Vraag

Is KPN met een omruilactie van de Experiabox v10A begonnen?? Dus alsnog de v10a eruit??

  • 9 February 2019
  • 7 reacties
  • 332 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb mijn v10a met nog wat beperkingen redelijk aan de loop en heb o.a. met een van de moderatoren van dit forum de nog resterende probleempjes aardig op een rij. Ik had alleen last van een storinkje dat mogelijk wel eens veroorzaakt kon worden door (een van m'n) kabel-extenders (Devolo 650) en liep daarmee naar de KPN winkel.

Daar heb ik aan mogen horen, dat de Devolo's niet omgeruild kunnen worden, maar de (niet mijn woorden hoor) "ramp-router die nooit uitgerold had mogen worden en die ik er gewoon tussenuit moet halen" (waarmee de Experiabox v10a werd geduid), die kon ik gewoon terugbrengen en dan zou ik onmiddellijk een v10 meekrijgen.

Nou kan ik mij niet herinneren, dat ík deze problemen heb veroorzaakt, dus vind ik het een beetje vreemd dat ik nieuwe Devolo's zou moeten kopen (ruim € 150). Maar ik vind het nog vreemder dat de eerste reactie van het winkelpersoneel is: "omruilen die router".... dat duidt erop, dat KPN dus spijt heeft van deze keuze??

Nou komt dat niet overeen met de ervaringen hier, en de status zou zijn, dat intussen de laatste tests van een software-update van deze router lopen.

Wat is nou de waarheid?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 1
Even wat rechtzetten: de nieuwe Devolo's kosten ruim € 100 en niet € 150 zoals ik hierboven neertypte. Dat - op zich - is bepaald niet "te duur" te noemen.
Badge
Mag ik vragen wat het probleem is dat wordt veroorzaakt met de Devolo 650?
Ik heb namelijk na de gedwongen 'upgrade' naar de V10a problemen met interactieve TV en internet.
Ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn met de combi V10a en DVS650.
Reputatie 1
Over de v10a is zo langzamerhand vrij algemeen bekend dat er een vervelende bug in zit en KPN is druk bezig om voor de gemelde problemen een update te ontwikkelen. Het probleem lijkt te zijn, dat de DHCP-server in de router niet helemaal netjes werkt. Dat is het deel wat de interne netwerk-IP-adressen aan de aangesloten apparaten uitgeeft en beheert, ik weet niet hoever uw kennis reikt.

Bij mij is telkens het probleem, dat de DVS-sen (die ook een eigen IP-adres horen te krijgen) ogenschijnlijk niet op een juiste manier met de DHCP-server van de v10a communiceren (of andersom, natuurlijk), waardoor de router het zo druk krijgt met het verlenen van DHCP aan de Devolo's, dat andere gekoppelde apparaten niet meer bediend worden, met als resultaat dat de TV op zwart gaat en op de settopboxen de kanaalaanduiding ook zwart wordt. Dat komt dus ook, doordat ik juist de beide settopboxen via de DVS'n heb lopen. Het vast bekabelde deel (met vaste IP-adressen) blijft werken, maar ook de WIFI (waar relatief veel vaker een DHCP wordt uitgegeven) heeft dan last.

Intussen heb ik als oplossing, als alles weer zwart staat (wat zo ongeveer 1 keer per week voorkomt), om dan de "centrale" DVS (dus die met de router in rechtstreekse verbinding staat) eruit te trekken. Gemakshalve restart ik de router ook even en als die alles weer groen meldt wacht ik nog een minuutje en druk dan de DVS weer in het stopcontact. Tot nu toe was dan de "storing" weer voorbij en draait het weer voor een dag of wat.

Ik heb intussen contact met mensen van KPN die aan het uitzoeken zijn of op een andere manieren getest kan worden of dit echt aan de combinatie v10a en de DVS650 ligt en juist daarvoor had ik ze graag omgeruild tegen de nieuwe DVS1200. Dat ging dus/helaas niet door. Sowieso wissel ik nu wel bij elke storing eerst de DVS650's van locatie, om daarmee uit te zoeken of het aan een van deze DVS-sen ligt (want dan moet telkens dezelfde DVS gaan hangen), of dat het inderdaad een structureel probleem lijkt met alle DVS650.

