alleen als de telefoonlijn vanaf de VoIP poort van de modem door is gelust naar de aansluitingen in het huis, dat is dan bewust gedaan.

Ik weet niks van een VoIP poort. De Experiabox heeft gewoon 2 analoge lijn uitgangen.
Die 2 analoge uitgangen zullen dus verbonden zijn met die telefoonaansluitingen in je huis. Heb ik voor meerdere mensen ook al zo gemaakt. Maar het blijft dus in essentie een DSL lijn. (of FttH lijn). Pas ná de experiabox is het analoog.

De aansluiting in de kamer van TS zal parallel aangesloten zitten op de hoofdlijn en daar staat nu het DSL signaal op van degene die wel een abonnement bij KPN heeft. Op die parallelle aansluiting moet niets aangesloten want dat gaat flinke storing geven.
Reputatie 7
Badge +24
Pas ná de experiabox is het analoog.

Idd ja. Volgens mij zei ik dat ook zo.

Ik kan niet begrijpen dat je als individuele student internet voor je eigen regelt en de rest lekker laat stikken.
Reputatie 3
Badge +2
Heb je geen COAX aansluiting op je kamer? Vanwege de gebruikte techniek kan je daar wel een eigen abonnement en modem op aansluiten, zelfs als iemand anders dat al heeft. Zolang het signaal wat binnenkomt op je kamer maar sterk genoeg is.