Beantwoord

Laptop kan wifi netwerk niet vinden KPN Box 12

  • 20 July 2020
  • 30 reacties
  • 14273 keer bekeken

Ik ben overgestapt naar KPN voor Internet/TV/Bellen. Vandaag is de monteur geweest en heeft alles aangesloten. Nu wil één van de kinderen op haar laptop op internet, maar ons KPN wifi netwerk staat niet in haar lijst met beschikbare netwerken. Op de andere 2 laptops stond het netwerk wel meteen in de lijst. We hebben geprobeerd het netwerk toe te voegen in haar laptop maar dan komt er een melding dat er een fout 6 opgetreden is. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Het is een Asus laptop van 2016 met Windows 10. 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid topic

icon

Beste antwoord door PeterG 20 July 2020, 15:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Dan denk ik dat je het zwarte modem BOX 12 hebt.

Sommige, oudere, Intel chips herkennen de wifi 6 (802.11ax) niet. Je kunt het modem terugzetten naar wifi 5 (802.11ac). Het zal dan weer werken met een (oudere) Windows 10 laptop. Mogelijk zal het voor een laptop uit 2016 nodig zijn het modem terug te zetten naar wifi 4 (802.11n).

Mogelijk dienen andere apparaten dan ook opnieuw verbonden te worden.

Zie de reactie van RBxx in dit topic:
https://forum.kpn.com/internet-9/welk-modem-is-de-kpn-box-12-499459?postid=1030579#post1030579

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik heb de bijdrage van RBxx  gelezen. Hij zegt ‘Controleer of Windows versie 1909 beschikbaar is’.

Als ik op windows update klik, staat er Updates beschikbaar: laatst gecontroleerd 18-7-2020, 22:19. Status : download in behandeling. 

Eronder staat:

Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 2004. 

Dus niet 1909. Kan ik het dan wel aanklikken en zoja, werkt dat, want als ik geen internet heb kan ik waarschijnlijk niet downloaden, toch?

Sorry, ik ben er helaas niet zo bedreven is. 

als ik geen internet heb kan ik waarschijnlijk niet downloaden, toch?

Nee, dan valt er niks te downloaden.

Maar. Een laptop kan ook bedraad op een LAN van het modem aangesloten.

En de andere genoemde optie is om wifi 6 op het modem uit te zetten naar wifi 5 of 4. Dan hebben ook alle laptops weer verbinding. Of de update voor W 10 voor oudere laptops er (al) is is mij niet bekend. Bij mij hetzelfde als bij jou. Ook versie 1909 niet klaar staan.

Dan is dus je énige optie: wifi terugzetten in het modem.

Ik heb geprobeerd in te loggen bij  mijnmodem.kpn via de link van RBxx in zijn bericht dat u hierboven aanhaalt. Dan kwam ik echter wel op de bladzijde maar er was alleen de mogelijkheid om het wachtwoord te veranderen, verder kon ik niets aan klikken. Ik heb daarom het wachtwoord veranderd en op apply gedrukt; er kwam geen melding of het wachtwoord wel of niet veranderd was, ik kwam gewoon weer op de inlogbladzijde van mijnmodem.kpn.  Ik heb met zowel het ‘oude’ als het ‘nieuwe’ wachtwoord meerdere malen geprobeerd in te loggen, maar dat lukt niet, nu komt telkens de melding dat het wachtwoord verkeerd is. 

 

Maar je hebt dus wel het zwarte modem BOX 12 neem ik aan.

Tot nu was het altijd zo dat je bij de eerste keer geen ww invult. Je komt dan in het modem direct op de pagina om het wachtwoord te maken. Daarna opnieuw inloggen en je kunt verder.

maar ik kan dus niet inloggen, want telkens staat er wrong login information.

Bij het bovenste veld (waarschijnlijk gebruikersnaam) staat admin en is grijs , daar kan ik niets intikken.

Bij wachtwoord heb ik zowel het eerste als het tweede wachtwoord geprobeerd maar hij blijft zeggen dat het de verkeerde login informatie is. Maar verder  staat er niets op die bladzijde dus ik kan ook niet ingeven dat ik het ww wil veranderen.

 

Reputatie 7

Eronder staat:

Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 2004. 

Dan draait versie 1909 dus nu op die machine.

Welke Experia Box heb je?

Reputatie 7
Badge +16

De Box 12 heeft net als de v10a een wachtwoord achterop het modem, het '’admin password'’. 
Als de gewijzigde gegevens niet werken kun je zelf het modem resetten door het resetgaatje met een tandenstoker 7 seconden in te drukken. Dan worden alle gegevens teruggezet. Daarna kun je de eerste keer inloggen op mijnmodem.kpn met het Admin Password.  Let goed op de vreemde tekens als { _'’ }.

 

Hallo wjb, 

we hebben een zwarte box 12. 

 

Reputatie 7

Bij wachtwoord heb ik zowel het eerste als het tweede wachtwoord geprobeerd maar hij blijft zeggen dat het de verkeerde login informatie is.

Kan je het onderste wachtwoord goed lezen?

Maak er anders met een telefoon of tablet een foto van en blaas die op.

Voorbeeld.

