Beantwoord

Internetverbinding regelmatig verbroken (VDSL Bonding)

  • 3 January 2023
  • 159 reacties
  • 2240 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Bijna 2 maanden abonnee bij KPN. Het ging goed tot 1e Kerstdag, een SMS met de melding dat er storing was in mijn wijk. Dat kan gebeuren uiteraard, en was ook de volgende dag opgelost. Maar sinds die dag ‘knalt’ mijn verbinding er met grote regelmaat uit. Meerdere keren per dag een spontane reboot van het modem en komt de verbinding weer vanzelf tot stand. maar de laatste paar dagen ook meerdere keren per dag dat de verbinding verbroken is en de rode lampjes op het modem branden. Op dat moment moet ik het modem handmatig weer opstarten om weer verbinding te krijgen. Wij Worden hier niet echt vrolijk van, dus graag hulp!

Screenshot vanuit het modem :

 

 

icon

Beste antwoord door Pierre-vb 14 July 2023, 19:01

Bekijk origineel

159 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Ruim 3 uur later na de meest recente spontane reboot weer een goede verbinding. Er is geen peil op te trekken.

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Update 2 : sinds gisteravond 21:00 na een wederom spontane reboot geen uitval meer gehad. Alle dagen daarvoor wel zeer regelmatig. Het valt me op dat de FEC errors ook veel minder zijn dan de dagen ervoor. Kan iemand verklaren hoe dat zomaar kan? Hier thuis is niets gewijzigd.

 

Bellen met de hulplijn van KPN en een lijnmeting laten uitvoeren, ik denk dat niemand hier je kan helpen anders dan het advies om alles uit te zetten, te wachten en weer aan te zetten. 

Het kan een fout in de lijn zijn, of een defect modem.

Reputatie 7
Badge +12

FEC fouten zijn zeer acceptabel, klinkt inderdaad meer als een KPN probleem dan een u probleem. Toch om het uit te sluiten, hoe is het modem aangesloten met het ISRA punt?

Reputatie 5
Badge +4

FEC fouten zijn zeer acceptabel, klinkt inderdaad meer als een KPN probleem dan een u probleem. Toch om het uit te sluiten, hoe is het modem aangesloten met het ISRA punt?

Ik heb geen foto op dit moment, maar het is deze (rechtstreeks aangesloten met een door KPN geleverde Bonding split-kabel, onegeveer 40 cm. lang)  :

Ik moet zeggen dat sinds de meest recente spontane reboot(20:50 gisteravond, dus 24 uur geleden) de verbinding nog nooit zo goed is geweest. Geen reboots meer en zeer goede waardes. Kan het zijn dat er n.a.v. de storing op 1e Kerstdag gisteren werkzaamheden zijn verricht in de (wijk)centrale? Of is het toeval?

Dit zijn de waardes op dit moment :

Nog een vraag : traint een modem altijd op dezelfde waardes in? Of kan dat per factory reboot verschillen? Ik zie namelijk dat b.v. de INP(Up/Down) per factory reboot verschillen.

Reputatie 5
Badge +4

Update : .

En plotseling in 2 uur tijd veel CRC errors in de Upload, op beide lijnen. De uploadsnelheid is ook ineens fors gedaald. De downloadsnelheid is gelijk gebleven. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Graag jullie hulp/advies/mening!

 

Reputatie 5
Badge +4

Moet ik KPN bellen of kan het ook via hier op het forum om iemand eens een keer naar mijn verbinding te laten kijken? Het is enorm instabiel

CRC errors zijn bij mijn weten veelal verstoringen op de lijn (electromagnetisch), oorzaak kan in je eigen meterkast liggen, maar ook in de lijn tussen centrale en jouw aansluiting. KPN kan hier het  beste naar kijken door lijnmeting te doen, vaak kunnen ze ook zien waar de verstoring optreedt.

Met de bovenstaande informatie zou KPN je zeker moeten helpen.

Mijn aansluiting had ook zoiets, en toen zijn ze uiteindelijk naar een ander aderpaar gegaan,  toen was het opgelost.

Reputatie 5
Badge +4

CRC errors zijn bij mijn weten veelal verstoringen op de lijn (electromagnetisch), oorzaak kan in je eigen meterkast liggen, maar ook in de lijn tussen centrale en jouw aansluiting. KPN kan hier het  beste naar kijken door lijnmeting te doen, vaak kunnen ze ook zien waar de verstoring optreedt.

Met de bovenstaande informatie zou KPN je zeker moeten helpen.

