Beantwoord

Mijn fiber 1Gbit/s is niet snel

  • 28 April 2024
  • 13 reacties
  • 166 keer bekeken

Hello, ik heb een fiber 1Gbit/s, de modem staat 1 meter van mijn phone een ik heb een laptop met cabel maar de internt is altijd 25mbps tot 45 in mijn phone, met laptop ongeveer 92Mbps.

Ook, mijn internet sommige stop werken voor een seconde twee of drie keer per dag en dat is niet goed voor mijn werk 

Voor een fiber 1Gbit/s, ik denk dat de snelheid moet zijn ongeveer 800mbps.

Sorry voor mijn Nederland 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 30 April 2024, 15:13

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Welk modem heeft u?

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Abulrazzak Alsssouki 

Hoe heb je deze snelheidsmeting verricht?
Ik neem aan dat je mobiel verbonden is met het WiFi netwerk van je modem? en waarschijnlijk je laptop ook.

Voor een goede en correcte meting van de juiste snelheid, dien je jouw laptop met een UTP kabel (internet kabel) direct aan te sluiten op het modem van KPN, en vervolgens een meting te verrichten met de Ookla speedtest app (te downloaden uit de Microsoft Store of Apple App Store).

Zou je dus je laptop eens direct met een internet kabel (UTP) willen aansluiten op het modem van KPN, en Wifi uit willen zetten op je laptop.
Doe vervolgens een speedtest, welke snelheid (down- en upload) behaal je nu?

Een snelheidsmeting via Wifi is nooit nauwkeurig en is ook nog eens beïnvloedbaar door factoren in je woning (zoals overig apparatuur, muren en plafons).

 

Dank u wel @Michel.uit.Arnhem voor je antwoord, ik deed dat met Ookla, het is hetzelfde. ik begrijp dat wifi of cabel van mijn huis is langzamer maar niet van 1Gbit/s tot ongeveer 70Mbit/s, Ook, wifi stopt werken vele keren eleke dag, dat is voor seconde maar (Het duurt minimaal 1 minuut voordat de telefoon of laptop opnieuw verbinding maakt). ik denk dat dit is niet normaal.

 

 

@Nick83 , Ik heb Glasvezel, het is nieuw, zwart kelur

Reputatie 7
Badge +20

Hoe heb je de snelheid gemeten?

Beste is op een bekabelde Desktop of Laptop.

Zie hier voor een link om het te testen.

Reputatie 7
Badge +10

Dank u wel @Michel.uit.Arnhem voor je antwoord, ik deed dat met Ookla, het is hetzelfde. ik begrijp dat wifi of cabel van mijn huis is langzamer maar niet van 1Gbit/s tot ongeveer 70Mbit/s, Ook, wifi stopt werken vele keren eleke dag, dat is voor seconde maar (Het duurt minimaal 1 minuut voordat de telefoon of laptop opnieuw verbinding maakt). ik denk dat dit is niet normaal.

 

 

Hoi @Abulrazzak Alsssouki 

Bedankt voor je antwoord terug.
Ik begrijp dat je zowel bekabeld (dus met een directe internet kabel tussen het modem en je laptop) alsmede via een WiFi verbinding lage snelheden haalt, daarnaast valt ook af en toe het WiFi signaal voor heel even helemaal weg.

Dan vraag ik je nu om de volgende stappen te gaan uitvoeren, waarmee je in veel gevallen de problemen kunt verhelpen.

  • Haal het modem volledig van het stroom, en doe hetzelfde bij het glasvezelmodem (NT) in de meterkast in de gang.
  • Wacht nu minimaal twee minuten.
  • Doe als eerst na deze twee minuten het glasvezelmodem (NT) in de meterkast weer aan het stroom, en laat deze volledig inladen, tot alle lampje weer groen branden.
  • Doe nu het KPN modem weer aan het stroom, en laat deze ook weer rustig inladen.
  • Zodra de lampjes op het modem weer stabiel groen branden, is je modem weer klaar voor gebruik.
  • Controleer nu via de app Speedtest van Ookla (te downloaden vanuit de Windows Appstore of als je een iMac of Macbook hebt van Apple in de App Store) of je nu wel de goede snelheid haalt. Bij 1GB ligt dit meestal tussen de 920-930 Mbit/s up en down.
  • Je PC of laptop moet wel direct verbonden zijn met een UTP kabel met het modem, dus geen meting doen via het WiFi netwerk.

Laat mij even weten of het met bovenstaande stappenplan is gelukt, en je weer een stabiele internetverbinding hebt met een snelheid die pas bij jouw internet abonnement (met een 1 Gbit/s abonnement behaal je gemiddeld tussen 800 en 930 Mbit/s downloadsnelheid, als jouw laptop direct hebt verbonden met een UTP kabel met het modem).

@Michel.uit.Arnhem Thank you again, I followed your steps, nothing change, I will inculdes a screenshot about the result, this is actually the best case, sometimes it drop to 40. I also used kpn tool and other tools to test, all the same result

 

Reputatie 7
Badge +12

You should really change the cable between the fiber and router… I think that is your limiting factor.

@Ik_Combineer the cabel came from the package box, I assume it is the best one for the device, otherwise it will not makse sense to inculdes a bad cabel, I will try the additinal one to see but I do not think it is going to solve the issue because even gap between wifi is high (for just 1 meter), normally you lose speed 20% or 30% with wifi, maybe worst case 50%, but it is more than 90%. so if get a wifi with 30 and most important with no stable speed because it sometimes drop sudden, you can not expect a 800 or 900 with cabel 

Reputatie 7
Badge +12

Sure it should be the best cable, but a property of a cat cable is if the last pair of the wire (the brown ones) are defect then the cable is capped to about 95Mb. KPN probably send out 500.00 to 1.000.000 of those cables a year. It is always possible that one of them is defect. 

@Ik_Combineer that is a good point but unfortunately nothing change with the second cable, almost the same speed, direct cabel is less than 100Mbit/s, wifi is between 20 and 40 Mbit/s. I do not know if that help, but the older renter used an older model. Of course the worst part for me is not the actual speed which is like 20% of what I expected but the disconnection, it happens randomly, each time for 1 second 

Reputatie 7
Badge +21

Hi @Abulrazzak Alsssouki 
Just call KPN 0800 0402, they can measure your incoming speed, then we know whether it is in front of or behind your modem

Available on: Mon-Fri between 08:00 - 18:00, Sat. 08:00 - 17:00.

Closed on Sundays and public holidays

@Abulrazzak Alsssouki  Calling 0800 0402 is the best thing you can do, I guess.

 

For future reference we have a knowledgebase article dedicated to these kinds of issues:

 

I

Reageer