Onderzoek betrouwbaarheid internetconnectie.

  • 21 September 2022
  • 2 reacties
  • 102 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Er komen geregeld onderwerpen voorbij m.b.t. de betrouwbaarheid van internet - packet loss e.d.
N.a.v. een onderwerp bij een Engelstalig forum, een  ping / traceroute  gemaakt naar Amerika.

Ik merk daarbij op dat internationale verbindingen in enkele jaren tijd steeds beter worden.

Wel een test naar een netwerkbedrijf in Amerika (met wellicht de beste verbindingen), maar toch….
Opmerkelijk hoe strak een verbinding kan zijn over vele duizenden kilometers.

Betreffende IP adres waar ik een Ping / traceroute naar heb gemaakt:   96.108.57.13

https://www.whois.com/whois/96.108.57.13

https://who.is/whois-ip/ip-address/96.108.57.13

Resultaten vanuit een  PING  Netwerk tooltje vanuit de router zelf over een periode van 5 minuten.
Een erg stabiele en herhaalbare  “round trip”  van  98 ms    -    zonder haperingen.

Nou ja, één kleine “spike” wat  ~ 100 ms  als waarde oplevert.
 


Nog eens een extra periode over 5 minuten erachteraan is het helemaal strak:

 

Traceroute naar het betreffende IP adres:

(Niet reagerende “hops” worden niet meegenomen in de traceroute  -  wordt verderop duidelijk. Waardoor de nummers hieronder feitelijk niet corresponderen met de hops zelf.
Te zien aan het verschil van de latency tijd):

 

Nog eens een test vanaf mijn laptop  -  bekabeld verbonden (via Sabrent USB 3 ethernet adapter).
En gebruik van het programma  < Ping Plotter >

Mijn eigen router wordt dan ook meegenomen als eerste “hop”.
Ping elke  2.5  seconden voor een periode van bijna 10 minuten. (225 pings → 240 pings = 10 minuten).

Zelfde verhaal, erg stabiele en strakke verbinding:


Leek me wel aardig om dit soort positive ervaringen ook eens te melden.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Leuk, maar waarom koos je dat comcast IP adres? Ik zie daarop al 75 ms. latency tussen Amsterdam en Londen (Caiway glasvezel).

Latency www.wsj.com (Wall Street Journal - ongetwijfeld gehost in de US) bij mij 6 ms.

 

Reputatie 7
Badge +10

Leuk, maar waarom koos je dat comcast IP adres?

Zoals beschreven betrof het een voorbeeld vanuit een Engelstalig forum.
Die gebruiker met packet loss gebruikte o.a. DAT IP adres. Vandaar dat ik dat ook gebruikte in de test. Mogelijk van zijn eigen internet provider?
 

Latency www.wsj.com (Wall Street Journal - ongetwijfeld gehost in de US) bij mij 6 ms.

En zij gebruiken geen meerdere "locale” servers of data die op proxy servers “dichtbij” staan??
6 ms vanuit USA lijkt me eigenlijk niet mogelijk??  Overigens kom ik zelf aan 4 ms gemeten vanuit de router.  Dat is met ingave van het domein zelf.

Het IP-adres leidt naar Amazon.

Doe ik verschillende tests met PingPlotter met als ingave - ook het domein  wsj.com,
zie ik bij de ene test servers naar o.a. Frankfurt - Duitsland.
Bij een nieuwe test via Londen naar USA, maar daarbij loopt de latency toch echt op naar 78 ms. Telkens met andere eind IP adressen. Dus het is maar net waar je naartoe wordt geleid bij wsj.com

Heb helaas geen plaatje met de server via Frankfurt - Duitsland.
Maar latency was in ieder geval aanzienlijk meer dan 4-6 ms, maar veel korter dan naar USA.

Trace via Londen (latency 78 ms):


Andere test waarbij je inderdaad op een heel korte Latency uitkomt.
Let ook op het “weer” andere IP-adres.
(Die server zou best wel een gewoon in Nederland opgesteld kunnen zijn?)


Nog weer een ander IP-adres in een heel andere reeks.