Beantwoord

internet wijzigingen

  • 10 November 2020
  • 4 reacties
  • 36 keer bekeken

Hallo,

 

Ik heb alles in 1 premium, sinds 2016, en een glasvezel aansluiting die een download snelheid heeft van rond de 90 mb/s en upload rond de 40 mb/s. De wifi modem is een experia modem v9. De laatste tijd merken we dat we niet met het hele gezin tegelijk kunnen streamen/netflixen/teams-vergaderen en dat de wifi-apparaten zoals de speakers haperen. De wifi snelheid is rond de 35 mb/s. Nu wil ik mijn aansluiting ophogen naar 200 of 500 mb/s, maar niet in combinatie met de experia v9, dan heb ik nog niets aan de nieuwe snelheid-mogelijkheden. Om ook direct klaar te zijn voor de toekomst wil ik dus een wifi 6 modem als centraal punt plaatsen, dan kan ik vervolgens gaan kijken hoe ik het wifi netwerk verder opzet. Wat is hier vanuit kpn bij mogelijk? Krijg ik een nieuwe modem bij upgrade? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 10 November 2020, 15:05

Bekijk origineel

4 reacties

Hallo @remconius , met een snelheidsverhoging gaat je wifisnelheid niet automatisch mee omhoog, een optimale wifisnelheid behaal je het beste via de 5.0-band, heeft alleen een korter bereik.

Het beste is om zoveel mogelijk bekabeld te werken.

Verhogen naar 200Mbit/s kan zinvol zijn in jouw situatie, 500Mbit/s is overkill en zon de van het geld.

 

Dag @JanD , dank je voor je reactie. Denk je dat de experia v9 de mogelijkheid heeft om tegelijkertijd 2 keer netflix-stream van de kinderen en 2 keer een teams-vergadering van mijn vrouw en mij? Want dat is hier soms de situatie en dan hebben we telkens onderbrekingen in de vergaderingen. Ook lukt muziek streamen via wifi-speakers niet meer zodra de kids netflix of minecraft of een andere game opstarten.

 

Als ik dat kan oplossen in de huidige situatie dan is dat ook fijn, maar ik weet dan niet hoe. Mijn logische (niet technische) gedachte was dat ik dan meer wifi-ruimte moet hebben dan 37 mb/s en dat de aansluiting vervolgens niet ook het probleem moest zijn dat er te weinig data in of uit kan. Moderne modems en wifi/mesh oplossingen hebben het over honderden mb/s. Nu snap ik dat dat in een ideale omgeving is (een electrische auto haalt ook niet altijd de maximale actieradius), maar iets er tussenin zou dan wel realistisch zijn leek me.

 

Hallo @remconius , jouw modem ondersteunt geen 5.0-band, dat is de bottle-neck, daarmee kun je, mits goed ingesteld, de snelheden halen die je bij je abo hebt., Je hebt waarschijnlijk een 100Mbit/s abo, bekabeld gemeten, daarmee moet je goed kunnen doen wat je eerder omschreef.

Mijn advies is een accesspoint aan te schaffen die dual-band ondersteunt, dus de 2.4- en de 5.0-band.

Via de 5,0-band kun je draadloos hogere snelheden halen, alleen het bereik is korter.

Of je die nu van KPN afneemt of van derden, is niet belangrijk, als je maar een goed merk neemt en geen B-merk, zoals je die ziet bij de Action e.d.

Als je de Experiawifi of de Superwifi van KPN neemt, schakelen deze de interne wifi van de modem uit, dat kan een nadeel zijn, want dan heb je een extra accesspoint nodig.

In het modem zou je bij de 2.4-band de bandbreedte op 40 kunnen zetten i.p.v. 20, 20/40 of AUTO, daarmee creëer je ook al een betere doorvoer en de kanaalkeuze op AUTO.

Maar de voorkeur blijft bekabeld werken, indien mogelijk en een netwerkkabel gebruiken die kwaliteit CAT5e, beter nog CAT6 ondersteunt.

Succes.

Hallo @janD, dank je opnieuw voor je reactie, ik weet nu hoe ik verder kan!

Reageer