Ruim een week geleden een lang gesprek gehad via de chat van KPN. Waarop we nog terug gemaild zouden worden, maar dat is uiteindelijk nooit gebeurd. Daarom nu via deze weg.
Even een korte introductie. Wij gebruiken sinds we klant zijn de H368N modem (experiabox v9), die op wifi op zeer matig niveau presteert. (Lees: 4G is overal in huis ontzettend veel sneller).
We zijn overgestapt van een all-in-one abonnement, naar een 200/200 glasvezel verbinding. Bekabeld halen alle desktops hier die snelheid prima. Maar op wifi bij lange na niet, overal in huis, ook op 1 meter van de modem af. (Modem staat in het midden van ons huis.) Als we 25mbit halen via wifi is het al veel.
Ontzettend vervelend, het laat Netflix vastlopen. Onze Hi-Res muziek streamer hapert aan één stuk door. Onze server (20TB / Synology) is via wifi nauwelijks toegankelijk en bestanden er naar toe schrijven gaat tussen de 2mb/s - 500kb/s. Niet te doen vergeleken met 130mb/s bekabeld.
Bijkomend nadeel is de beperkte 802.11n (300mbit) verbinding, waardoor meer dan 30mb/s theoretisch sowieso niet mogelijk is vergeleken met de 100mb/s van de V10 op 802.11ac wifi / 5GHz
Even een paar korte situaties die al getest zijn:
- Meerdere apparaten (Matebook X Pro, Telefoons, Surface Pro, allemaal dezelfde problemen).
- Modem is tig keer gereset ( ik word inmiddels moe van het opnieuw instellen van de Wifi wachtwoorden )
- Alle wifi-kanalen af gegaan en geprobeerd, geen tot nauwelijks verschil.
- ping naar www.google.nl geeft voor 75% time-outs.
Uiteindelijk probeerde die collega zijn uiterste best te doen een uitzondering te maken en zou hij hier de volgende werkdag op terugkomen via de mail. Helaas nooit een mail mogen ontvangen.
Hoe dan ook is de situatie nu dat de helft van onze apparaten praktisch onbruikbaar zijn, en we 4G moeten gebruiken als alternatief om draadloos te kunnen werken terwijl we een 200/200 verbinding hebben.
Is er iemand die ons hiermee kan helpen?
Groet,
Robin