Vraag

Modem (V9) vervangen voor V10?

  • 25 August 2019
  • 21 reacties
  • 2650 keer bekeken

Hi,

Ruim een week geleden een lang gesprek gehad via de chat van KPN. Waarop we nog terug gemaild zouden worden, maar dat is uiteindelijk nooit gebeurd. Daarom nu via deze weg.

Even een korte introductie. Wij gebruiken sinds we klant zijn de H368N modem (experiabox v9), die op wifi op zeer matig niveau presteert. (Lees: 4G is overal in huis ontzettend veel sneller).

We zijn overgestapt van een all-in-one abonnement, naar een 200/200 glasvezel verbinding. Bekabeld halen alle desktops hier die snelheid prima. Maar op wifi bij lange na niet, overal in huis, ook op 1 meter van de modem af. (Modem staat in het midden van ons huis.) Als we 25mbit halen via wifi is het al veel.

Ontzettend vervelend, het laat Netflix vastlopen. Onze Hi-Res muziek streamer hapert aan één stuk door. Onze server (20TB / Synology) is via wifi nauwelijks toegankelijk en bestanden er naar toe schrijven gaat tussen de 2mb/s - 500kb/s. Niet te doen vergeleken met 130mb/s bekabeld.

Bijkomend nadeel is de beperkte 802.11n (300mbit) verbinding, waardoor meer dan 30mb/s theoretisch sowieso niet mogelijk is vergeleken met de 100mb/s van de V10 op 802.11ac wifi / 5GHz

Even een paar korte situaties die al getest zijn:

  • Meerdere apparaten (Matebook X Pro, Telefoons, Surface Pro, allemaal dezelfde problemen).
  • Modem is tig keer gereset ( ik word inmiddels moe van het opnieuw instellen van de Wifi wachtwoorden )
  • Alle wifi-kanalen af gegaan en geprobeerd, geen tot nauwelijks verschil.
  • ping naar www.google.nl geeft voor 75% time-outs.
Om heel eerlijk te zijn begint het nu wel behoorlijk frustrerend te worden, zeker gezien het mega-lange gesprek wat al is gevoerd met een collega. Waarop we zelfs hebben aangegeven dat we eventueel willen betalen voor een V10. (Maar dat kon ook niet.)

Uiteindelijk probeerde die collega zijn uiterste best te doen een uitzondering te maken en zou hij hier de volgende werkdag op terugkomen via de mail. Helaas nooit een mail mogen ontvangen.

Hoe dan ook is de situatie nu dat de helft van onze apparaten praktisch onbruikbaar zijn, en we 4G moeten gebruiken als alternatief om draadloos te kunnen werken terwijl we een 200/200 verbinding hebben.

Is er iemand die ons hiermee kan helpen?

Groet,

Robin

21 reacties

Badge +19
De enige oplossing is meerdere " Wi-Fi versterkers" bekabeld te plaatsen. Het is een illusie om te denken dat je anno 2019 aan alleen een experiabox voldoende heb. Ook een v10 gaat je niet helpen.
De enige oplossing is meerdere " Wi-Fi versterkers" bekabeld te plaatsen. Het is een illusie om te denken dat je anno 2019 aan alleen een experiabox voldoende heb. Ook een v10 gaat je niet helpen.

Dat lijkt me onzin, het is overduidelijk de huidige modem. We hebben een appartement van 80m2. Op 1 meter van de modem vandaan werkt het ook niet. Zakelijk hebben we een 500/500 abbonement met Wifi AC / 5 Ghz in een ruimte van 120m2, waar alle bovenstaande apparaten zonder enige probleem met gigabit-snelheid op wifi werken.
Badge +19
Heb je de Wi-Fi tuner al gebruikt?
Reputatie 7
Badge +24

De enige oplossing is meerdere " Wi-Fi versterkers" bekabeld te plaatsen. Het is een illusie om te denken dat je anno 2019 aan alleen een experiabox voldoende heb. Ook een v10 gaat je niet helpen.Dat lijkt me onzin, het is overduidelijk de huidige modem. We hebben een appartement van 80m2. Op 1 meter van de modem vandaan werkt het ook niet. Zakelijk hebben we een 500/500 abbonement met Wifi AC / 5 Ghz in een ruimte van 120m2, waar alle bovenstaande apparaten zonder enige probleem met gigabit-snelheid op wifi werken.

