Beantwoord

Onduidelijkheid over aanleg en aansluiting, ik heb nog steeds geen internet

  • 13 March 2024
  • 6 reacties
  • 192 keer bekeken

L.S.,

Lees dit verhaal graag even goed en probeer over jullie eigen hokjes heen te kijken, want juist daar gaat dit probleem over.

In januari jl. zijn wij naar een andere (huur-)woning verhuisd. Een zeer oud pand. Volgens de KPN lag daar een internetverbinding dus het enige wat ik volgens de klantenservicemedewerker moest doen was mijn KPN modem meenemen en daar weer inpluggen. Ik had zo mijn twijfels gezien de staat van de aansluiting en heb daarover gebeld. Het antwoord was: '(zucht) Er ligt gewoon internet, geen zorgen’. 

Echter op de dag van aansluiting bleken mijn vermoedens waar. Ik sloot het kastje aan op een oude telefoonstekkerdoos in het pand, maar er was geen internet. 

Wat er vervolgens allemaal is gebeurd (en vooral wat niet) is één grote treurnis. Een KPN-monteur kwam een paar dagen later langs en die constateerde dat er (inderdaad) geen internet was en dat aansluiten lastig zou worden. Hij had het over een externe aannemer en dat die moest gaan graven in de grond. Hij zou een rapportje opmaken en we zouden de dag erop gebeld worden.

Dat bellen door jullie liet op zich wachten dus de dag dáárna belden wij. Jullie belofte: er kwam een tweede monteur om de boel op te lossen. Die monteur kwam doodleuk een dag later dan aangekondigd (jammer, weer een hele middag voor niks voor thuis gebleven, maargoed). Hij had geen enkel benul van het feit dat er al een monteur was geweest en hij zag ook geen rapport van zijn voorganger in het systeem. U raadt het vervolgens al, ook hij constateerde dat er geen internet op de lijn zat. Het zou een dure grap worden want er moest worden gegraven en dat zou voor kosten van de woningeigenaar komen. Verder zou het wel een paar maanden gaan duren want de wachtlijst was lang.

Toen ik vol verbijstering de klantenservice belde omdat dit natuurlijk een krankzinnige gang van zaken was, zei men: ‘Meneer, ik mag het u niet adviseren, maar u kunt beter naar Ziggo overstappen, die kunnen onmiddellijk internet leveren.’ Dat laatste bleek totale onzin, ook Ziggo blijkt te moeten graven en over 14 weken ben je de eerste. Prachtig advies dus, maar niet heus. De indruk ontstaat dan dat jullie ons liever kwijt dan rijk zijn.

Onze verhuurder heeft vervolgens een verzoek via haalbaarheidsstudies@kpn.nl gedaan om te achterhalen of en zo ja, wanneer het mogelijk is internet aan te leggen via een nieuwe koperverbinding. Het antwoord -we leven inmiddels half maart- kwam gisteren: ‘Wij hebben het voor u nagekeken en in onze infra systemen is het gevraagde adres voorzien van een koperaansluiting. Een nieuwe koperkabel aansluiten is dan niet nodig’ en ‘Wij sluiten hierbij de aanvraag’

En ik mag nu een derde monteur gaan bellen voor installatie.

Kortom, eerst zegt u, KPN, (aan de telefoon) dat er internet is, dan (via een monteur) van niet, dan (via een online afspraak) weer wel, dan (via een monteur) weer niet en nu (via haalbaarheidsstudies) weer wel. Van het KPN-kastje naar de KPN-muur en weer terug.

Ondertussen hebben we nog steeds geen internet en moet ik vanwege mijn werk als zelfstandige dagelijks vanuit mijn thuiskantoor grote bestanden transfereren via mijn mobiele databundel waar ik bij Gods gratie van jullie wekelijks 100gb extra bij mag schooien. Ook niet altijd trouwens, het is maar net welke klantenservicemedewerker ik aan de lijn krijg. En ook ondertussen krijgen we wel een factuur van 65 euro per maand waar jullie feitelijk alleen een Spotify abonnement voor leveren.

