Beantwoord

Moeite om met Wifi te verbinden

  • 4 January 2021
  • 9 reacties
  • 200 keer bekeken

Hallo,

Sinds 2-3 weken hebben onze apparaten moeite om met Wifi te verbinden (Experiabox V8). Dit modem/router hebben we al sinds we van Telfort afkomen.

Ook tijdens de verbinding valt dit regelmatig weg. Apparaat zoals Android telefoon en tablet geven dan aan dat ze geen IP adres kunnen verkrijgen. 

In de logs van de Experiabox zie ik ook enorm veel meldingen voorbijkomen zoals deze:

 

01/04/2021  16:04:30 sending ACK to 192.168.2.101
01/04/2021  16:03:29 sending ACK to 192.168.2.101
01/04/2021  16:02:29 sending ACK to 192.168.2.101
01/04/2021  16:02:01 sending ACK to 192.168.2.7
01/04/2021  16:02:01 sending OFFER to 192.168.2.7
01/04/2021  16:02:01 sending OFFER to 192.168.2.7
01/04/2021  16:01:29 sending ACK to 192.168.2.101
01/04/2021  16:00:28 sending ACK to 192.168.2.101

Ik heb al meerdere resets uitgevoerd (via webinterface en via harde rest op Experiabox zelf), maar het probleem komt steeds terug. Zijn er nog andere acties die ik kan proberen?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 12 January 2021, 12:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Nu ik een paar keer in de meterkast ben geweest merk ik ook dat het modem regelmatig een piepend geluid (contante hoge toon) afgeeft. Is dit normaal voor dit apparaat?

Reputatie 4
Badge +4

Een constant geluid noemen ze ook wel een: “coil whine” en komt veel voor 
bij apparaten die wat ouder zijn. Persoonlijk zou ik aanraden om de KPN
Wi-Fi manager te doorlopen: http://kpn.com/wifimanager bij snelheden
lager dan 20mbit/s, waarbij bekabeld de snelheid hoger te behalen haalt,
komt u automatisch in aanmerking voor twee gratis Experia Wi-Fi versterkers:
Experia WiFi (kpn.com). Dit advies komt te voorschijn in de allerlaatste stap van
de test.

Ok dat klinkt logisch. Ik heb al meermaals proberen die wifi manager op te starten, alleen geeft deze altijd de volgende foutmelding;

Oeps

Er gaat iets fout bij het ophalen van de gegevens van je thuis abonnement, probeer het later nog eens.

 

Ik maak overigens al gebruik van aparte Accespoints, namelijk 2 maal de Ubiquiti Lite AP's. Deze zijn via een switch bekabeld op de Experiabox aangesloten en dit werkte voorheen 2 jaar lang probleemloos.

Daarnaast heb ik geen problemen met de snelheden, maar stabiliteit van het netwerk. Ik krijg regelmatig op apparaten geen verbinding (kan geen IP adres verkrijgen) of de verbinding wordt verbroken (bijv. bij Netflix kijken op de TV. 

Op het moment dat een apparaat geen IP adres kan krijgen zie ik in de Experiabox Log het volgende:

 

01/06/2021  14:31:28 sending OFFER to 192.168.2.29
01/06/2021  14:31:11 sending OFFER to 192.168.2.29
01/06/2021  14:31:03 sending OFFER to 192.168.2.29
01/06/2021  14:30:58 sending OFFER to 192.168.2.29
01/06/2021  14:30:57 sending OFFER to 192.168.2.29
01/06/2021  14:30:56 sending OFFER to 192.168.2.29
01/06/2021  14:27:27 sending OFFER to 192.168.2.29

Dit nog ongeveer 30x

Reputatie 4
Badge +4

Dit komt in de meeste gevallen, omdat het thuis abonnement niet is toegevoegd onder
producten in MijnKPN. Andere mogelijkheid is dat u bent verbonden met het mobiele
netwerk, inplaats van de Wi-Fi.

Het oude telfort abonnement was nog gekoppeld. Deze heb ik ontkoppeld en toen kon ik inderdaad de wifi manager opstarten.

