Vraag

Lage FEC, lage CRC, toch aldoor wegvallende VDSL-lijn

  • 15 September 2023
  • 4 reacties
  • 62 keer bekeken

Hallo,

Al jaren heb ik een VDSL-lijn die periodiek wegvalt. Eerst was het dermate sporadisch (zeg 1 a 2 keer per week) dat ik het wel best vond. Ik zat toen bij een third-party provider en voordat je dan een KPN-monteur in je meterkast hebt ben je eeuwen verder.

Nu ben ik sinds oktober vorig jaar bij KPN, om toch ook eens wat aan deze lijn te kunnen doen. De eerste tegenvaller was al dat de aangevraagde pairbonding niet kan, vanwege een lasverbinding vanaf de onderbuurvrouw met maar 1 aderpaar (welkom in flats, waar VDSL 1 gare spaghettibrei is).

 

Onlangs (20 juni) heb ik KPN zover gekregen dat ze mijn israpunt hebben opgeknapt. Sindsdien had ik nooit meer uitval en wel een uptime van 1500+ uur. Tot... afgelopen woensdag 6 september, ineens uit het niets viel de verbinding weer weg en daarna heel vaak weer.

Inmiddels al 2 monteurs versleten sindsdien, waarbij de laatste mij ook nog eens 75 euro voorrijkosten voorschotelde, terwijl mij telefonisch was meegedeeld dat ik geen kosten zou hebben, vanwege dingen die ze in het dashboard al zagen.

Om alles uit te sluiten heb ik de router ook maar verplaatst naar de meterkast (alle woningen in de flat hebben een bij bouw aangebrachte doorlus naar de woonkamer, voor telefonie destijds, die bij vrijwel iedereen ook prima werkt). Om deze vertakking uit te sluiten.

Helaas valt het internet nog steeds uit. Het gekke is dat hij wel hoog intraint, die snelheid ook gewoon haal, amper tot geen CRC-errors heb, maar een klein beetje FEC-errors maar toch wordt de verbinding toch regelmatig weer opnieuw opgebouwd. De ene keer gaat het 24 uur goed, de volgende dag bijvoorbeeld weer enkele uren, er is geen pijl op te trekken en ik ben een beetje radeloos, en ook bang dat de monteur de hele tijd weer kosten wil rekenen, terwijl ik nu toch echt alles aan mijn kant wel geëlimineerd denk te hebben. Helaas is glasvezel nog steeds niet aangesloten (zou allang zo zijn, maar wordt in stilte ineens vertraagd door KPN) en Ziggo is mij veul te duur.

Mijn vraag is eigenlijk: wat kan ik nog doen, zonder weer kosten naar mn hoofd geslingerd te krijgen? De lijnmeting kan dat bijvoorbeeld op afstand aangevraagd? Of moet dan die dure meter die de monteur vaak ook op zak heeft bij mij logeren?

Ik lees ook een ander topic waarin een Fritzbox heeft geholpen. Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar wie weet zou dat iets zijn. De 300+ euro van die dingen schrikt echter een beetje af.

 

Ik zit met m'n handen in het haar en ondertussen heb ik internet waar ik niet op kan vertrouwen.

 

Ik hoop dat iemand mee kan denken en mogelijke oplossingsrichtingen heeft.

 

Groet 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Elkenaamisbezet ,

Mijn vraag is eigenlijk: wat kan ik nog doen, zonder weer kosten naar mn hoofd geslingerd te krijgen? De lijnmeting kan dat bijvoorbeeld op afstand aangevraagd? Of moet dan die dure meter die de monteur vaak ook op zak heeft bij mij logeren?

 

Je kunt via 0800-0402 vragen of ze jouw verbinding vanaf afstand doormeten. 

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Elkenaamisbezet en welkom hier op op ons forum!

We zijn inmiddels een paar dagen verder, is er nog iets in de situatie veranderd? Ik zag ook dat je je forumprofiel reeds hebt ingevuld (waarvoor dank) dus ik ben ook meteen even mee gaan kijken. Eerste wat me opvalt is dat ik zie dat je binnenkort over gaat stappen; ik vermoed dat dit te maken heeft met de problemen die je de laatste tijd ervaart?

Het weggaan heeft vooral te maken met de erg hoge prijs van KPN los van de tijdelijke aanbieding (35,- voor 12 maand) ten opzichte van third party VDSL-boeren. Toen ik het contract aanging werd mij destijds vrij snel glasvezel beloofd. Helaas is daar nog steeds geen sprake van, terwijl de glasvezelkabels al jaren in de hele flat liggen.

Qua stabiliteit ging het vorige week nog alle kanten op, maar inmiddels zit m'n uptime van het DSL-signaal ook al weer op 111 uur, dus wie weet is er achter de schermen nog ergens iets gefixt buiten mijn huis.

 

De klantenservicemedewerker aan de telefoon adviseerde me om nu sowieso mijn tijd bij KPN maar uit te zitten, en geen monteurzaken meer op te starten, maar dat eventueel pas weer te initiëren vanuit YouFone wanneer ik volledig over ben. Maar de 111 uur uptime geeft mij goede hoop dat dat niet nodig gaat zijn, laten we hopen dat de stabiliteit blijft. De CRC-errors zijn namelijk ook nog steeds op 0. En FEC niet bijzonder hoog (FEC errors (Up/Down) 463/20248) afgezet tegen de uptime.

Reputatie 7
Badge +12

Het weggaan heeft vooral te maken met de erg hoge prijs van KPN los van de tijdelijke aanbieding (35,- voor 12 maand) ten opzichte van third party VDSL-boeren. Toen ik het contract aanging werd mij destijds vrij snel glasvezel beloofd. Helaas is daar nog steeds geen sprake van, terwijl de glasvezelkabels al jaren in de hele flat liggen.

Qua stabiliteit ging het vorige week nog alle kanten op, maar inmiddels zit m'n uptime van het DSL-signaal ook al weer op 111 uur, dus wie weet is er achter de schermen nog ergens iets gefixt buiten mijn huis.

 

De klantenservicemedewerker aan de telefoon adviseerde me om nu sowieso mijn tijd bij KPN maar uit te zitten, en geen monteurzaken meer op te starten, maar dat eventueel pas weer te initiëren vanuit YouFone wanneer ik volledig over ben. Maar de 111 uur uptime geeft mij goede hoop dat dat niet nodig gaat zijn, laten we hopen dat de stabiliteit blijft. De CRC-errors zijn namelijk ook nog steeds op 0. En FEC niet bijzonder hoog (FEC errors (Up/Down) 463/20248) afgezet tegen de uptime.

Helder verhaal @Elkenaamisbezet en bedankt voor de toelichting!Â