Kortom mijn vraag is: KPN, gaan jullie dit nu eens heel snel oplossen?! Dus niet wéér een monteur sturen die hetzelfde ‘kan niet’-verhaaltje begint, maar

GEWOON HEEL SNEL ONZE INTERNETVERBINDING AAN DE PRAAT KRIJGEN.

Groet,

Een zeer ontevreden klant

 

icon

Beste antwoord door Sanne van KPN 14 March 2024, 18:42

Bekijk origineel

6 reacties

Een zeer oud pand.

Dan is daar zeker ooit een telefoonsluiting geweest.

Volgens de KPN lag daar een internetverbinding

De (oude) telefoonlijn dus.
Dan is de volgende vraag, wat is daar mee gebeurd ?
Die moet ergens uit de grond het huis binnenkomen, is daar al iets van teruggevonden ?
Als de kabel nog niet heel oud is dan zal het een blauwe kabel zijn met gekleurde accenten ( hoe verwoord ik dat, wie heeft er even een plaatje ? ).

Badge +19

Het is vrijwel zeker dat eerder bewoners de aansluiting hebben verwoest. Met een beetje geluk is er ergens een aannemer te vinden die dat kan herstellen.  In een recent topic met een soortgelijke situatie kon dat niet hersteld worden en dan is het gewoon over en uit. Uw verontwaardiging is enigzins onterecht. 

Joep, Kees, bedankt voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @LDBSK en welkom bij de KPN Community. Begrijpelijk dat je graag internet wilt hebben, goed dat je hier een topic voor aanmaakt. 

De twee berichten van Joep en Kees vatten het al samen: de eigenaar van de woning is verantwoordelijk voor de staat van de aansluitingen in de woning. Je geeft aan dat je het huurt, dus in dit geval gaat het dan om de verhuurder.

De communicatie die je ontvangt ontstaat, vermoed ik, doordat er koper aanwezig is in de woning. Ooit is dit aangelegd en heeft het gewerkt. Wat er na afloop mee gebeurd is kunnen wij niet inzien, dus bij een nieuwe aanvraag voor een koperaansluiting zal je inderdaad te horen krijgen dat er al koper ligt. Houd hierbij ook rekening met de BAG registratie. Als de woning bijvoorbeeld recent is opgesplitst, dan hoort het ook in dit register te staan als eigen adres (inclusief huisnummertoevoeging) en is ook de eigenaar van het pand verantwoordelijk voor de aanleg van de aansluitpunten. 

Desalniettemin moet er voor jouw abonnement wel duidelijkheid komen. Er zijn al twee monteurs langs geweest, dus dit zou betekenen dat er ergens nog een ticket open staat, mits deze niet gesloten is. 
Het handigste is om hierover met ons te bellen via 0800-0402. Mijn collega kan dan opzoeken of er een ticket open staat en wat de status is. Dat schakelt sneller dan hier.

Mocht bellen niet lukken of mocht je daar geen duidelijkheid krijgen, laat je het hier dan weten? Vul dan ook je forumprofiel zo volledig mogelijk aan. Dan kan ik op onderzoek uit.

Hallo Sanne en andere belangstellenden,

Allereerst dank voor jouw reactie Sanne. Die heeft een waardevol aanknopingspunt gegeven en de reden dat ik niet direct reageerde heeft te maken met het feit dat er tussentijds ontwikkelingen waren die ik af wilde wachten. Ik hecht er waarde aan deze hieronder weer te geven, omdat het de KPN en andere klanten hopelijk inzichten geeft waar ze iets mee kunnen.