En wat houd je tegen om zo'n wifi apparaat ook voor thuis aan te schaffen? Factuur gewoon in de zakelijke boekhouding, krijg je de btw nog terug ook 😊 heb ik hier ook. Ik heb de wifi op mn v9 niet eens aan staan.
Reputatie 7
Badge +24
Je krijgt dan waarschijnlijk een v10a en geen v10. En die v10a is een waardeloos ding, vol bugs, wat feitelijk nog in de testfase zit. Daarmee ga je echt niets op vooruit tegenover je huidige v9.
Heb je de Wi-Fi tuner al gebruikt?

Zojuist doorlopen. Op 6 plaatsen gemeten, hoogste was 20mbits naast de modem. Na het doorlopen te hebben kreeg ik naast de modem 50mbits, een ruime verdubbeling, maar nog steeds by far niet in de buurt van 200 mbits.

Daarbij gaat het me niet puur om de snelheid van internet specifiek, maar ook dat AC gigabit wifi ondersteunt, in die zin dat ons netwerk gewoon snel werkt. 50mbit vs 1000 bekabeld is nog steeds een groot verschil.

Uitslag van de wifi-tuner was dat een Wifi versterker nodig was, die krijgen we nu zonder kosten opgestuurd. Ik heb de bekabelde gekozen, omdat die AC wifi ondersteunt, als ik die met gigabit aansluit helpt dit hopelijk. De draadloze leek me onhandig, want dan ga ik n-wifi versterken, daar kun je weinig mee.

Thanks voor de tip in ieder geval. Hopelijk gaat dit werken. 🙂 We zullen even afwachten.


De enige oplossing is meerdere " Wi-Fi versterkers" bekabeld te plaatsen. Het is een illusie om te denken dat je anno 2019 aan alleen een experiabox voldoende heb. Ook een v10 gaat je niet helpen.Dat lijkt me onzin, het is overduidelijk de huidige modem. We hebben een appartement van 80m2. Op 1 meter van de modem vandaan werkt het ook niet. Zakelijk hebben we een 500/500 abbonement met Wifi AC / 5 Ghz in een ruimte van 120m2, waar alle bovenstaande apparaten zonder enige probleem met gigabit-snelheid op wifi werken.
En wat houd je tegen om zo'n wifi apparaat ook voor thuis aan te schaffen? Factuur gewoon in de zakelijke boekhouding, krijg je de btw nog terug ook 😊 heb ik hier ook. Ik heb de wifi op mn v9 niet eens aan staan.


Het punt was dat de zakelijk bijgeleverde modem daar al voldoende was, zonder versterkers etc.

Inmiddels krijg ik een versterker opgestuurd die AC ondersteunt dus we zullen het even afwachten.

Ik vind het uiteraard geen probleem om een mooie router of iets aan te schaffen, maar ik heb liever minder dan meer apparaten. We hebben servers die met elkaar over internet syncen, een hele hoop computers die remote aangestuurd worden, ik heb niet zoveel zin om alles opnieuw te moeten configureren, omdat wifi thuis niet lekker loopt, terwijl dit wellicht met een nieuw modem gewoon opgelost is. 🙂

Hoe dan ook, thanks voor de tip. Ik zal mijn bevindingen nog even posten hier van de week. 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Als je zelf een wifi accespoint koopt, kun je daarop dezelfde ssid en wachtwoord instellen als dat van je Experiabox en hoef je dan dus verder op geen enkel apparaat iets aan te passen.
Als je zelf een wifi accespoint koopt, kun je daarop dezelfde ssid en wachtwoord instellen als dat van je Experiabox en hoef je dan dus verder op geen enkel apparaat iets aan te passen.

