Beantwoord

IPv6 werkt niet meer na overgang van xs4all op KPN infra

  • 15 April 2022
  • 9 reacties
  • 467 keer bekeken

Hallo,

 

Onlangs is mijn verbinding overgezet van Xs4all naar KPN infra. Daarna is mijn IPv6 stuk. Ik krijg weliswaar netjes mijn /48 via dhcp6 binnen, maar ik zie geen router advertisements. Als ik handmatig een default route instel naar het adres waarvandaan de dhcp6 reply komt dan werkt alles naar behoren, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. De route hoort via router advertisements te worden gannonceerd. En die zijn afwezig. Wanneer ik een tcpdump start op mijn internet interface (waar ook ipv4 over gaat) dan zie ik wel ipv6 verkeer in mijn /48 naar mijn router verstuurd worden maar afgezien daarvan zie ik geen enkel ander ipv6 verkeer. De helpdesk kon mij niet helpen en verwees me naar dit forum

icon

Beste antwoord door wjb 15 April 2022, 12:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7

Krijgen jouw apparaten op het LAN netjes een IPv6 adres beginnend met 2a02?

Zie je wellicht nog ergens jouw oude XS4ALL IPv6 adres (2001:...)?

Krijgen jouw apparaten op het LAN netjes een IPv6 adres beginnend met 2a02?

Zie je wellicht nog ergens jouw oude XS4ALL IPv6 adres (2001:...)?

Ja op de eerste vraag en nee op de tweede.

Zoals gezegd is de connectiviteit in orde als ik de default route zelf instel. Ik krijg echter vanuit KPN geen router advertisements.

 

 

Reputatie 7

Krijgen jouw apparaten op het LAN netjes een IPv6 adres beginnend met 2a02?

Zie je wellicht nog ergens jouw oude XS4ALL IPv6 adres (2001:...)?

Ja op de eerste vraag en nee op de tweede.

Zoals gezegd is de connectiviteit in orde als ik de default route zelf instel. Ik krijg echter vanuit KPN geen router advertisements.

Als jouw apparaten op het LAN een 2a02 IPv6 adres hebben gekregen dan zijn er dus ook router advertisements geweest immers anders hadden die apparaten geen IPv6 adres kunnen genereren.

 

Begrijp ik het goed dat je alleen de default IPv6 route mist?

Is dat op alle apparaten zo of alleen op bijvoorbeeld Windows apparaten?

Gebruik je nog jouw FRITZ!Box of heb je nu een Experia/KPN Box?

Welk type?

 

Krijgen jouw apparaten op het LAN netjes een IPv6 adres beginnend met 2a02?

Zie je wellicht nog ergens jouw oude XS4ALL IPv6 adres (2001:...)?

Ja op de eerste vraag en nee op de tweede.

Zoals gezegd is de connectiviteit in orde als ik de default route zelf instel. Ik krijg echter vanuit KPN geen router advertisements.

Als jouw apparaten op het LAN een 2a02 IPv6 adres hebben gekregen dan zijn er dus ook router advertisements geweest immers anders hadden die apparaten geen IPv6 adres kunnen genereren.

 

Begrijp ik het goed dat je alleen de default IPv6 route mist?

Is dat op alle apparaten zo of alleen op bijvoorbeeld Windows apparaten?

Gebruik je nog jouw FRITZ!Box of heb je nu een Experia/KPN Box?

Welk type?

 

De router advertisements vanuit mijn router naar m'n LAN doen het inderdaad gewoon. En apparaten op mijn LAN routeren naar mijn router. Echter die mist de default route richting KPN. Dus ja: die mis ik inderdaad.

Ik gebruik mijn eigen router, net zoals voor de overgang naar KPN.

 

Reputatie 7

Ik gebruik mijn eigen router, net zoals voor de overgang naar KPN.

Welke merk en type?

Ik gebruik mijn eigen router, net zoals voor de overgang naar KPN.

Welke merk en type?

Is een Pc engines apu met FreeBSD 11 erop. Vergelijkbaar met Linux.

Reputatie 7

Ook ik zet op mijn EdgeRouter de default IPv6 route static richting pppoe interface.

 

Hoi @Gvrooij . Ik lees dat er een eigen router in het spel is.  Daarmee kan @wjb  je veel beter helpen.

Mocht je merken dat het issue dat je beschrijft ook speelt als je een experiabox hebt aangesloten, wil ik dat uiteraard graag weten.

Ook ik zet op mijn EdgeRouter de default IPv6 route static richting pppoe interface.

 

Dit werkt inderdaad. Bij xs4all werden de routes echter ook dynamisch geadverteerd (zoals te doen gebruikelijk). Bij KPN is dat blijkbaar anders.
Thanks!