Beantwoord

ISRA punt verwijderen

  • 26 October 2020
  • 6 reacties
  • 1832 keer bekeken

L.S.,

 

Ik heb een vraag t.a.v. mijn ISRA punt. We zijn in het bezit van een woning uit 2008 waar een blauwe kpn kabel is voorzien voor een ISRA punt. Deze kabel komt binnen in de meterkast in een 50mm buis.

 

Aangezien ik het ISRA punt niet gebruik, want we hebben en gebruiken glasvezel, zit me deze kabel letterlijk en figuurlijk in de weg. Het feit wil namelijk dat wij voornemens zijn om extra zonnepanelen aan te gaan schaffen (gaan all Electric dus van gas af) echter het probleem welke we hebben is dat we geen mogelijkheden meer hebben om de solarkabel in de meterkast te krijgen.

 

Momenteel hebben we al 2 omvormers op de zolder hangen (voor 14 en 18 panelen) waardoor op de zolder mijn wasmachine en droger leiding al "weg" zijn. Verder is het huis helaas opgeleverd zonder kruipruimte, ofwel de woning is gebouwd op een geisoleerde betonnen plaat waardoor ik nergens "onder de woning" naar de meterkast kan komen. De enige manier waarop ik nog mijn meterkast in kan komen is om, via mijn garagevloer, de solarkabel onder de oprit te graven waar ik dan via de buis waar momenteel de isra kabel loopt de woning/meterkast in kan komen.

Zoals jullie dus uit bovenstaande kunnen opmaken zou deze 50mm buis voor mij de perfecte gelegenheid bieden om een 2tal stroomkabels de meterkast in te krijgen. 1 kabel kan dan gebruikt worden voor de stroomkabel van de zonnepanelen en 1 kabel die ik in de toekomst kan gebruiken voor een laadpaal.

Echter ik mag dit op dit moment, zover ik weet, niet doen omdat je geen stroomkabel naast een datakabel mag leggen in dezelfde buis. Vandaar ook mijn opmerking dat de isra kabel letterlijk en figuurlijk in de weg zit 😀.

 

Nu begrijp ik dat je niet zomaar deze kabel zelf kan verwijderen, echter nu is deze kabel ons enige sta in de weg om onze plannen te realiseren (0 op de meter woning). Mijn vraag is dan ook welke opties ik (hopelijk) heb om deze kabel te laten verwijderen en indien mogelijk hoe dit aan te pakken.

 

Voor de volledigheid, in dezelfde 50 mm buis komt ook de glasvezelkabel binnen. Maar volgens mij is dit geen probleem aangezien glasvezelkabel geen last heeft van interferentie zover ik weet, verder heb ik (als de isra kabel weg is) voldoende ruimte beschikbaar in de buis om dan extra mantelbuis te trekken waar de stroomdraad doorheen kan zodat deze kabels alsnog gescheiden kunnen worden.

 

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat bovenstaande details de situatie voldoende schetsen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,  alvast bedankt daarvoor!

icon

Beste antwoord door Ward_ 27 October 2020, 14:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Een telefoonkabel die je niet gebruikt heeft ook geen interferentie. Dus als je ruimte heb om die stroomkabels er gewoon langs te schuiven, dan kan je dat gewoon doen.

Hi nick83,

 

Allereerst bedankt voor je reactie! Plaats om de kabels te trekken heb ik zeker, zelfs als de isra kabel gewoon blijft liggen. Aangaande jou opmerking zou ik dus mogen concluderen dat ik hier dus gewoon de 2 stroomkabels bij kan trekken. Buiten het feit dat ik blij zal zijn als dit kan/mag heb ik alsnog de vraag of het al dan niet toegestaan is. Wil namelijk niet achteraf in de problemen komen dus vandaar mijn extra vraag.

Je kan bladeren op b.v. https://www.nen.nl/elektrotechniek om te kijken wat er van toepassing is.

Zo van historie uit mijn hoofd is mij wel duidelijk dat het volgens normen niet toegestaan is om een CAT5e kabel in een zelfde 16mm PVC-buis te doen als de 230V draden. Met 230V draden bedoel ik dan het koper plus de isolatie laag.

Anders is het denk ik als het 230V gedeelte een aparte YMvK-mb kabel betreft en de buis 50mm betreft.

