Vraag

Nieuwe aansluiting incompleet en kosten

  • 31 October 2020
  • 3 reacties
  • 182 keer bekeken

Op 28/9/2020 heb ik samen met mijn tante (klantnummer ****) telefonisch een bestelling geplaatst voor een nieuwe aansluiting Internet/TV/Telefoon . Zij is een wat oudere dame, die absoluut niet in staat is om zelf de aansluitingen te verzorgen. Om die reden is ook nadrukkelijk gevraagd om een monteur aan huis. Daar is geen enkele twijfel over. Ook niet over het feit dat die montage gratis is aangeboden. Toen de apparaten binnenkwamen heeft zij gemeend om KPN nog even te vragen naar de planning van de monteur. En tot haar verrassing bleek dat er geen monteur was ingepland. De eerste gelegenheid zou op 3/11 zijn. Zij kan die dag beslist niet, maar bovenal was zij bang om dagen zonder telefoon en TV te zitten. Die telefoon is om verschillende redenen zeer belangrijk voor haar. Bovendien is haar verteld dat er betaald zou moeten worden voor de monteur. Op 23/10 omstreeks 11:00u heb ik hierover contact gehad met Ilona (als ik de naam goed heb verstaan) van de helpdesk. Zij heeft mij op uiterst professionele en vriendelijke wijze geholpen en geregeld dat de montage op 30/10 plaats zou vinden. En daarbij bevestigd dat de montage gratis is.

 

Helaas volgde er na de aansluiting gisteren enige teleurstellingen. Ik werd gebeld door mijn tante dat ze geen WiFi had op haar tablet. Ze heeft hierover contact gehad met de helpdesk, maar ze zijn er samen niet uitgekomen. De tablet is onder de huidige omstandigheden het enige middel om haar kinderen en kleinkinderen te spreken en te zien. Ik ben vanuit Rotterdam naar Ridderkerk getogen en heb de WiFi verbinding met zowel haar tablet als haar printer tot stand kunnen brengen. De monteur heeft dit dus niet gedaan, het staat wel op de installatieopdracht. De telefoon was wel aangesloten, maar daarbij is het basisstation van de draadloze telefoonset in haar meterkast gezet, die zich buiten de woning bevindt. Commentaar overbodig denk ik. Op de bon staat ook gratis WiFi verbetering. Kunt u aangeven wat dit behelst?

Voor dit alles werd zij, ondanks dat 2x is toegezegd dat montage gratis is, geconfronteerd met extra kosten ad. € 60,- (“4 meerwerk per 15 minuten”). De stukken lezend zou dat voor het aansluiten van de 2e I-TV tuner zijn? Daarover kan ik melden dat dit zeker geen uur gekost kan hebben. Er hoefde alleen een kabel te worden getrokken door een reeds toegankelijk gemaakte loze pijp en middels een daarin aanwezige trekdraad, van de meterkast naar een paar meter verderop gelegen slaapkamer. Daar is hooguit een kwartier aan besteed. In totaal is de monteur ongeveer 1 ½ uur binnen geweest.

 

De nota ad. € 60,- vind ik onterecht. Ik verzoek KPN dan ook die te crediteren. Voor verplaatsing van het telefoonbasisstation zal ik zorgdragen.

 

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Flipses, welkom op ons forum.

Ik begrijp uit jouw bericht dat de installatie van diensten bij jouw tante niet geheel naar wens is gelopen. Dat vind ik erg jammer om te lezen. 

De installatiemonteur zorgt voor een actieve verbinding en sluit hierbij maximaal 1 computer, laptop of tablet, 1 televisie en 1 vaste telefoon aan. Daarnaast voert de monteur een wifi optimalisatie uit door het hele huis om te kijken hoe het bereik is. Zo weet je zeker dat je overal in huis optimaal kan genieten van wifi. De installatiemonteur is in de basis gratis. Hierin wordt meerwerk, zoals het aansluiten van een extra tv-ontvanger, niet meegerekend. Indien er meerwerk plaatsvindt, dan zal de monteur dit van tevoren bespreken met de klant, omdat dit extra kosten met zich mee brengt. Jouw tante heeft hiervoor dus akkoord moeten geven. Om die reden kan ik deze kosten niet voor jouw tante vergoeden.

Beste Denise, bedankt voor uw reactie. Ik ben nu ingelogd met het KPN-ID van mijn tante, omdat ik anders geen antwoord kan geven. Uiteraard met haar toestemming.

Is lees uw opmerkingen over de standaard installatie. Maar ik herhaal dat hierover bij de bestelling niet, en ook niet in het 2e gememoreerde telefoongesprek, is gesproken. Terwijl toch in beide gesprekken duidelijk moet zij geweest dat het om 2 TV aansluitingen ging. U neemt de gesprekken op, dus die kunt u terugluisteren. Van het 2e gesprek heb ik ook een geluidsopname gemaakt. In feite maakt het dan niet zoveel uit wat de monteur hierover zegt tijdens de montage. Temeer daar deze meerdere fouten heeft gemaakt. Ik herhaal, hij heeft niet de tablet (incl. mail) aangesloten en hij heeft het basisstation (tevens lader) van de telefoon in de, buiten de woning gelegen, meterkast gemonteerd. De monteur heeft inderdaad aangegeven dat er sprake zou zijn van meerwerk, en wel voor het trekken van de kabels van beide(?) aansluitingen. Mijn tante is hier onder protest mee akkoord gegaan, omdat anders de installatie niet plaats zou vinden. Ik herhaal ook nog maar eens dat aan de 2e aansluiting hooguit 15 minuten is besteed.

Omdat in eerste instantie een reactie uitbleef op mijn eerste bericht, heb ik inmiddels een formele klacht ingediend bij de klantenservice in Groningen. Ik neem aan dat hier nog een formele reactie op komt.

Het zal duidelijk zijn dat ik bij mijn standpunt blijf dat de meerwerkfactuur onterecht is, en dring nogmaals aan op creditering daarvan.

 

Als KPN bij haar standpunt blijft, zullen we deze zaak verder escaleren.

Met vriendelijke groet, Fred

 

Reputatie 7
Badge +17

Het spijt me als het niet duidelijk is geweest dat de basisinstallatie niet overeenkomt met de wensen van jouw tante. Ik ben zelf niet bij de telefoongesprekken aanwezig geweest, noch kan ik deze terugluisteren, dus ik kan hier verder geen uitspraken over doen. Ik kan je enkel wijzen op het feit dat de basisinstallatie ook is opgenomen in onze voorwaarden. Je geeft bovendien aan dat jouw tante akkoord heeft gegeven voor meerwerk voor installatie van extra apparatuur en het trekken van kabels. Naar mijn mening is de factuur dan ook terecht. Ik begrijp echter dat je inmiddels ook een formele klacht hebt ingediend. Mijn collega's van de klachtenafdeling zullen jouw klacht verder in behandeling nemen. Ik stel dan ook voor om contact met hen af te wachten.