Beantwoord

Na overgang Telfort glasvezel naar KPN zeer lage download

  • 22 July 2021
  • 10 reacties
  • 167 keer bekeken

Na overgang per 01-06-2021 van Telfort glasvezel naar KPN nog maar 1/3 van mijn download snelheid beschikbaar. Ben in het bezit van 100/100 abo en dit werkte altijd prima. Upload is nog steeds oke , maar download komt niet verder dan rond 30/40. Experia10 box heeft nw software en mijn externe ip adres is ook gewijzigd. Tussen haakjes , mijn experia10 box is via alle KPN tools etc nooit te bereiken ????

Kortom na 1-6-2021 (datum overgang van Telfort) is de download hopeloos.

Hoe is dit mogelijk , ik heb alle goed bedoelde oplossingen al gedaan. (nw opstart , reset etc)

En waarom is mijn modem ook door KPN niet te bereiken ?

Ik hoor het wel, Dick

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 27 July 2021, 11:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 4
Badge +2

De reset die je gedaan hebt, was dat een gewone reset via de interface of een factory reset via het gaatje aan de achterkant?

Ik moest na de overgang een factory reset doen omdat mijn ingestelde wachtwoord niet meer werkte, en ook het initiële wachtwoord niet werkte. Na factory reset werkte het initiële wachtwoord weer

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie. Was een factory reset. Dit was nodig om de nieuwe software om de experia10 te krijgen , omdat vanuit de KPN via push ook niet lukte.

Dick

Hoi @DCMhilv . Welkom op het forum.

Is de snelheid bekabeld gemeten of draadloos? Om een goed beeld te krijgen hebben we een bekabelde speedtest nodig. 

https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm

Kun je verder je profiel aanvullen en mij een seintje geven als je dat gedaan hebt?

Beste Erwin,

De voorgestelde bekabelde test geeft 82 / 90 als uitkomst. Dit is overigens volgens mij ook niet het probleem. Je vraag naar bekabelde of draadloze aansluiting geeft de indruk dat het mogelijk aan mijn draadloze ( wifi) kan liggen. Hiervoor moet ik eerst even iets uitleggen:

Mijn eigen netwerk intern heeft een eigen ip reeks. Deze instelling heeft altijd als een klok gewerkt bij telfort. Eigenlijk gebruik ik de KPN box10a als een soort bridge. Ik heb dus mijn bestaande verbinding gewoon aangesloten op de experia10a. Op 1-6-2021 is het Telfort netwerk vervangen door het KPN netwerk. Omdat om een onduidelijke reden kpn mijn aansluiting nooit kan vinden moest ik zelf handmatig voor 1-6 de experia10a software upgraden. Dit is gedaan met o.a. als gevolg een nieuw extern ip adres van het KPN netwerk ipv de oude van Telfort. Dit is per 1-6 in werking getreden en sinds de overgang is mijn download met +/- 1/3 afgenomen. De upload is gelijk gebleven m aar dit is niet waar ik voor betaalde. Mijn verbinding zou 100/100 moeten zijn met eventuele begrijpelijke verliezen natuurlijk , maar niet 1/3 minder. Op de afbeelding voor 1-6 = Telfort netwerk , Na 1-6=KPN

Hopelijk is e.e.a zichtbaar onderstaand , vast MvG Dick

 

Dat is een hoop informatie in een keer, @DCMhilv .

Ik ga even proberen om het in behapbare segmentjes te verdelen anders krijgen we het lek niet boven.

Wat is de uitkomst van een bekabelde KPN speedtest als je alleen de v10a gebruikt. Dus rechtstreeks aangesloten. 

Ik vraag dit om zeker te weten dat de basis goed is. 

Dat wordt ons vertrekpunt. 

(verder lijk je nog op zogenaamde EoF te zitten. Daar kan ik wat aan doen zodat sowieso je snelheden omhoog zullen gaan. )

Hallo Erwin, volgens mij is de basis oke. Dwl rond 80 en upload altijd boven 90

Hopelijk is de zgn EoF een oplossing voor de dwl.

Ik heb geen idee wat dat is, maar hopelijk lost het iets op.

Dat zou wel inhouden dat het KPN netwerk (nieuw) hierin dus afwijkt van het oude Telfort netwerk .

Ik hoor het wel van je en weer vast bedankt voor de reactie

 

Dick

Op dit moment zit jij in de centrale nog op een EoF kaart. Die kan maximaal 100Mbit aan en in de praktijk zal je daar niet volledig rendement van krijgen.

Ik heb zojuist een opdrachtje in het systeem gezet om jouw verbinding om te laten zetten naar GoF. Op dat moment kan de lijn veel hogere snelheden aan en mag je er van uit gaan dat je die 100Mbit die bij jouw abonnement hoort, makkelijk binnenkrijgt. De update staat gepland op 3-8.

Zou je 4 augustus een nieuwe snelheidsmeting kunnen doen en mij een update geven? 

Hallo Erwin, Top voor de oplossing en laten we hopen dat e.e.a de oplossing is.

Ik zal op 4-8 een meting doen en die geef ik je dan door.

Nogmaals bedankt tot nu toe,

MvG Dick

Beste Erwin,

Heb net bericht ontvangen over de wijzigingen en alles is weer als vanouds.

Bedankt voor de service,

 

Dick

Super!