Wat betreft mogelijke interferentie, dat is voor zover ik weet niet het belangrijkste van NEN. Interferentie is er ook wel op meters afstand als het om telefoonlijnen en DSL gaat. Het gaat hoofdzakelijk om veiligheidsrisicos. Denk b.v. brandgevaar n.a.v. blikseminslag. Als er nog iets op de telefoonlijn is aangesloten kan het lelijk tekeergaan in huis. Als die telefoonlijn niet gebruikt wordt, is de beste oplossing om de telefoonlijn uit die buis te halen.

Je kan op mijnaansluiting.nl een aanvraag doen en dan ergens sloop/demontage selecteren. Ik heb dat een keer gedaan, maar overal en alles op die site ademt onzekerheid. Er is niets dat je direct het gevoel geeft dat er snel iemand in naam van KPN kosteloos de telefoonlijn komt verwijderen. Je moet daar al je gegevens achterlaten, inclusief waar de factuur naar toe moet (kan alleen naar jouw zelf, dus de aanvrager). Je moet zelf maar kijken of je die molen in wilt, ik in ieder geval niet. In de tijd dat ik dit bericht intyp kan ik ook de telefoonkabel van het IS/RA punt losmaken, aders op ongelijke lengte afknippen, krimpkousjes eromheen, kabel uit de buis trekken en oprollen bij waar die het huis in komt, bindtape en touwtje er om heen en vastleggen/bevestigen en klaar.

Reputatie 7
Badge +10

Als de glasvezel ook van KPN is, dan zal de koperkabel per maart 2023 niet meer gebruikt worden. De kabels en buizen zullen echter niet verwijderd worden. 

Technisch gezien is het dus geen probleem om jouw stroomkabel ernaast te trekken. 

De betreffende buis is eigendom van KPN, ook het deel in jouw grond, fundering of woning. 

Een sloopaanvraag via mijnaansluiting.nl is op zich niet vaag. Je vraagt aan, krijgt een offerte van KPN via Volker Wessels en je kan akkoord geven. Ook dan zal de buis en kabel niet verwijderd worden. Alleen het ISRA punt wordt dan verwijderd. Tenzij de hele woning gesloopt wordt.

 

Niet een direct antwoord op je vraag maar wel wat meer achtergrond waarmee je zelf de beslissing zal moeten maken. 

Beste mensen,

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

@ Tmoesel,

 

Het feit is dat ik ook weet dat het niet toegestaan is (buiten dat ook gewoonweg niet verstandig) om een datakabel samen met een stroomdraad in een 16mm buis te trekken. Echter de situatie die ik schets zou volgens mij wat meer “ruimte” (50 mm buis) moeten bieden. Ik ga uiteraard gebruik maken van YMVK-AS (met aardscherm) kabels zodat ik weet dat ik kwalitatief de juiste kables gebruik. Echter feit is en blijft dat, zeker met de opmerking van Ward (nogmaals dank hiervoor) dat zelfs als je aangeeft dat je zaken verwijderd wilt hebben dan ze alleen het ISRA punt uit de meterkast halen maar vervolgens wel de kabel laten zitten. Dan heb ik natuulijk nog steeds “niets” gewonnen want dan kan ik hem natuurlijk net zo goed laten zitten.

 

@ Ward,

 

Volgens mij is de glasvezelkabel idd van KPN, heb er laats een storing in gehad (riool in de straat vervangen en die werklui hebben de gehele glasvezelkabel doorgestoken en toen ik contact opnam met KPN toen is alles voor me geregeld. Kan ook zijn dat Reggefiber het beheer heeft hierover maar nogmaals dat weet ik allemaal niet zeker (het betreft regio Stein (L)).

Kom ik terug op mijn eerdere opmering op Tmoesel, zelfs als ik aangeef dat het ISRA punt verwijderd dient te worden dan laten ze de kabel alsnog liggen? Het huis wordt uiteraard niet gesloopt.

Dan heb ik er inderdaad helemaal niets aan om de aanvraag te plaatsen bij mijnaansluiting.nl (@ Tmoesel, zojuist site bekeken maar ik snap volledig wat je bedoelt!) want mijn intentie is juist om de gehele aansluiting weg te krijgen en niet alleen het ISRA punt.

