Beantwoord

Laptop heeft extreem trage wifi, hoe lossen wij dat op?

  • 26 February 2022
  • 8 reacties
  • 1241 keer bekeken

Hallo allemaal, 

Wij hebben sinds een tijdje KPN, up en down 200 Mbps. Mijn dochter heeft een 2de hands laptop die af en toe extreem lage internet snelheid heeft: 0,2 Mbps. Eerst dacht ze dat het aan de vorige provider lag maar dat is dus niet zo. Op mijn laptop en op onze telefoons is de snelheid wel goed. Waar kan het probleem aan liggen? Eerst was het maar af en toe dat de laptop zo'n traag internet had maar inmiddels is het de hele tijd. Als de laptop met een kabel is verbonden wordt het niet beter. Spyware en malware is verwijderd, heeft ook niet geholpen. Ik dacht nog aan de netwerkkaart maar dan zou ze helemaal geen verbinding hebben als die stuk is. Ze krijgt vaak de melding dat een download is onderbroken omdat ze te traag internet heeft. Iemand een idee of oplossing? 

icon

Beste antwoord door Noordzee 27 February 2022, 11:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @AnneRina ,

Het probleem ligt dus duidelijk aan de laptop zelf. 

De enige oplossing is vermoedelijk om die laptop helemaal opnieuw te installeren. Want ik vermoed dat in de loop der tijd er allerlei programma’s op gekomen zijn die de boel nu zo vreselijk vertragen. 

Wil dat niet of nauwelijks helpen? Dan is de laptop toe aan vervanging. Helaas heeft dit soort apparatuur maar een beperkte levensduur. Er wordt in de loop der tijd steeds meer capaciteit gevraagd van pc’s/laptops qua geheugen, snelheid e.d. Met een laptop die ouder is dan tien jaar kun je tegenwoordig niet veel meer mee beginnen. 

Reputatie 4
Badge +2

Onzin @Noordzee 

Wifi accesspoints horen volledig backwards compatibele te zijn en horen actief de wifi verbinding in stand te houden. De KPN modems hebben zeer veel issues met oudere wifi adapters. Zeker de gene die geen 5 GHz ondersteunen. O.a. het gebrekkige Bandsteering verstiert hier de zaak. 

Ik adviseer voor nu een eigen wifi punt. Een snelle oplossing van deze issues zal niet komen. Voor nu verergert kpn met elke verplichte firmware update de problematiek.

Reputatie 7
Badge +28

Lees jij wel @Francoix ? 

Hallo allemaal,  

Als de laptop met een kabel is verbonden wordt het niet beter. Spyware en malware is verwijderd, heeft ook niet geholpen. 

 

Het probleem is gewoon dat oudere apparatuur op en duur niet alle updates aankunnen. Een andere Wifi of bedraad aansluiten maakt het verschil dan niet  

Reputatie 4
Badge +2

Complete onzin nogmaals @Noordzee.

Elke Wifi standaard tot op heden is gemaakt met volledige Backwards Compatibiliteit in het achterhoofd.

Dit betekend dat ALLE wifi apparatuur, of dit nu nieuw, 5, 10 of 20 jaar oud is gewoon zou moeten functioneren.

Zie https://blog.netgear.com/blog/wifi-6-isnt-a-big-deal-or-is-it/

De enige zaken die problemen kunnen geven zijn gebrek aan ondersteuning voor de nieuwere protocollen voor de versleuteling zo als WPA.

Dit is met een 10 jaar oude laptop zeker niet het geval aangezien WPA2 al sinds 2003 als standaard aanwezig is.

Reputatie 4
Badge +2

En ja ik lees wel. wanneer een kabel ingeplugd wordt en de wifi niet uitgeschakeld wordt kan het met bepaalde laptops voorkomen dat de wifi nog steeds de voorkeur is.

Problematiek BLIJFT klinken als issues met de band steering.

Mijn dochter heeft de laptop maar terug gezet naar fabrieksinstellingen en het probleem is opgelost, voor nu. Geen idee welk programma of onderdeel het probleem veroorzaakte. 

Bedankt voor de reacties

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan @AnneRina ,

Blij dat mijn tip heeft gewerkt! 👍

 

Hallo @AnneRina ,

Het probleem ligt dus duidelijk aan de laptop zelf. 

De enige oplossing is vermoedelijk om die laptop helemaal opnieuw te installeren. Want ik vermoed dat in de loop der tijd er allerlei programma’s op gekomen zijn die de boel nu zo vreselijk vertragen. 

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Ja in dit geval duidelijk aan een instelling van de laptop, maar dat is NIET leeftijd gerelateerd.

Het heeft echt helemaal niets met levensduur of ouderdom te maken.