Beantwoord

IP adres van dns server kpn

  • 2 March 2021
  • 6 reacties
  • 15364 keer bekeken

Heeft KPN een eigen DNS server? en wat is het IP adres van deze server? Slaat KPN je ip adres en dns request op?

 

Ik zou het waarderen als u reageert 

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 4 March 2021, 11:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi Jasper, welkom hier. 

Dit klopt, 195.121.1.34 en 195.121.1.66. Dat is wel opgeslagen, we weten wel welk IP-adres bij jouw verbinding hoort bijvoorbeeld. 

Heb je een specifieke vraag hierover? 

Hallo Alex,

bedankt voor je reactie. ik ben aan het experimenteren met Pi-Hole. bij de configuratie krijg je de keuze uit verschillende upstream dns aanbieders. waaronder Cloudflare (1.1.1.1). daardoor ben ik verder in DNS services gedoken. Cloudflare is in mijn ogen de beste optie. die houden namelijk geen gegevens bij en is de snelste. ik heb om te testen ook een eigen dns server op gezet om de snelheden te vergelijken. natuurlijk is een eigen dns server het snelst maar Cloudflare en Kpn Dns deden het zeker niet slecht. mijn vraag is wel nog of er een voordeel of nadeel zit aan de dns te gebruiken van kpn (veiligheid, snelheid, etc). En hoe zit het met de veiligheid van een eigen dns server. kan die niet gehackt worden?

Met vriendelijke groet, Jasper

Reputatie 7

Cloudflare is in mijn ogen de beste optie. die houden namelijk geen gegevens bij en is de snelste.

Dat ben ik volledig met je eens. Je kunt overigens beter 1.1.1.2 (ook Cloudflare) gebruiken want die filtert sites via welke malware verspreid wordt uit de resultaten.

 

mijn vraag is wel nog of er een voordeel of nadeel zit aan de dns te gebruiken van kpn (veiligheid, snelheid, etc). En hoe zit het met de veiligheid van een eigen dns server. kan die niet gehackt worden?

De verschillen tussen de DNS servers van KPN en Cloudflare zijn marginaal. Beide hebben ook een anti-malware variant en beide ondersteunen DNSSEC.

Een eigen DNS server heeft mijns inziens weinig toegevoegde waarde tenzij je een strikt filter wilt opzetten om bepaalde sites buiten de deur te houden.

Dat ben ik volledig met je eens. Je kunt overigens beter 1.1.1.2 (ook Cloudflare) gebruiken want die filtert sites via welke malware verspreid wordt uit de resultaten.

weet je toevallig of dat je bij pi-hole configuratie cloudflare selecteert je automatisch 1.1.1.2 gebruikt?

Een eigen DNS server heeft mijns inziens weinig toegevoegde waarde tenzij je een strikt filter wilt opzetten om bepaalde sites buiten de deur te houden.

Met een eigen DNS heb je toch ook meer privacy (niet zo van toepassing als je Cloudflare gebruikt)? en ben je beter beschermd tegen hackers omdat ze het ip van je dns niet weten. of zeg ik dat nu fout?

Reputatie 7

Dat ben ik volledig met je eens. Je kunt overigens beter 1.1.1.2 (ook Cloudflare) gebruiken want die filtert sites via welke malware verspreid wordt uit de resultaten.

weet je toevallig of dat je bij pi-hole configuratie cloudflare selecteert je automatisch 1.1.1.2 gebruikt?

Nee, dat zal je dan zelf moeten instellen.

 

Een eigen DNS server heeft mijns inziens weinig toegevoegde waarde tenzij je een strikt filter wilt opzetten om bepaalde sites buiten de deur te houden.

Met een eigen DNS heb je toch ook meer privacy (niet zo van toepassing als je Cloudflare gebruikt)? en ben je beter beschermd tegen hackers omdat ze het ip van je dns niet weten. of zeg ik dat nu fout?

Jouw eigen DNS server gaat uiteindelijk ook aan een DNS server zoals die van Cloudflare vragen wat het IP adres is van het (sub)domein waar je naar op zoek bent. Op dat moment kan een hacker alsnog toeslaan. Als je echt veilig wilt zijn zal je dan DNS over TLS moeten gebruiken.

Bedankt voor jullie reacties (en sorry voor mijn late reactie). Ik heb het getest en pi-hole werkt nu goed. Ik heb als primaire DNS Cloudflare 1.1.1.2 gebruikt en als secundair KPN 195.121.1.34. Een eigen DNS server heb ik achterwege gelaten. Bedankt voor de hulp!