Beantwoord

Nieuwe glasvezel aansluiting niet bekend bij providers wegens administratieve fout

  • 4 October 2021
  • 17 reacties
  • 315 keer bekeken

Wij hebben 2 glasvezel aansluitingen op ons adres geregeld (een bekend onder onze huisnummer, de andere bekend onder ons huisnummer plus toevoeging).

Op onze hoofdaansluiting komt een KPN monteur over een paar dagen langs om de glasvezel aan te sluiten.

Met de 2e aansluiting, lopen wij tegen problemen aan en worden wij van det kastje naar de muur gestuurd.

Wij hebben contact gehad met KPN Netwerk en Digitale Stad:

KPN Netwerk zegt dat omdat wij in een ‘buitengebied’ wonen, wij eerst een abonnement moeten afsluiten via Delta Fiber (telefoon nummer gekregen is eigenlijk van Digitale Stad, omdat Delta Fiber besloten heeft in april 2020 om zich terug te trekken uit ons gebied). KPN Netwerk zegt dat na een jaar wordt de lijn vrijgegeven en kunnen wij dan naar een andere provider overstappen.

Digitale Stad zegt dat ze geen mogelijkheid hebben om provider abonnementen af te sluiten, dat het een ‘open netwerk’ is en het de bedoeling is om direct een abonnement af te sluiten bij een willekeurige provider die actief is op ons adres.  

Geen idee hoe wij dit moeten oplossen.

icon

Beste antwoord door Ward_ 5 October 2021, 11:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Als ik uw verhaal zo lees is het ene aansluitpunt van KPN en het andere van delta fiber. Daar levert KPN niet over. Waarschijnlijk ook niet over een jaar.

Hoe zien de aansluitpunten er uit? Bij KPN ziet dat er zo uit:

Daar staat dus het KPN logo op. Hoe zien ze er bij u uit? Ook zo? En zo nee, kunt u er dan een foto van plaatsen?

Hallo Nick,

Bedankt voor uw bericht.

Allebij zijn KPN aansluitpunten (zoals in de foto).

Beide aansluitpunten zijn bekend bij KPN Netwerk, en volgens hen gereed voor een glasvezel abonnement (een aannemer in opdracht van Digitale Stad heeft beiden aansluitpunten klaargemaakt op 14 september).

Op de hoofdaansluiting worden wij aanstaande donderdag door een KPN monteur op glasvezel aangesloten.

Maar, met de 2e aansluiting kunnen wij geen provider voor een glasvezel abonnement uitkiezen (het staat bij KPN Consumer/Zakelijk nogsteeds als ‘alleen kopernetwerk beschikbaar’, maar hier was nooit een koper aansluiting onder dit huisnr+toevoeging bekend).  

Ik denk dat dit puur een administratieve fout is. Eerst zou Delta Fiber het glasvezelnetwerk hier in ons dorp aanleggen. Dan kwam Digitale Stad en daarna heeft Delta Fiber besloten om niet te willen concurreren met Digitale Stad (via Delta Fiber hadden wij een abonnement via Caiway uitgekozen, maar dit abonnement is nooit ingegaan).

Wat KPN Netwerk zegt klopt niet. In een brief van Digitale Stad stond: ‘ Digitale Stad...realiseert een open glasvezelnetwerk. Dat betekent dat veel bekende serviceproviders hun diensten leveren over onze netwerken, zoals KPN, T-Mobile, XS4ALL en Solcon.’

Maar, via Digitale Stad kan ik geen glasvezel abonnement afsluiten!

Reputatie 7
Badge +20

Hi @AngloDutch, ik zie terug wat jij zegt, namelijk dat we volgens onze systemen wél glasvezel hebben op je gewone huisnummer, maar niet op de extra aansluiting (staat hier als toevoeging ‘schu’ wat voor schuur zal staan) met daarbij de toelichting dat er geen glasvezel ligt in deze wijk en dat dit er voorlopig ook niet komt. Ook zou de koperlijn inderdaad wél beschikbaar moeten zijn, wat niet klopt met de werkelijkheid. Dit is een beetje gek natuurlijk :thinking:

Zou je mij kunnen vertellen wat voor soort pand het huisnummer met toevoeging is en waar op jullie terrein dit zich bevindt? Ik wil jouw situatie graag even voorleggen aan een specialistische afdeling en heb daarvoor het plaatje graag zo compleet mogelijk!

Hallo Maja,

Het is een woonboerderij verdeeld in een voor-en achterhuis. De hoofd aansluiting zit in het achterhuis. De 2e aansluiting (huisnummer met toevoeging) komt in ons voorhuis en het 2e KPN aansluitpunt staat nu in het linker hoek van de voorgevel (precies naast waar de coax aansluiting van Ziggo binnen komt). 