Mijn aansluiting had ook zoiets, en toen zijn ze uiteindelijk naar een ander aderpaar gegaan,  toen was het opgelost.

Dank voor je reactie!

Dan hoop ik dat iemand van support hier contact met me opneemt.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Pierre-vb. Ik denk uiteraard graag mee. Ik meet echter de laatste 2 dagen geen verbrekingen meer. Zie ik dit verkeerd? Heb je voor de zekerheid ook de modem helemaal naar fabrieksinstellingen gereset door het resetknopje ingedrukt te houden met een paperclip? 

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Pierre-vb. Ik denk uiteraard graag mee. Ik meet echter de laatste 2 dagen geen verbrekingen meer. Zie ik dit verkeerd? Heb je voor de zekerheid ook de modem helemaal naar fabrieksinstellingen gereset door het resetknopje ingedrukt te houden met een paperclip? 

Hallo Alex, die verbrekingen zijn er zeer zeker nog, het is alleen niet consequent. Soms gaat het 1 a 2 dagen goed en dan begint de ellende weer. En ja, ik heb zelf meerdere keren een factory reset uitgevoerd d.m.v. een paperclip, vandaag nog zelfs. En in ongeveer 3 uur tijd geen CRC errors maar wel zo’n 11 miljoen FEC errors, behoorlijk veel dus. De 2 lijnen zijn totaal niet stabiel, het verschilt echt per dag. Dus graag hulp.

Reputatie 5
Badge +4

@Alex_P Op de 1e lijn zijn er in zo’n 20 uur 57 miljoen FEC errors ontstaan. De dagen hiervoor waren dat er nog geen 2 duizend per dag. Dat is een gigantisch verschil. De verbinding blijft daarentegen wel intact. Het voelt niet goed aan.

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb een idee dat een monteur even bij je moet komen meten, misschien zit een van je buren te storen als het zo inconsequent is.

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb een idee dat een monteur even bij je moet komen meten, misschien zit een van je buren te storen als het zo inconsequent is.

Kunnen de lijnen van de buren dan mijn lijn verstoren?

En ja, een check van een monteur zou wellicht wat meer duidelijkheid geven. @Alex_P 

Inmiddels 62.000.000(62 miljoen) FEC errors op lijn 1 en 18.000.000(18 miljoen op lijn 2) in 29 uur tijd, dat zijn er zo’n 35.000 per minuut op lijn 1!!! De verbinding en snelheid blijven (vooralsnog) goed. Maar er is toch wel ergens iets mis, lijkt me.

Reputatie 5
Badge +4

Update :

Zojuist maar weer eens een factory reset(paperclip) uitgevoerd en de LAN-kabel naar mijn NAS uit het modem gehaald. Het zal zeer waarschijnlijk toeval zijn, maar plotseling een heel stuk minder FEC errors. Mijn vraag is, kan een LAN-verbinding(in mijn geval dus een NAS waarop ook een VPN draait) FEC errors veroorzaken op het modem?

 

Reputatie 5
Badge +4

Zoals gisteravond hier gemeld had ik meerdere factory resets uitgevoerd( 4 in totaal in een half uur). Na de eerste drie had ik zeer veel FEC errors binnen enkele minuten, pas na de 4e Factory reset had ik een goede verbinding zonder noemenswaardige errors.

Twee vragen :
1. Hoe kan het dat de ene factory reset een ander resultaat oplevert dan de andere? Is dat mogelijk?
2. Kan een LAN-verbinding(naar mijn NAS) FEC errors genereren?

Hier mijn (prima) verbinding na zo’n 16,5 uur na de 4e factory reset :

 

Reputatie 5
Badge +4

@Alex_P Helaas geen reactie meer van je. Maar, wat moeten we nu hiermee?

Reputatie 7
Badge +24

@Alex_P Helaas geen reactie meer van je. Maar, wat moeten we nu hiermee?

Ik ben er zeker nog, alleen niet elke dag. Dit ziet er nog steeds niet goed uit. Ik heb daarom onze technische dienst aangestuurd om dit door te meten. Zij zullen ook contact met je opnemen binnen enkele dagen. Mag ik je vriendelijk verzoeken om je telefoon enigszins in de gaten te houden? De oorzaak hiervan moet wel te achterhalen zijn! 

Reputatie 5
Badge +4

@Alex_P Helaas geen reactie meer van je. Maar, wat moeten we nu hiermee?