 

Ik heb dus het modem gereset en kan nu weer inloggen maar dan beland ik weer op een mijnmodem.kon bladzijde op het tabblad user waar ik alleen maar mijn wachtwoord kan veranderen (er staat een veld met Username, waar admin is ingevuld en dan kun je het oude en nieuwe wachtwoord invullen.) Maar ik wil geen ander wachtwoord instellen, ik wil kijken of ik dat met wifi 4/5 ipv wifi 6 kan vinden om uit te proberen of de laptop dan het netwerk kan vinden. Maar ik kan dus niets doen op de bladzijde want ik kan niets aanklikken, alles blijft grijs.

Reputatie 7
Badge +21

Als je de eerste keer inlogt op het modem, dan moet je het admin password wijzigen. Daar kom je niet onderuit. Daarna kan je met dit nieuwe password inloggen.

Pas dan kan je naar de WiFi → Advanced pagina om de “Wireless Mode” aan te passen

Zet de 2.4GHz op 802.11b+g+n en de 5GHz op 802.11ac en kijk of de laptops het dan wel doen.

Hallo RBxx, ik zit nu in het wifi scherm van mijnmodem.kpn, maar waar moet je dan omschakelen van wifi 6 naar 5 of 4. ik zie :

Wireless mode, die staat op 802.11.ax

Bandwith 20MhZ

Transmit power 100%

Global max clients: 64

WMM Wifi multimedia enable staat op on.

 

Ik zie wel op het basics scherm Channel selection en daar kun je zowel onder 2.5 GHZ als onder 5 GHZ wel veranderen van auto naar kanalen van 1 tot 13. Is dat wat u bedoelt?

Sorry, ik heb er echt niet zoveel verstand van.

Reputatie 7
Badge +21

@Blauwvinger

Zie het plaatje hierboven. Ga naar de pagina WiFi → Advanced en pas de “Wireless mode” aan.

Klik op de waarde 802.11ax en dan verschijnt een lijstje met mogelijkheden.

Klik eerst op 2.4GHz en zet daar de waarde op 802.11b+g+n en klik daarna op 5GHz en zet de waarde op 802.11ac en kijk of de laptops het dan wel doen.

Bevestig de wijziging iedere keer met de button Apply (rechtsonder) !

Hallo RBxx,

ik zag net in het antwoord van Gerrit staan welk nummer ik aan moet klikken voor respectievelijk wifi 4 en wifi5. Het nummer van wifi 5 staat niet in de lijst maar dat van wifi 4 wel. Dat toegepast en meteen kwam de wifi verbinding in beeld op de laptop en kon ik verbinden. Heel hartelijk bedankt voor de hulp, ik weet niet wat ik zonder jullie had moeten doen want ik heb er echt niet veel verstand van. Bedankt!:grinning:

Het is gelukt!!!  BEDANKT allemaal voor jullie hulp en de snelle reacties. 

Daar ben ik heel dankbaar voor :grinning: 

Reputatie 7
Badge +21

Mooi @Blauwvinger, graag gedaan. Daarvoor is het forum bedoeld, klanten die elkaar helpen.

Mooi @Blauwvinger, graag gedaan. Daarvoor is het forum bedoeld, klanten die elkaar helpen.

Ja, maar dat is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend. Fijn om te zien dat er ook nog zulke hulpsbereide mensen zijn. 

Heet ik nou ineens Gerrit?

Maar goed, het is gelukt en daar gaat het om. Fijn dat je verder geholpen bent door @RBxx Dank daarvoor!! Ik móest weg, want vrienden met een grillroom zitten deze week zonder bezorger. Dus help ik ze even daarmee.

Sorry, foutje :wink: . Maar de dank is er niet minder om. Het werkt nu allemaal, erg prettig. 

Reputatie 7

Zo... raad je zomaar de tweede naam van PeterG, @Blauwvinger :stuck_out_tongue_winking_eye:  Welkom bij KPN en op ons forum. Super gaaf om te lezen dat je samen met bovenstaande helden het probleem al hebt opgelost. Dit is een heel mooi topic, daar gaan veel meer gebruikers van de nieuwe KPN Box 12 wat aan hebben, ik heb daarom de titel aangevuld met KPN Box 12. In de hoop dat meer bezoekers die tegen dit probleem aanlopen het gaan vinden. Dank voor het stellen van je vraag, veel plezier met je KPN diensten!

Mocht je nog eens een vraag hebben, je weet ons te vinden :)  

@Blauwvinger

Zie het plaatje hierboven. Ga naar de pagina WiFi → Advanced en pas de “Wireless mode” aan.

Klik op de waarde 802.11ax en dan verschijnt een lijstje met mogelijkheden.

Klik eerst op 2.4GHz en zet daar de waarde op 802.11b+g+n en klik daarna op 5GHz en zet de waarde op 802.11ac en kijk of de laptops het dan wel doen.

Bevestig de wijziging iedere keer met de button Apply (rechtsonder) !

 

Interessante oplossing. Ik heb hetzelfde probleem. Alleen krijg ik bij de opties van 5GHz geen 802.11ac te zien.

Wel:

802.11a
802.11a+n
802.11n+ac
802.11a+n+ac
802.11ax

Welke optie zou hier de juiste zijn? Ik zou denken 802.11a+n+ac, maar gaan er dan geen signalen/opties/dingen door elkaar lopen?

Reputatie 7
Badge +21

Ik denk dat 802.11a+n+ac dan de beste keus is. Het gaat erom dat 802.11ax wordt ‘uitgeschakeld’.

Dankjewel 

Reputatie 2

Had hetzelfde probleem cq uitdaging…..wat mij hielp:

 

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/flow

 

e.e.a. is op ander kanaal gezet, en nu wordt de 5GHz ook weer herkend…..