 

Als ik op https://www.kpnnetwerk.nl/ kijk en onze postcode + huisnummer invoer (zonder toevoeging) dan vraagt de site om welke aansluiting het gaat (X - Geen - K01). Ze zien dus dat er 2 aansluitingen zijn en bij beide keuzes wordt aangegeven dat glasvezel beschikbaar is. Klopt dit dan ook niet?

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor de extra info @AngloDutch!

Het feit dat er bij KPN Netwerk gesproken wordt over K01 en in de voor mij beschikbare systemen over ‘schu’ geeft denk ik al wel aan waar het probleem zit. KPN Netwerk is de beheerder van het netwerk en KPN de provider waar je nu contact mee hebt, staat op dezelfde rang als elke andere internetprovider en heeft geen inzage in alle netwerkgegevens. Lijkt me dus handig dat ik even aan het jasje ga trekken bij iemand die vanuit ons al provider, contact kan leggen met KPN Netwerk zodat we uit kunnen zoeken waar dit mis gaat. Je hoort van me zodra ik hier meer over weet!

Reputatie 7
Badge +10

Bedankt voor de extra info @AngloDutch!

Het feit dat er bij KPN Netwerk gesproken wordt over K01 en in de voor mij beschikbare systemen over ‘schu’ geeft denk ik al wel aan waar het probleem zit. KPN Netwerk is de beheerder van het netwerk en KPN de provider waar je nu contact mee hebt, staat op dezelfde rang als elke andere internetprovider en heeft geen inzage in alle netwerkgegevens. Lijkt me dus handig dat ik even aan het jasje ga trekken bij iemand die vanuit ons al provider, contact kan leggen met KPN Netwerk zodat we uit kunnen zoeken waar dit mis gaat. Je hoort van me zodra ik hier meer over weet!

 

@Maja_ Eigenlijk heb je je antwoord al.

Het is dus een extra aansluiting zonder officieel BAG adres en ter onderscheid wordt dan het veld Kamernummer gebruikt bij KPN Netwerk.

Dat veld bestaat niet bij KPN als provider dus een klant bestelt bij zo'n soort adres alleen met de postcode en het huisnummer en de KPN klantenservice dient zelf handmatig een kamernummer toe te voegen bij de bestelling.

KPN zet dat door naar KPN Netwerk en die komen eventueel automatisch terug met de vraag: welke van de twee aansluitingen? In dit geval dus degene met kamerveld: K01.

En dan gaat ‘ie verder lopen als het goed is.

 

@AngloDutch Het klopt dus wel dat je een dergelijke extra aansluiting dus niet kan zien op de website van de meeste providers. Simpelweg omdat zij niet het veldje “kamernummer” dat KPN Netwerk in haar administratie hiervoor gebruikt, niet in hun systemen hebben. En dan werkt hun postcodechecker dus ook niet..

Het heeft helemaal niets te maken met vrijgeven of een jaar wachten of andere zaken.

Reputatie 7
Badge +20

Dank voor de uitleg @Ward_!

De mogelijkheid om zelf handmatig een kamernummer toe te voegen komt mij helemaal niet bekend voor, wellicht is dat iets dat bij de backoffice gebeurt. Ik zal hier even verder navraag over doen.

@AngloDutch wat zou je precies voor abonnement willen hebben in het voorhuis?

@Ward_ Heel erg bedankt voor de duidelijk antwoord.

Ik heb een melding al gedaan bij Kadaster via de ‘BAG viewer’ op 23 september, dus ik hoop dat deze tweede aansluiting in de BAG komt te staan.

Ik neem aan dat tot die tijd ik alleen een glasvezel abonnement bij KPN kan afsluiten (ik kan voorstellen dat een andere provider moeite zou hebben om dit te kunnen realiseren)?

En, moet ik tegen de KPN klantenservice de 2e aansluiting als ‘SCHU’ of ‘K01’ (of beide) noemen?

Reputatie 7
Badge +24

@Ward_ Heel erg bedankt voor de duidelijk antwoord.

Ik heb een melding al gedaan bij Kadaster via de ‘BAG viewer’ op 23 september, dus ik hoop dat deze tweede aansluiting in de BAG komt te staan.

Dat zal misschien wel tot gevolg hebben dat je voortaan ook voor dat adres gemeentelijke belastingen moet betalen. Rioolheffing enzo. Afvalstoffenheffing, WOZ geneuzel. En weet ik al wat niet meer. Waterschapsbelasting enzo. Ik had daar nog niet zo hard mee gelopen, iets bij het kadaster melden...

Reputatie 7
Badge +10

De BAG kan je als bewoner ook niet zelf "voeden". Je kan hooguit een fout melden zodat het kadaster deze kan checken bij de gemeente.