 

Dat er technisch gezien geen reden is om het niet te doen is natuurlijk heel fijn te vernemen. Echter ik weet niet of en hoe ik hier naderhand mee “in de problemen kan geraken". Ik wil namelijk voorkomen dat ik straks om een of andere reden een probleem krijg (met wie dan ook) dat ik zaken niet op de juiste manier heb aangepakt. Puur vanuit mezelf sprekende, nee ik heb de KPN kabel niet meer nodig en ik ben hem liever kwijt dan rijk. Het is dat ik echt geen andere mogelijkheid meer heb om in mijn meterkast te geraken , want ik heb geen vrije leidingen meer over waar ik al dan niet via een PV verdeler iets mee kan en ik heb geen kruipruimte. Anders had ik natuurlijk wel 1 van die opties gebruikt, of die oplossing nou duurder was of niet. Ik speel liever of safe dan maar de weg van de minste weerstand kiezen. Maar feit is en blijft dat ik alleen deze buis nog heb om in mijn meterkast te geraken. Is de oplossing geboden door Tmoesel (zaken (laten) loskoppelen, kpn kabel uit de mantelbuis trekken, alles netjes waterdicht afwerken met krimpkous en dan opgerold onder de oprit leggen) iets waar over na valt te denken of is dit ook allemaal “niet bespreekbaar".

Reputatie 7
Badge +10

Beste mensen,

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

@ Tmoesel,

 

Het feit is dat ik ook weet dat het niet toegestaan is (buiten dat ook gewoonweg niet verstandig) om een datakabel samen met een stroomdraad in een 16mm buis te trekken. Echter de situatie die ik schets zou volgens mij wat meer “ruimte” (50 mm buis) moeten bieden. Ik ga uiteraard gebruik maken van YMVK-AS (met aardscherm) kabels zodat ik weet dat ik kwalitatief de juiste kables gebruik. Echter feit is en blijft dat, zeker met de opmerking van Ward (nogmaals dank hiervoor) dat zelfs als je aangeeft dat je zaken verwijderd wilt hebben dan ze alleen het ISRA punt uit de meterkast halen maar vervolgens wel de kabel laten zitten. Dan heb ik natuulijk nog steeds “niets” gewonnen want dan kan ik hem natuurlijk net zo goed laten zitten.

 

@ Ward,

 

Volgens mij is de glasvezelkabel idd van KPN, heb er laats een storing in gehad (riool in de straat vervangen en die werklui hebben de gehele glasvezelkabel doorgestoken en toen ik contact opnam met KPN toen is alles voor me geregeld. Kan ook zijn dat Reggefiber het beheer heeft hierover maar nogmaals dat weet ik allemaal niet zeker (het betreft regio Stein (L)).

Kom ik terug op mijn eerdere opmering op Tmoesel, zelfs als ik aangeef dat het ISRA punt verwijderd dient te worden dan laten ze de kabel alsnog liggen? Het huis wordt uiteraard niet gesloopt.

Dan heb ik er inderdaad helemaal niets aan om de aanvraag te plaatsen bij mijnaansluiting.nl (@ Tmoesel, zojuist site bekeken maar ik snap volledig wat je bedoelt!) want mijn intentie is juist om de gehele aansluiting weg te krijgen en niet alleen het ISRA punt.

 

Dat er technisch gezien geen reden is om het niet te doen is natuurlijk heel fijn te vernemen. Echter ik weet niet of en hoe ik hier naderhand mee “in de problemen kan geraken". Ik wil namelijk voorkomen dat ik straks om een of andere reden een probleem krijg (met wie dan ook) dat ik zaken niet op de juiste manier heb aangepakt. Puur vanuit mezelf sprekende, nee ik heb de KPN kabel niet meer nodig en ik ben hem liever kwijt dan rijk. Het is dat ik echt geen andere mogelijkheid meer heb om in mijn meterkast te geraken , want ik heb geen vrije leidingen meer over waar ik al dan niet via een PV verdeler iets mee kan en ik heb geen kruipruimte. Anders had ik natuurlijk wel 1 van die opties gebruikt, of die oplossing nou duurder was of niet. Ik speel liever of safe dan maar de weg van de minste weerstand kiezen. Maar feit is en blijft dat ik alleen deze buis nog heb om in mijn meterkast te geraken. Is de oplossing geboden door Tmoesel (zaken (laten) loskoppelen, kpn kabel uit de mantelbuis trekken, alles netjes waterdicht afwerken met krimpkous en dan opgerold onder de oprit leggen) iets waar over na valt te denken of is dit ook allemaal “niet bespreekbaar".

Stein is Reggefiber gebied en dus is de glasvezel van KPN. De koperkabel zal dus in principe nooit meer gebruikt worden.