Ik ben er zeker nog, alleen niet elke dag. Dit ziet er nog steeds niet goed uit. Ik heb daarom onze technische dienst aangestuurd om dit door te meten. Zij zullen ook contact met je opnemen binnen enkele dagen. Mag ik je vriendelijk verzoeken om je telefoon enigszins in de gaten te houden? De oorzaak hiervan moet wel te achterhalen zijn! 

Dank je!

Ik had zojuist een gemiste oproep, was te laat met opnemen, ik neem aan dat de KPN dat was? Direct erachteraan een SMS dat er aan gewerkt wordt. Want 1 minuut later een reboot van mijn modem, zonder enig overleg. Zat net in een video vergadering, erg fijn dus.

Mijn 2 vragen staan nog steeds onbeantwoord :
1. Hoe kan het dat de ene factory reset een ander resultaat oplevert dan de andere? Is dat mogelijk?
2. Kan een LAN-verbinding(naar mijn NAS) FEC errors genereren?

 

Reputatie 5
Badge +4

@Alex_P Morgen komt een monteur langs om de verbinding te testen. Snel en goed geregeld.

Ik zal je via hier op de hoogte houden

Op vraag 2 kan ik met zekerheid zeggen dat dit niet het geval is.

Vraag 1 is lastig te beantwoorden, het kan te maken hebben met het moment van initialiseren.

Als de lijn variabel van kwaliteit is, kan het modem zichzelf toevalligerwijs op hoge snelheid instellen als je reset op een goed moment, waardoor op een later/slecht moment veel fouten ontstaan. Andersom kan uiteraard ook. het duurt altijd even tot de modem de parameters weer zelf heeft bijgesteld.

Reputatie 5
Badge +4

Op vraag 2 kan ik met zekerheid zeggen dat dit niet het geval is.

Vraag 1 is lastig te beantwoorden, het kan te maken hebben met het moment van initialiseren.

Als de lijn variabel van kwaliteit is, kan het modem zichzelf toevalligerwijs op hoge snelheid instellen als je reset op een goed moment, waardoor op een later/slecht moment veel fouten ontstaan. Andersom kan uiteraard ook. het duurt altijd even tot de modem de parameters weer zelf heeft bijgesteld.

Dank voor je reactie!

Ik had zojuist iemand van de KPN technische dienst aan de telefoon. Hij beweerde dat de LAN-verbinding naar mijn NAS zeker FEC errors kan genereren in het modem. Ik antwoordde dat ik me dat niet voor kan stellen aangezien FEC een correctie is op de verbinding en niets te maken heeft met een lokale LAN-verbinding. Dat was dus een zinloze discussie met iemand die ‘zomaar’ iets roept, heb ik het idee.

Aangezien de verbinding al meer dan 2 dagen zeer goed was stelde ik nog voor om het een week aan te kijken, maar hij moest een afspraak maken. Daar kwam ik niet omheen.

Ik ben heel benieuwd wat de monteur morgen mij gaat vertellen, wordt vervolgd……...

 

Reputatie 5
Badge +4

@Alex_P Ik stond een beetje grieperig op vanochtend en heb de afspraak verzet naar a.s. maandag. Voor alle zekerheid.

Reputatie 7
Badge +24

@Alex_P Ik stond een beetje grieperig op vanochtend en heb de afspraak verzet naar a.s. maandag. Voor alle zekerheid.

Laat het ons weten!

Reputatie 5
Badge +4

@Alex_P Ik stond een beetje grieperig op vanochtend en heb de afspraak verzet naar a.s. maandag. Voor alle zekerheid.

Laat het ons weten!

Zal ik doen!

Afspraak maar naar a.s. donderdag verzet, ben behoorlijk grieperig.

Maar wat heel gek is, de afgelopen 5 dagen een prima verbinding met amper FEC errors. Maar vandaag(zondag) weer miljoenen FEC errors, op 1 dag dus. Precies hetzelfde patroon als afgelopen zondag, en dus alleen op zondag. Ik vroeg me dus af, wat is er op zondag anders dan de andere dagen in de week. Het enige wat anders is dat ik dan veel IPTV sport kijk via een VPN verbinding die op mijn NAS draait.

@EAZ1964 Mijn IPTV-kastje loopt via ethernet naar de Experiabox verbonden op LAN2. Mijn NAS(waar dus de VPN op draait) is via ethernet LAN1 aan de Experiabox verbonden. De Experiabox fungeert dus een als een ethernet-hub. Kan dat invloed hebben op de Experiabox en de miljoenen FEC errors veroorzaken?  

Reageer