Als een nieuw adres echt officieel via de gemeente is aangevraagd (en ja, dan betaal je dus ook alle gemeentelijke belastingen) wordt deze vanzelf en vrij snel toegevoegd aan de BAG. Dan zal een gemeente er ook een officiële huisnummer toevoeging bij toekennen. 19A, B ,C etc..

Uit het verhaal van de eerste post maakte ik op dat dit hier niet van toepassing was?

@Ward_ @Nick83 Nee, onze woonboerderij heeft maar een huisnummer (en blijft zo).

 

@Ward_ Als ik de BAG zelf niet kan updaten (zoals mij eerder geadviseerd werd door Digitale Stad) met het feit dat er een 2e glasvezel aansluiting is dan neem ik aan dat dit zou een probleem blijven. Deze 2e glasvezel aansluiting komt nooit in de postcodechecker via de providers te staan en ik moet altijd vragen aan de provider klantenservices om dit handmatig aan te passen/aanvragen?

Als ik het goed begrijp, moet ik altijd een provider op de 2e aansluiting hebben dat met KPN Netwerk werkt? Dus, KPN natuurlijk, maar Youfone, XS4ALL, Solcon kan ook?

 

@Maja_ Onze voorhuis is een groepsaccommodatie, dus wij hebben altijd twee verschillende providers gehad (als Ziggo een storing heeft, hebben wij altijd onze KPN wifi verbinding, een anders om. Dus, een tijdelijke oplossing was altijd het zwakkere netwerk van het andere huis van ons te pakken in geval van een storing. Om eerlijk te zeggen, wij moeten vaker switchen naar ons KPN netwerk, dan naar het Ziggo netwerk :wink: ).

Wij zijn net naar KPN Klein Zakelijk Glasvezel overgestapt (binnen KPN) voor onze hoofdaansluiting, dus onze voorkeur gaat uit naar een andere provider (zodat wij ons gasten kunnen beschermen ivm storing). Maar, i.v.m. deze situatie, ik weet niet of dat verstandig is?

Reputatie 7
Badge +10

@AngloDutch KPN Netwerk staat geheel los van KPN als provider. In dit geval helemaal want Digitale Stad "leent" de administratie van KPN Netwerk voor haar adressen en aansluitingen. Het is heel veel werk om zelf zo'n administratie op te zetten en al die IT-koppelingen met andere partijen te maken. Dat kun je ook inkopen bij KPN Netwerk die dat natuurlijk al jaren hebben, met alle grote en kleine partijen (nog vanuit de Reggefiber tijd). Bijvoorbeeld Glasdraad en andere aanleggers van buitengebieden doen dat ook.

Alle andere providers die kunnen leveren op jouw hoofd adres kunnen dat ook op het "kamer" adres via glasvezel. Als ze bij de bestelling maar weten dat ze moeten leveren op die kamerveld toevoeging. Als je telefonisch ergens een nieuw abonnement bestelt zou ik nadrukkelijk melden dat het gaat om je adres plus kamerveld xxx (K01 als ik het goed heb gelezen hierboven?)

 

Reputatie 7
Badge +10

@AngloDutch Ik kan je profiel niet inkijken dus ik heb je adres niet. Als je me dat in een DM (persoonlijk bericht via het forum) stuurt kan ik direct voor je zien wat exact de kamertoevoeging is in de administratie van KPN Netwerk.

Reputatie 7
Badge +20

Zijn jullie via privéberichten een stap verder gekomen @AngloDutch en @Ward_?

Reputatie 7
Badge +10

@Maja_ Volgens mij wel. Ik heb aangegeven hoe de twee adressen genoteerd staan. @AngloDutch heeft volgens mij nu voor beide adressen een aanvraag/abonnement. 

Reputatie 7
Badge +20

Okido, helemaal top! :blush:

@Ward_  @Maja_ de monteur kwam donderdag langs om ‘K01’ aan te sluiten, maar er was helaas geen signaal op de lijn. Hij heeft daarna ook de andere aansluiting bekeken maar daar was het precies hetzelfde. Daarna heeft hij bij de centrale gekeken maar kon daar ook niets vinden. Hij denkt dat het probleem onder de grond ligt. Er is een onderzoek gestart en ik wacht het af.

Ik ben trouwens ook gebeld door een dame van Netwerk die wilde weten welke van de twee abonnementen geannuleerd moest worden (zij kon niet begrijpen waarom er 2 abonnementen op 1 huisnummer staan). Ik heb het alweer uitgelegd hoe het zit. Zij zei ook dat beide consumenten abonnementen waren, dus ik belde met zakelijke klantenservice om na te vragen of het klopte dat er geen zakelijk abonnement op ons adres staat. Het blijkt dat het voormalige consument abonnement nog niet omgezet is in een zakelijk abonnement. Ik hoop dat het uiteindelijk goedkomt. Tot die tijd heb ik mijn Hussel abonnement via ISRA punt in het achterhuis en Ziggo via de Coax in het voorhuis….