Wat er de afgelopen week gebeurde:

Vlak voor Sannes reactie op dit forum werden wij benaderd door KPN's infratak. (die heeft vast een nette naam, maar ik begrijp dat het min of meer de Prorail van de KPN is). Onze verhuurder had namelijk contact met hen gehad naar aanleiding van hun besluit de aanvraag te sluiten omdat er al was voorzien in een koperaansluiting. (Zie mijn dik weergegeven tekstdeel in het hoofbericht van dit topic)

De infratak heeft vervolgens afgelopen maandag een controleur van VolkerWessels (VW) langsgestuurd. Die bevestigde de aanwijzigheid van een werkende aansluiting. Zijn woorden: 'Een KPN monteur kan gewoon en snel voor internet bij jullie zorgen. Ik maak een rapportje en dat stuur ik naar KPN Infrastructuur.’

Omdat we donderdag (gisteren) nog niets hadden gehoord en Sannes suggestie om te checken of er uberhaubt nog een ticket open stond, mij bij was gebleven, heb ik gebeld met de klantenservice. Er was geen ticket meer. Gesloten, waarschijnlijk al enkele weken geleden en ik heb het gecheckt, maar daar hebben wij nooit een melding van ontvangen. Ook het rapport van de VW-persoon was onbekend. Hoewel de klantenservicemedewerker zag dat er een lange geschiedenis aan ons account hing, wilde diegene nu dat ik eerst maar weer eens mijn modem opnieuw zou gaan testen. Misschien was er inmiddels tóch internet, was de gedachte. Aangezien er anders geen nieuwe storingsticket zou komen heb ik dat maar gedaan. Je moet klaarblijkelijk weer door een hoepeltje springen om in de molen te komen. Intussen hadden de medewerker en ik trouwens opgehangen omdat ik mijn modem opnieuw moest aansluiten. De medewerker zou me met een half uurtje terugbellen om het resultaat te checken. Het gaf me gelegenheid om me weer eens te beseffen in wat voor idioot Escheriaans schilderij ik was beland bij de KPN. En het modem was ondertussen aangesloten: uiteraard was er geen internet.

Ik besloot opnieuw te bellen met de KPN want terugbellen liet op zich wachten. Vanaf daar vond een -voor mij nog steeds- onwerkelijke, onverwachte plotwending plaats. Ik kreeg namelijk een medewerker aan de lijn die niet in een standaard reflex schoot en wél de absurditeit van de situatie inzag. Diezelfde middag regelde hij een monteur die uit hetzelfde hout gesneden bleek. Die luisterde aandachtig naar me, keek met een bredere blik naar de situatie en beloofde het diezelfde dag op te lossen. Hij is zeker 3 uur bezig geweest. Gepuzzeld, geschakeld, meerdere keren naar de straatkast gelopen, doorverbonden, etc. En uiteindelijk, in de vooravond, hadden we internet. Wat een fantastische kerel was dat. Hij heeft me proberen uit te leggen wat nou eigenlijk het probleem was en hoe hij het heeft opgelosd, maar heel eerlijk, dat gaat me boven mijn pet. Hij verzekerde me dat het probleem niet te wijten was aan een vernielde lijn, ondeskundige aansluiting of defecte apparatuur. 

 

Ok, ik heb geen verstand van internetaansluitingen maar ik wel enig verstand van heb is klantvriendelijkheid, procesdenken en oplossingsgerichtheid. Als het gaat om vriendelijkheid aan de telefoon, dan scoren KPN medewerkers vaak een dikke 8 of hoger wat mij betreft, maar wat me heeft verbijsterd is de verschrikkelijke hokjesgeest en jullie reflexdenken zoals: internet werkt niet? ligt niet aan ons want op mijn scherm staat dat er een aansluiting is, sluit je modem maar opnieuw aan. Of: mijn meter zegt nul, dan heeft de vorige bewoner waarschijnlijk het lijntje kapot gemaakt, er moet gegraven worden. Of: Dit moet uw verhuurder oplossen Of: u begrijpt het niet en dat geeft niet maar u begrijpt het niet, etc.) Dat iemand dat op een forum opmerkt, kan ik nog wel hebben, maar als je provider telkens ‘computer says no’ blijft zeggen, ook al is het altijd weer met een empathische glimlach, dan is dat gekmakend.  Het voelt steeds als informele meedenkgesprekken, maar uiteindelijk rol je als een knikker door een computergestuurde beslisboom. Verder viel op dat KPN medewerkers elkaar op tamelijk essentiele zaken tegenspreken en je soms -als het echt ingewikkeld dreigt te worden- zelfs vrolijk de concurrent aanbevelen. En jongens serieus, iemand twee maanden zonder internet laten zitten, waar het in een middag opgelost had kunnen worden wanneer we jullie topper van gisteren die dag al hadden getroffen… ik vind dat echt ongelooflijk.

