Vraag

iPhone geeft aan dat beveilging Experia Box oude beveiliging heeft

  • 19 September 2020
  • 22 reacties
  • 3210 keer bekeken

Mijn iphone geeft aan dat mijn router oude beveiliging heeft wpa wpa2 wordt niet als velig beschouwd ik heb een experiabox hoe kan dit opgelost worden

gr 

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Dan kun je via dit forum of bij KPN voor omwisseling van je experiabox vragen voor een nieuwer model

Reputatie 7
Badge +24

Welke Experiabox heeft u?

V10 A

Reputatie 7

Die is "nieuw" en zal niet omgeruild kunnen worden.

Heb jij net een update naar IOS 14 gedaan?

Staat de wireless security op WPA/WPA2-Personal(PSK) AES. 

Reputatie 7
Badge +24

De v10a is het op 1 na nieuwste model. En beschikt over wpa2, dat is de nieuwste beveiligingsmethode. Beschikt u over andere accespoints of WiFi extenders in huis?

Reputatie 7

...En beschikt over wpa2, dat is de nieuwste beveiligingsmethode.

WPA3 is de nieuwste beveiligingsmethode. :wink:

WPA TKIP wordt als onveilig beschouwd.

Reputatie 7
Badge +24

...En beschikt over wpa2, dat is de nieuwste beveiligingsmethode.

WPA3 is de nieuwste beveiligingsmethode. :wink:

WPA TKIP wordt als onveilig beschouwd.

Maar volgens mij hebben nog niet veel routers wpa3. Ook de apparatuur van KPN niet volgens mij. 

Reputatie 7
Badge +9

Sinds IOS 14 uit is krijg je inderdaad de melding. Op de Website van Apple staat het volgende:

Beveiliging

WPA3 - persoonlijk voor betere beveiliging, of WPA2/WPA3 - overgangsmodus voor compatibiliteit met oudere apparaten

De beveiligingsinstelling definieert het type authenticatie en encryptie dat uw router hanteert en het niveau van privacybescherming voor gegevens die via het netwerk worden verzonden. Welk beveiligingsniveau u ook kiest, stel altijd een sterk wachtwoord in voor verbinding met het netwerk.

  • WPA3 - persoonlijk is het nieuwste, veiligste protocol dat momenteel beschikbaar is voor wifi-apparaten. Het werkt met alle apparaten die Wi-Fi 6 (802.11ax) ondersteunen, en sommige oudere apparaten. 
  • WPA2/WPA3 - overgangsmodusis een gemengde modus die 'WPA3 - persoonlijk' gebruikt voor apparaten die dat protocol ondersteunen, terwijl voor oudere apparaten 'WPA2 - persoonlijk (AES)' wordt gebruikt.
  • WPA2 - persoonlijk (AES) is geschikt wanneer u geen van de veiligere modi kunt gebruiken. Kies in dat geval ook AES als het type encryptie of codering, indien beschikbaar.

Instellingen die beveiliging uitschakelen, zoals 'Geen', 'Open' of 'Niet beveiligd', worden sterk afgeraden. Als u de beveiliging uitschakelt, worden authenticatie en encryptie uitgeschakeld en kan iedereen verbinding maken met uw netwerk, toegang krijgen tot de gedeelde bronnen (inclusief printers, computers en slimme apparaten), uw internetverbinding gebruiken en gegevens monitoren die via uw netwerk of internetverbinding worden verzonden (inclusief de websites die u bezoekt). Dit vormt een risico, ook als de beveiliging slechts tijdelijk wordt uitgeschakeld, of is uitgeschakeld voor een gastnetwerk.

Maak geen netwerken aan die oudere, achterhaalde beveiligingsprotocollen gebruiken, zoals WPA/WPA2 - gemengd, WPA - persoonlijk, TKIP, Dynamic WEP (WEP met 802.1x), WEP Transitional Security Network, WEP Open of WEP Shared, en maak geen verbinding met dergelijke netwerken. Deze zijn niet langer veilig en verminderen de betrouwbaarheid en prestaties van het netwerk. Apple apparaten geven een beveiligingswaarschuwing weer wanneer ze verbinding maken met dergelijke netwerken.

Reputatie 7
Badge +24

Het zal nog jaren duren voordat wpa3 gemeengoed is. Enorm veel bestaande WiFi apparatuur zal niet geüpdate worden naar wpa3. Denk aan printers, camera's en al dat andere spul zoals rookmelders, babyfoons, lampen, omvormers van zonnepanelen. 

Reputatie 7
Badge +15

@Werff1994 Welkom op het forum. Vreemd dat je deze melding krijgt, hele oude modems hadden inderdaad WPA2-TKIP maar de nieuwere modellen zouden dit al niet meer moeten gebruiken. Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik je gegevens er bij pakken en uitzoeken of er iets is dat ik voor je kan betekenen. 

Rutger, heb alles ingevuld hoop dat je mij kan helpen

gr

Waarschijnlijk nog hele oude versie experiabox

Reputatie 7
Badge +24

Waarschijnlijk nog hele oude versie experiabox

Welke heeft u?

Of staat die hier niet bij?

V9 box

Ik heb hier een v10a maar krijg dezelfde melding… Gewoon negeren of toch iets aan doen? En zo ja wat moet ik dan doen 

Ik heb hier een v10a maar krijg dezelfde melding… Gewoon negeren of toch iets aan doen? En zo ja wat moet ik dan doen 

Hallo @Nanda77 , binnen je modem even kijken of de beveiliging op WPA2 staat i.p.v. WPA/WPA2 of alleen WPA.

Als er nog een los vakje is voor de keus TKIP of AES kies dan voor AES en je bent weer helemaal bij.

 

Txs. Dit staat allemaal al zo ingesteld 🤦🏼‍♀️ maar als dat goed is dan laat ik de iPhone wel zeuren 😂

Als je van WPA naar WPA2 of AES gaat heeft dat dan consequenties voor je WiFi wachtwoord   

Reputatie 6
Badge +7

Nee.

 

Melding zal nu ook al verleden tijd zijn als het goed is.

Ik krijg af en toe nog een melding maar negeer t maar gewoon. Bedankt voor de hulp! Fijne dagen iedereen 🎄

Macabeus,

 

bedankt voor je antwoord. Heeft dan ook geen invloed op andere apparaten zoals de omvormer van mijn zonnepanelen en mij accespoint Ubiquiti voor betere WiFi 

 

dank Bert

Reputatie 6
Badge +7

Nee geheel niet.