Inderdaad handiger dan een losse router dan. Enig nadeel is, dat vanwege de huidige v9 modem enkel bekabelde accespoints zullen werken. Maar we zullen zien, hopelijk is één voldoende. 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Euhm... en accespoint bekabeld aansluiten is ook de enige juiste manier...
Euhm... en accespoint bekabeld aansluiten is ook de enige juiste manier...
Nee hoor, een AP kan ook op de WDS-wijze draadloos aangesloten worden.
Mesh-systemen worden ook in één zin genoemd met WDS-systemen.
Badge +19
@Jan-D het kan inderdaad maar @Nick83 heeft het over de enige juiste manier. En dat is inderdaad bekabeld. Draadloos kan maar is 8 van de 10 keer niet probleemloos.
Reputatie 7
Badge +24
Bij draadloos aansluiten van een accespoint verlies je al snelheid bij de verbinding tussen router en dat accespoint. Die snelheid is definitief verloren en krijg je niet meer terug. Bij aansluiten via een kabel is dat snelheidsverlies er (nagenoeg) niet. Als snelheid je lief is, dan gebruik je dus een kabel.
@Jan-D het kan inderdaad maar @Nick83 heeft het over de enige juiste manier. En dat is inderdaad bekabeld. Draadloos kan maar is 8 van de 10 keer niet probleemloos.
Hallo @Joep1965
Er is niet 1 juiste manier, er zij vele wegen die naar Rome leiden, maar bekabeld is wel de beste en betrouwbaarste manier.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @MaritenRobin Welkom hier op het KPN Forum en dank voor het posten van je vraag hier. Vanuit KPN kan ik geen Experia Box omruilen als deze niet aantoonbaar defect is geraakt. En als deze dan wordt omgeruild heb ik geen enkele invloed op welk type als vervangend exemplaar wordt geleverd.

Ik sluit me bij de uitstekende adviezen van Nick en Joep aan, die je volgens mij prima op weg hebben geholpen en ik hoop van harte dat de versterker je verder gaat helpen. Ik lees graag je bevindingen.
Hallo @MaritenRobin Welkom hier op het KPN Forum en dank voor het posten van je vraag hier. Vanuit KPN kan ik geen Experia Box omruilen als deze niet aantoonbaar defect is geraakt. En als deze dan wordt omgeruild heb ik geen enkele invloed op welk type als vervangend exemplaar wordt geleverd.

Ik sluit me bij de uitstekende adviezen van Nick en Joep aan, die je volgens mij prima op weg hebben geholpen en ik hoop van harte dat de versterker je verder gaat helpen. Ik lees graag je bevindingen.


Hi Bart,

Inmiddels is de gratis wifi versterker binnen. Opvallend is dat de wifi van de versterker niet per se beter is dan die van de modem zelf.

Ik heb zojuist voor de derde keer de wifi-tuner app gebruikt van KPN, en de resultaten zijn soortgelijk. Nou heb ik de wifi-versterker op twee verschillende plekken aangesloten. Zowel via een switch op de plek waar de problemen bevonden, als direct op de modem zelf. Het probleem lijkt zich vervolgens te verplaatsen. Concluderend zou ik kunnen stellen dat vermoedelijk een 2e versterker de oplossing zou bieden. Dus 1 bij het modem, en 1 via een switch op een andere plek.

Aan de hand van de Wifi tuner krijg ik 2 verschillende opties aan het einde. Wanneer ik aangeef GEEN wifi tuners te gebruiken geeft de app aan dat ik er gratis 2 zou krijgen (raar overigens, eerst was dat er 1). Wanneer ik aangeef er wel 1 te gebruiken zou er een monteur gratis komen kijken. Dit terwijl ik zelf inmiddels al wel heb kunnen concluderen dat een tweede wifi versterker het probleem zou verhelpen.

