Beantwoord

KPN modem kan sommige adressen niet resolven (DNS)

  • 15 March 2024
  • 5 reacties
  • 96 keer bekeken

Badge

Thuis kan ik bepaalde adressen niet resolven. Het patroon lijkt er op te wijzen dat het glasvezelmodem problemen heeft met adressen die verwijzen naar een lokale IP-range zoals 10.10.10.x. 

Voorbeeld: test.internal.shinnonoir.nl zou moeten resolven naar 10.10.10.25.

 

 

Is hier een verklaring en/of oplossing voor (anders dan een andere DNS-server instellen voor de netwerkadapter of handmatig adressen toevoegen aan de HOSTS-file)?

 

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 21 March 2024, 13:50

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @ShinNoNoir, sorry voor mijn late reactie! Ik heb voor je nagevraagd waar dit aan kan liggen. We vermoeden dat dit te maken heeft met de software waar de Box 12 op draait. We rollen nieuwe software uit, in batches. Daarmee zal dit opgelost zijn. We rollen dit alleen nog niet uit bij klanten met een SuperWifi 1 punt en Experia Wifi punten, omdat die nog niet samenwerken met de nieuwe software. 

Reputatie 7

Het is volstrekt normaal dat 

We rollen dit alleen nog niet uit bij klanten met een SuperWifi 1 punt, omdat die nog niet samenwerken met de nieuwe software. 

Volgens mij rollen jullie die ook niet uit naar abonnees die een Experia WiFi hebben.

Reputatie 7
Badge +30

Klopt helemaal! Ik had erbij moeten zetten dat dit op basis van de apparatuur van TS is. Ik vul m'n bericht aan. 

Reputatie 7
Badge +24

Eigenlijk hoort een publieke DNS server niet te verwijzen naar lokale ip adressen. Zou me niet zoveel verbazen als het KPN modem dit blokkeerd. Vanwege veiligheid ofzo.

Badge

Er hangt inderdaad een oudere SuperWifi aan m’n modem, dus voorlopig moet ik nog wachten op een update.

 

Eigenlijk hoort een publieke DNS server niet te verwijzen naar lokale ip adressen. Zou me niet zoveel verbazen als het KPN modem dit blokkeerd. Vanwege veiligheid ofzo.

 

Ik zie niet echt in wat een daadwerkelijk risico zou zijn wanneer er DNS A records bestaan met een lokaal IP-adres.

Reageer