Tegen de KPN wil ik zeggen:

Ik zou uitzonderingsgevallen als deze eens (beter) bestuderen. Het lijkt erop dat jullie de afwijkende situaties niet aankunnen en dankzij computerautomatismen en gebrek aan oplossingsgerichtheid onder het tapijt vegen, ook al is het niet kwaadaardig bedoeld. En ik beschrijf hier in dit topic echt slechts 10% van het hele gepingpong. Verder lijkt het erop dat de infratak en jullie niet in sync zijn waar het soms op z'n zachtst gezegd handig is.

Tegen klanten in uitzonderingsgevallen wil ik zeggen:

Geef niet op, zoek naar het individu binnen de organisatie dat wél voor je verhaal open staat en over zijn/haar eigen domein kan/durft/wil heendenken. Hou tussentijds altijd respect voor de persoon tegenover je, niemand is er op uit jou het leven zuur te maken. Blijf ook open staan voor suggesties.

 

Goed, iedereen die het einde van dit verhaal heeft gehaald dank ik voor de aandacht. Heb een mooie dag en geniet van de kleine en grote dingen. 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Dank voor het terugkoppelen @LDBSK. Ik snap dat je erg tegen het hokjesdenken aanliep. 😔 Jammer dat het niet eerder zo opgepakt had kunnen worden maar van dit stuk word ik erg blij: 

Ik besloot opnieuw te bellen met de KPN want terugbellen liet op zich wachten. Vanaf daar vond een -voor mij nog steeds- onwerkelijke, onverwachte plotwending plaats. Ik kreeg namelijk een medewerker aan de lijn die niet in een standaard reflex schoot en wél de absurditeit van de situatie inzag. Diezelfde middag regelde hij een monteur die uit hetzelfde hout gesneden bleek. Die luisterde aandachtig naar me, keek met een bredere blik naar de situatie en beloofde het diezelfde dag op te lossen. Hij is zeker 3 uur bezig geweest. Gepuzzeld, geschakeld, meerdere keren naar de straatkast gelopen, doorverbonden, etc. En uiteindelijk, in de vooravond, hadden we internet. Wat een fantastische kerel was dat. Hij heeft me proberen uit te leggen wat nou eigenlijk het probleem was en hoe hij het heeft opgelosd, maar heel eerlijk, dat gaat me boven mijn pet. Hij verzekerde me dat het probleem niet te wijten was aan een vernielde lijn, ondeskundige aansluiting of defecte apparatuur. 

Heel héél erg fijn dat twee collega's de tijd en moeite namen om hier dieper in te duiken en super dat de oplossing daardoor uiteindelijk gevonden is. Zo hoort het. 💚
Ik neem jouw situatie mee in de feedback wat nieuwe aansluitingen betreft. Beslist niet de bedoeling dat het zo enorm veel moeite (en gepingpong) kost om de oplossing te krijgen. 

Ook een hele mooie dag gewenst. Geniet van je diensten! Mocht je in de toekomst nog eens ergens vragen over hebben dan kun je hier altijd weer een topic aanmaken. 🙂

Reageer