Aangezien ik de boel niet wil oplichten door aan te geven dat ik geen versterker gebruik, dan maar even via deze weg om te kijken of het wellicht mogelijk is een 2e toe te sturen.

Hopelijk heb ik het duidelijk kunnen uitleggen, ik zal de adviezen in de tussentijd afwachten. Erg fijn dat er een wifi-tuner is opgestuurd, helaas dus nog niet opgelost. Al is het een tikje sneller heb ik nog steeds een verbinding onder de 20mbit op 2 locaties in huis.

Groet,

Robin
Reputatie 6
Badge +8
Volgens mij is het zo dat als je de WiFi versterker aansluit de WiFi op een V9 automatisch uitgeschakeld wordt. Daar moet je wel rekening mee houden.
Volgens mij is het zo dat als je de WiFi versterker aansluit de WiFi op een V9 automatisch uitgeschakeld wordt. Daar moet je wel rekening mee houden.

Dat is inderdaad de situatie, nu verplaatst het probleem zich als het ware. Het wifi signaal is nu (mede door Wifi AC 5ghz) aanzienlijk beter in de probleem zone. Maar de wifi van de modem ( wat tevens wifi-n was) staat nu uit waardoor juist de plek waar het eerst prima werkte nu weer minder is.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @MaritenRobin Dank voor je uitgebreide uitleg en toelichting. Ik herken je verhaal wel: de V9 gebruikt enkel 2.4 ghz en de Experia Wifi pakt ook 5 ghz mee. Zoals Hsd heel terecht zegt wordt de wifi op je Experia Box uitgeschakeld als de Experia Wifi in gebruik neemt. Je hebt het ding in de probleemzone geplaatst en dat het daar is verbetert is dus te snappen.

Wat je eigenlijk wilt is de Experia Wifi aansluiten op een plek vlakbij je Experia Box en dan de wifi tuner nog eens draaien. Daar zou dan uit moeten komen dat je er nog een moet hebben om het probleemgebied aan te pakken. Ik vind dat eigenlijk wat onnodig: in mijn optiek had je er direct twee moeten krijgen, dat was in jouw situatie sowieso de beste optie. We slaan de laatst stappen over en ik heb direct een extra Experia Wifi naar je opgestuurd. De details lees je verder in het privébericht dat ik je stuurde.
Hallo @MaritenRobin Dank voor je uitgebreide uitleg en toelichting. Ik herken je verhaal wel: de V9 gebruikt enkel 2.4 ghz en de Experia Wifi pakt ook 5 ghz mee. Zoals Hsd heel terecht zegt wordt de wifi op je Experia Box uitgeschakeld als de Experia Wifi in gebruik neemt. Je hebt het ding in de probleemzone geplaatst en dat het daar is verbetert is dus te snappen.

Wat je eigenlijk wilt is de Experia Wifi aansluiten op een plek vlakbij je Experia Box en dan de wifi tuner nog eens draaien. Daar zou dan uit moeten komen dat je er nog een moet hebben om het probleemgebied aan te pakken. Ik vind dat eigenlijk wat onnodig: in mijn optiek had je er direct twee moeten krijgen, dat was in jouw situatie sowieso de beste optie. We slaan de laatst stappen over en ik heb direct een extra Experia Wifi naar je opgestuurd. De details lees je verder in het privébericht dat ik je stuurde.



Hi Bart,

Dankjewel voor de reactie en service, erg fijn! Ik zal zodra ik alles heb geinstalleerd nog eens wifi-tuner gebruiken en vervolgens mijn bevindingen posten.
Overigens sowieso complimenten over die app, doorgaans ben ik vrij skeptisch met dergelijke apps en ga ik liever zelf settings door, maar het maakt het daadwerkelijk wel makkelijker!
Reputatie 7
Badge +20
Prima, @MaritenRobin Goed om te horen en ik ben erg benieuwd!

Reageer