Beantwoord

KPNBox 12 1gb: wel via ethernet niet via wifi? Wat te doen?

  • 20 May 2022
  • 8 reacties
  • 100 keer bekeken

Ik heb een 1 gb aansluiting die werkt op mijn laptop (Macbook pro) via thunderbolt ethernet en snelheden geeft tot 800Mb. Echter de wifi verbindingen geven nog steeds, net als bij de 500mb snelheden tot 450Mb. Wat kan ik doen om ook via wifi de 1gb volledig te benutten?

icon

Beste antwoord door Anonymous 20 May 2022, 12:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hallo @hv01 , draadloos ga je dat niet halen, via wifi6 Ax kun je misschien rond de 800Mbit/s halen.

Bekabeld moet je rond de 930Mbit/s kunnen halen.

Als je net als ik een MBpro M1 heb ga je de 1gb verbindingssnelheid wel halen, maar actuele data transfersnelheid is doorgaans ongeveer de helft daarvan.

zie ook:

https://nl.hardware.info/artikel/9951/6/kpn-superwifi-superlatief-op-de-hoge-band-testresultaten-multiroom-wifi
 

 

Hallo @hv01 , draadloos ga je dat niet halen, via wifi6 Ax kun je misschien rond de 800Mbit/s halen.

Bekabeld moet je rond de 930Mbit/s kunnen halen.

930 is een theoretisch maximum van een 1GB ethernet. Realistisch gezien zitten de meeste mensen ergens tussen 800 en 864, dus zeker met een thunderbird ertussen is 800 dat een prima  overdrachtssnelheid.

Hallo @EAZ1964 , ik zou 800Mbit/s bekabeld niet accepteren en bij KPN aan de bel trekken.

Dan zullen ze je uitlachen. Windows of mac zullen 930 aangeven als connectiesnelheid, en dat is wat KPN levert.

je moet die dingen los zien. Verbinding ≠ overdracht

als je een iperf of blackmagic snelheidstest doet dan ga je altijd lager uitkomen. Stuur maar eens een filmbestand over je bekabelde netwerk naar een andere pc, dan ben je blij met 102MB/s oftewel 816mbps. 

 

Ik gebruik de Ookla-app die je kunt downloaden in de webstore van MS voor Windows of de webstore van Chromebook voor de Chromebooks en die geeft de meest accurate meting weer en wordt door KPN breed ondersteund.

Toen de KPN-monteur eind vorig jaar mijn GPON verving door XSGPON mat hij met zijn apparaat rond de 930/930Mbit/s, perfect toch, waarom zou ik op een andere manier gaan dan KPN?

Ik heb zelfs al eens 945Mbit/s down gehaald.

 

 

@JanD Ik heb blijkbaar heel veel moeite om uit te leggen waar het hier om gaat.

Nog een poging: Je verbinding met KPN is perfect 1000mbps. Ookla bevestigt dit, prima.

dan kom je op je netwerk. Data gaat via de netwerkpoort, die theoretisch maximaal 930 mbps kan verwerken, over een ethernetkabel, en door allerhande overhead, latency en andere verliezen kan deze data niet sneller dan met zeg gemiddeld 102MB/s (816mbps) bij je computer aankomen.

Als je data over WIFI naar de laptop moet, gaat deze met zeg dezelfde  816mbps over een kabel naar je superwifipunt.

 Het superwifipunt roept tegen jouw laptop : ik heb een verbinding met wifi6 / ax 1200mbps.

de realiteit is, dat doorgaans van de maximaal 816 die aangeleverd wordt maar ongeveer de helft van de snelheid bij je wifi6 ax laptop aankomt. 
dat kun je meten met een app van fritz, een nas speed test, of iperf, maar niet met ookla.

 

kortom het is bullshit om tegen mensen op het forum te zeggen dat ze op hun pc 1000 of  930mbps data-overdracht gaan halen. Of 800 op wifi.
De realiteit is lager, en door dat soort uitlatingen krijgen andere mensen op dit forum het idee dat ze tekort gedaan wordt, wat niet zo is, dit is gewoon de stand der techniek anno 2022. En ja het is haalbaar met een 4x4 mimo en een dure netwerkkaart, ik spreek hier over de apparatuur die jij en ik hebben

groet

 

 

 

Hallo @EAZ1964 ik heb geen dure spullen, de standaard modem van KPN Box12 en een Asus Chromebook die Wifi6 (AX) ondersteunt, zie onderstaand een screendump van een zojuist gemaakte snelheidstest met de Ookla-app als ingebouwde extensie in de Chromebrowser van mijn Chromebook:

Snelheidstest via Wifi6 AX

Ik heb blijkbaar heel veel moeite om uit te leggen waar het hier om gaat.

Dat jij daar moeite mee hebt kan ik natuurlijk niets aan doen, misschien iets meer in de materie verdiepen, tot het je wèl duidelijk is, dan kun je het ook makkelijker uitleggen😉

Verder ga ik binnen dit topic hierover niet met je in discussie, daar is topicstarter @hv01 ook niet mee geholpen.