Uw bericht doet mij echter al vermoeden dat het omwisselen niet tot resultaat zal leiden en met dit bericht zal ook KPN al wel weer ingelicht zijn. Ook een bericht van een ander forumlid in dit verband (daar veroorzaakte een Chromecast en een mobiele telefoon hetzelfde probleem) lijkt meer en meer richting DHCP-server van de v10a te wijzen. Maar men zegt dat de update intussen al in de testfase staat.
Badge
Dank u voor uw uitgebreide reactie, het maakt een hoop duidelijk en geeft me een richting om te zoeken.

Vanavond lag alles er weer uit bij mij, en de TV gaf aan dat deze geen IP adres van de router kon verkrijgen. Na het lezen van uw verhaal over de DVS heb ik de proef op de som genomen en de DVS er tussenuit gehaald. (gelukkig kan ik met de kabel net het itv-kastje bereiken over de vloer) En Ik kan u melden dat na het herstarten van de Experiabox het probleem weer opgelost was en sterker nog, ik krijg nu ook op de laptop direct een ip adres zonder dat de verbinding na 10 sec verbroken wordt.
Ik ga dit een paar dagen testen en als dit blijkt te werken, dan zit er waarschijnlijk niks anders op dan wachten op de software update...

Nogmaals dank voor uw reactie!
Reputatie 7
Badge +30
Hey Ufo, de DHCP-issues met de V10A zijn bekend en wordt aan gewerkt. Naar verwachting komt er deze maand een update voor de V10A waarin (o.a) specifiek de DHCP aangepakt wordt. Precieze datum hebben we daar nog niet voor, als we dat wel hebben, of in z'n algemeen meer informatie, laten we dat weten.

Wat betreft de DVS 650, als deze binnen garantieperiode zijn en er is een defect, dan zijn ze via de winkel zeker om te ruilen. Maar in dit geval ligt het probleem, voor zover ik kan inschatten, niet in de DVS 650. Dus is er dan ook geen sprake van garantie. Plus, bij garantie krijg je dezelfde ervoor terug. Het is niet mogelijk om ze om te ruilen voor een ander model (de 1200). Dit omdat de draadloze adapters je eigendom zijn, en geen huurapparaat. Dat gezegd hebbende, ik verwacht dat je met de 1200 dezelfde issues dan zou hebben.
Reputatie 1
@Erik_ Ik heb nooit gesteld dat de DVS-sen defect zijn. De conclusies uit diverse tests wijzen op een probleem binnen de v10a met de DHCP-communicatie met de DVS650, waardoor de router in een loop beland en alles op zwart gaat. Hierover heb ik nu uitgebreide PM communicatie met een collega moderator van jou.

Ik heb de DVS-sen van KPN gekregen bij installatie en zelfs nog eens door KPN gevraagd om ze om te ruilen, want de oorspronkelijke zouden "wel vaker storen in een HD-TV-setting". Ik heb deze DVS650 dus niet gekocht en acht(te) ze eigendom van KPN en omdat ze in de nieuwe setting niet goed functioneerden verwachtte ik ze inderdaad gewoon om te kunnen ruilen (het is een KPN probleem met KPN spullen, toch? Snap mijn verbazing/frustratie). Maar goed, na alles wat er nu voorligt zijn het dus mijn eigen.

Als door jou aangegeven de upgrade het DHCP probleem oplost (en a.u.b. ook graag het NAT-10 regel probleem en wat er zo links en rechts ook door andere forumleden nog aan problemen en wensen werd gemeld), dan heb ik dus geen andere Devolo's nodig. 400 Mb/sec is snel genoeg voor mijn settopboxen.

En dan hoop ik inderdaad dat die upgrade er snel komt... je stelt deze maand en dat maakt mij hoopvol.
Reputatie 7
Badge +30
Ah, bij de installatie gekregen, dan snap ik het. Ze worden op zo'n moment over het algemeen wel in rekening gebracht, maar het kan zijn dat dit bij jou niet is gebeurd. Een DVS kan storing geven bij tv, maar daarin zien we dat dit toch voornamelijk voorkomt bij het oudste model, de 200+, en als het stroomnetwerk in huis niet optimaal is.

Precieze inhoud van wat er met de update allemaal aangepast wordt hebben we (nog) niet, behalve de DHCP. Zodra we daar, of over de specifieke datum, meer weten melden we het op het forum.