Beantwoord

Meer vaste ip adressen in xperiabox 10

  • 16 September 2021
  • 4 reacties
  • 105 keer bekeken

Is er een mogelijkheid om meer ip adressen in de DHCP te zetten. Ik krijg het bericht dat er geen meer bij kunnen en ik heb er nog een paar toe te voegen. 

Zo ook kan ik maar 1 DNS server invullen? 

Kan dit alles met de nieuwe v12 wel of is die ook zo beperkt met adressen invoeren? 

icon

Beste antwoord door NHendriks 16 September 2021, 17:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +11

De Box12 kan wel wat meer DHCP Bindings aan maar ook hier kan er maar één DNS-server ingevoerd worden voor zover ik weet. Ik heb echter wel vaker op het forum voorbij zien komen dat na het wijzigen van de DNS-server de WebGUI niet goed meer werkt. Dit in verband met interne verwijzingen naar ‘mijnmodem.kpn’ welke door de lokale DNS-server in de Box12 resolved wordt naar het IP-adres van de Box12. Zodra je een andere DNS-server instelt dan is die ‘link’ er niet meer en kun je de instellingen van de Box12 niet meer in. 

 

Een beetje een lelijke en mogelijk zeer onpraktische omweg is om de DHCP Leasetijd te verlengen, het nadeel hiervan is wel dat je DHCP-server dan op den duur vol kan gaan zitten omdat er geen vrije IP-adressen meer zijn in je netwerk. Als je ‘randomised MAC’ aan hebt staan op je mobiele telefoon dan kan dit bijvoorbeeld erg snel oplopen. Stel je hebt een leasetijd van een 30 dagen en je hebt een laptop die eenmalig verbonden moet worden dan zal de DHCP server dat IP-adres wel voor een periode van 30 dagen reserveren voor het MAC-adres dat bij de netwerk-interface van die laptop hoort.

 

Een wat praktischere omweg is om op de apparaten zelf een statisch IP-adres in te stellen. Daar zit namelijk geen limiet op. Zelf ben ik daar niet zo'n fan van aangezien een mogelijke overstap naar een andere provider daarmee een bak ellende zou kunnen worden maar dat is mogelijkerwijs nog een optie.

 

Als je echt vrijheid wilt met instellingen kun je beter voor een router/modem zoals de Fritzbox 7590 gaan. Bij KPN is deze te huren voor €7.49 per maand inclusief Service Plus maar je kan deze ook zelf aanschaffen.

 

Ik ben wel benieuwd; heb je zo veel apparaten die een vast IP-adres nodig hebben?

Ik zal wel eens gaan kijken om een 12 aan te vragen dan. Anders zelf wel een andere router gaan kopen en die maar als primaire te gebruiken. 

Ja ik heb veel apparaten en een paar servers en ik kom nu adressen tekort. DNS is dat niet het belangrijkst maar ik vind het nogal een beperking. 

Iemand enig idee waar je een 12 kunt aanvragen? ergens een formulier ofzo ?

Hoi @h4d3z . Zoals ik het nu lees heb je een v10 staan. Dat is een heel goed modem en die kan ik niet zomaar omruilen voor een box12.

Wat voor verbinding heb je eigenlijk? Als dat pairbonding is gaat het sowieso niet werken.

Misschien is een fritzbox iets voor jou?