Beantwoord

Mag ik dit oude PTT-kastje weghalen?

  • 31 January 2022
  • 17 reacties
  • 973 keer bekeken

Ga halletje opknappen. Mag ik dit oude PTT kastje weghalen? 

 

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 1 February 2022, 18:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hoi @Simone Daalmeijer ,

Wat een raar ding.

@NHendriks ,Weet jij misschien wat dit is?

Onderdeel van een bedrijfscentrale uit de jaren 60, in het pand van mijn laatste werkgever zit in iedere ruimte wel zo'n kast,  buiten gebruik uiteraard, maar ze hebben het gewoon laten zitten.

 

 

Denk je dat @Simone Daalmeijer dit mag verwijderen @JanD ?

Reputatie 7
Badge +9

@Simone Daalmeijer Waar loopt die dikke witte kabel onder het kastje naartoe?

Piet.

Denk je dat @Simone Daalmeijer dit mag verwijderen @JanD ?

Hallo @martijn197108 , ik heb geen idee, ik ben niet van KPN, dat kun je beter aan @NHendriks  vragen.

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @Simone Daalmeijer ,

Wat een raar ding.

@NHendriks ,Weet jij misschien wat dit is?

Oud ISRA-10 uit de tijd dat LSA-stroken nog niet bestonden! Dus hoe dan ook van voor 1970 toen de eerste versie van LSA ingevoerd werd. Invoerkabel wordt links gesoldeerd en de binnengeleiding wordt met schroeven bevestigd. Ze werden inderdaad ook nog wel eens in bedrijfspanden gebruikt aan de zijde van de binnengeleiding zoals @JanD ook al aangeeft. Het hangt er volledig van af waar de kabel links onder naartoe loopt. Als die is aangesloten op de infrastructuur dan kan dit kastje niet zomaar weg omdat het dan het officiële ISRA-punt is.

 

KPN mag het weghalen niet verbieden maar mag wel kosten rekenen als er later weer diensten overheen geleverd moeten worden.

Maar @NHendriks is het niet zo dat de meeste monteurs bij een aansluiting dit kastje sowieso niet vervangen omdat ze vinden dat het te oud is?

Reputatie 7
Badge +11

Maar @NHendriks is het niet zo dat de meeste monteurs bij een aansluiting dit kastje sowieso niet vervangen omdat ze vinden dat het te oud is?

Een KPN monteur zal geen meervoudig ISRA vervangen aangezien wij deze ook niet standaard op voorraad hebben. Wij zijn ook niet voldoende ervaren in het tellen van stergroepen op zo'n binnenkabel waardoor de kans op foutief aansluiten groot is.

Het enige ISRA dat echt vervangen moet worden is de lasdop omdat deze gewoon totaal niet gebruiksvriendelijk was en uit een tijd komt dat je zelf niet eens een telefoon in de wandcontactdoos mocht steken omdat de PTT dit zelf wilde doen. Ook de ISRA met schroefverbindingen uit de jaren ‘90 wordt vaak vervangen door een pairbonding ISRA vanwege de gebruiksvriendelijkheid maar soms laat ik die bewust zitten omdat dat ISRA naar mijn mening nog steeds de beste is bij loodkabels.

Dit ISRA kom ik nog wel eens tegen en functioneert nog perfect, mits niet helemaal groen van de oxidatie. Als er via mijnaansluiting.nl een verplaatsing naar bijvoorbeeld de meterkast wordt aangevraagd acht ik de kans wel groot dat deze vervangen wordt. Mogelijk wordt er dan eerst een las gemaakt naar een GPEW-kabel.

Gelukkig bent u een monteur, want mijn kennis rijmt niet heel ver. Ik had zelf een varkenssnuit en deze is vervangen voor dit model (zie foto). Loopt mijn kabel direct naar een wijkkast vanuit de muur. Aansluitingen zoals uit dit topic heb ik niet in mijn meterkast.

 

mijn pand is uit 1896 maar toen was zelfs PTT nog niet. Mijn internet komt van Ziggo. Kan het zijn dat ze over dit zelfde  kastje gaan? ( denk het zelf niet) wil zeker zijn voordat ik het weg haal 

 

Hoi @Simone Daalmeijer ,

Ziggo levert hier niet op maar op coax.

HIerop:

 

Reputatie 7
Badge +11

 

mijn pand is uit 1896 maar toen was zelfs PTT nog niet. Mijn internet komt van Ziggo. Kan het zijn dat ze over dit zelfde  kastje gaan? ( denk het zelf niet) wil zeker zijn voordat ik het weg haal 

 

Aan de blauwe kabel die uit de buis komt te zien is dit het officiële ISRA-punt. Verwijderen kan maar als er ooit door jou of een volgend bewoner diensten van KPN of op het netwerk van KPN afgenomen gaan worden dan kunnen er wel kosten in rekening gebracht worden voor het herstel hiervan. 

Reputatie 7
Badge +12

 

mijn pand is uit 1896 maar toen was zelfs PTT nog niet. Mijn internet komt van Ziggo. Kan het zijn dat ze over dit zelfde  kastje gaan? ( denk het zelf niet) wil zeker zijn voordat ik het weg haal 

 

Aan de blauwe kabel die uit de buis komt te zien is dit het officiële ISRA-punt. Verwijderen kan maar als er ooit door jou of een volgend bewoner diensten van KPN of op het netwerk van KPN afgenomen gaan worden dan kunnen er wel kosten in rekening gebracht worden voor het herstel hiervan. 

En hou rekening dat we niet over 10 of 20 euro praten maar eerder over 100 of 200 als hier weer een ISRA 10 op moet worden gemaakt…

Reputatie 7
Badge +11

En hou rekening dat we niet over 10 of 20 euro praten maar eerder over 100 of 200 als hier weer een ISRA 10 op moet worden gemaakt…

Goeie! Die was ik inderdaad vergeten te vermelden. Bij een ISRA10 zal er inderdaad een aansturing van VolkerWessels Telecom gedaan worden om dit te herstellen tenzij er een monteur ter plaatse komt die toevallig zo een op voorraad heeft en het wel aandurft. In de tijd van deze kabel werden er echter compleet andere kleuren gebruikt voor de verschillende aderparen waardoor het niet meer een kwestie is van ‘stergroepje tellen’ zoals dat bij de NORM68 wel is, iets waar veel monteurs zich nog wel mee zouden kunnen redden.

Reputatie 7
Badge +19

Van harte welkom op ons forum @Simone Daalmeijer! Leuk dat je je vraag hier stelt. We hebben verschillende behulpzame gebruikers hier op ons forum. Goed om te zien dat er al zoveel hulp toegesneld is :) Ben je wijzer geworden van de hier gedeelde informatie en tips? Laat het gerust weten als je nog vragen hebt, we horen ook graag hoe het uiteindelijk is afgelopen.

Reputatie 7
Badge +24

 

 

Ik zou zeggen: haal die draden die er aan de bovenkant uit komen los en haal ze weg. Schroef daarna het kastje weer dicht en laat het lekker zitten.

Dank jullie wel voor alle reacties! Het kastje heb ik inmiddels weggehaald maar de draden zijn ingekort en zitten in een kastje. Voor als ik eventueel wil overstappen naar KPN 🤷‍♀️