Uitgevoerd zoals ik het zie focust de manager zich op Wifi snelheden, niet op verbindingsproblemen. Ik kom uiteindelijk nadat er ‘instellingen zijn verbeterd’ uit op een pagina waar ik accespoints kan kopen. Ik ervaar helaas nog dezelfde problemen, nu met 2 andere apparaten die geen IP krijgen:

 

01/06/2021  15:24:11 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:24:03 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:23:59 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:23:56 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:23:53 sending OFFER to 192.168.2.7
01/06/2021  15:23:41 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:23:35 sending OFFER to 192.168.2.7
01/06/2021  15:23:32 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:23:28 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:23:26 sending OFFER to 192.168.2.7
01/06/2021  15:23:22 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:23:22 sending OFFER to 192.168.2.7
01/06/2021  15:23:20 sending OFFER to 192.168.2.7
01/06/2021  15:23:19 sending OFFER to 192.168.2.7
01/06/2021  15:23:05 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:22:57 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:22:54 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:22:51 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:22:35 sending OFFER to 192.168.2.11
01/06/2021  15:22:27 sending OFFER to 192.168.2.11

Reputatie 4
Badge +4

Een instabiele verbinding is veelal terug te zien in de snelheid, omdat het meerdere poging kosten
om een signaal over de Wi-Fi door te krijgen. De KPN Experia Wi-Fi neemt het gehele Wi-Fi netwerk
over en heeft ook de mogelijkheid 5Ghz Wi-Fi uit te zenden. Dit lijkt mij een veel stabielere oplossing
qua bereik, dan wat alleen een vervangende router zou kunnen leveren. 

M̶a̶a̶r̶ ̶n̶u̶ ̶u̶ ̶m̶i̶j̶ ̶a̶a̶n̶g̶e̶e̶f̶t̶ ̶d̶a̶t̶ ̶s̶o̶m̶m̶i̶g̶e̶ ̶a̶p̶p̶a̶r̶a̶t̶e̶n̶ ̶g̶e̶e̶n̶ ̶I̶P̶-̶a̶d̶r̶e̶s̶ ̶k̶a̶n̶ ̶k̶r̶i̶j̶g̶e̶n̶.̶ Gebeurt dit ook bekabeld?
Heeft u ook een eigen router thuis?

*Edit: ik moet leren lezen

Gisterenavond het AP op de Experiabox weer aangezet met een ander SSID. Een aantal apparaten hiermee verbonden als test om uit te sluiten dat het aan mijn aanvullende Unifi AP's ligt. Soms gaat dit goed, maar ik krijg ook regelmatig de foutmelding “verificatiefout opgetreden” bij het verbinden. 

Reputatie 4
Badge +4

Als u een verificatie fout krijgt en u heeft meerdere AP’s, dan moet één van de 
AP's of Experiabox een verkeerd wachtwoord hebben. Omdat de Experiabox
als laatste opnieuw ingesteld is en de Unifi AP's niet deze error bij u hebben 
gegeven, denk ik dat het wachtwoord of netwerknaam van de Experiabox 
anders is dan dat de Unifi AP's hebben.

Wat ook zou kunnen, maar ik kan mij niet bedenken waarom dat nu zou starten.
Zou kunnen zijn dat de Unifi AP's de wachtwoorden niet meer goed synchroniseert.
Dat zou een reset wel moeten kunnen oplossen.

Reputatie 7

Hoi @MarkKruit, welkom op het forum! Ik zoom even in op het piepen van de Experia Box. Want dat is niet de bedoeling. Dus ik heb even een kijkje genomen naar je Experia Box. Daarbij heb ik hem ook moeten resetten, sorry voor de onderbreking. Vanuit dat nakijken lijkt het mij een goed idee om de Experia Box te vervangen. Dus er wordt morgen een nieuwe Experia Box geleverd op het servicepunt in de CoopCompact aan de Iepenstraat in Angeren. Je krijgt per sms verdere info, en morgen nog een als hij daar is. Lever de oude Experia Box (inclusief stroomadapter) daar in (verpakt in een doosje), dan krijg je de nieuwe mee.

Ik verwacht dat het dan met de wifi ook beter wordt.