Beantwoord

Ontevreden over Wifi van de Box12

  • 26 August 2021
  • 5 reacties
  • 190 keer bekeken

Afgelopen jaren al met heel veel verschillende KPN modems gewerkt, van Tomson Speedtouch, een V8, V9, V10 en V11. En op dit moment een V12. Oké, ik moet toegeven het modem staat niet op de ideale plek, hij staat in de Meterkast. Dat het bereik dan niet top is, dat heeft te maken met de regels uit de EU, waarbij je een maximale zend sterkte mag hebben.

 

De problemen die ik met meerdere van bovenstaande modems heb gehad (en ook nu nog steeds heb) zit hem vooral in de stabiliteit. Soms heb je gewoon 50 mbit, 2 tellen later willen je apps niet laden. Onbegrijpelijk dat zo'n groot bedrijf in al die jaren geen fatsoenlijk wifi netwerk kan leveren. Mijn vermoeden is dat dit puur en alleen met het besparen van kosten te maken heeft. Waarschijnlijk zit er maar één antenne in.

 

Tijdelijke oplossing die voor enige verbetering zorgt, is het uitschakelen van het 5 Ghz netwerk. Aangezien er meerdere apparaten op het modem zijn aangesloten en deze niet allemaal over 5 Ghz beschikken, is mijn vermoeden dat daar een beperking zit. Na het uitschakelen van het 5 Ghz netwerk lijkt het een stuk stabieler. Maar nog steeds valt het signaal zomaar, zonder reden weg.

 

Vaak is alleen het toepassen van een TP-Link Deco, Ubiquiti of Linksys Velop systeem de enige oplossing om echt stabiel internet te krijgen. Overigens heb ik nooit met KPN superwifi gewerkt omdat mijn vertouwen in KPN (als het apparatuur aan komt) echt slecht is.


Ben benieuwd of er mensen zijn die de V12 hebben en zonder moeite wel echt stabiel internet hebben?

icon

Beste antwoord door DennisA78 28 August 2021, 17:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hey @Richard01992! Irritant dat je wifi verbinding instabiel is. Het wifi-signaal kan door veel invloeden van buitenaf bepaald worden. Heb je al eens gespeeld met beschikbare kanalen om te kijken op welk kanaal je de beste verbinding hebt? De WifiManager kan je ook een handje helpen. Heb je die al eens doorlopen? 

Wat ik mij nog afvraag, als de wifi wegvalt verdwijnt het hele netwerk dan uit de lijst met beschikbare netwerken (van bijv. je telefoon of laptop)? Hoe branden de lampjes op dat moment op het modem? 

 

Reputatie 7
Badge +10

En hoe zou KPN een stabiel wifi netwerk moeten garanderen dan? Ieder huis is anders. Anders gebouwd, andere bouwmaterialen, isolatiematerialen, verschillende eigen apparaten, grote van de woning, enz. Niet te doen. 

 

Ik lees dat je met alle modems al geen goede wifi had.. wellicht moet je het dan toch in je eigen thuissituatie zoeken. Hangt ie op een verkeerde plek, ben je te ver weg, wat zit er allemaal tussen, enz.

 

De box12 heeft trouwens meer dan 1 antenne:

Broadcom 63178: embedded  Wifi-ax 2,4 Ghz, 2x2 antenne

Broadcom 43684 chipset: Wifi-ax 5 Ghz, 4x4 antenne 

 

Als er iets op stoort of in de weg zit, afstand, enz. Kun je KPN niet aanrekenen. 

Als het bereik te weinig 8s zul je moeten uitbreiden (Superwifi’s oid)

Werkt het bekabeld wel stabiel, en snel genoeg? Dan levert KPN wat de bedoeling is.

 

En hoe zou KPN een stabiel wifi netwerk moeten garanderen dan? Ieder huis is anders. Anders gebouwd, andere bouwmaterialen, isolatiematerialen, verschillende eigen apparaten, grote van de woning, enz. Niet te doen. 

 

Ik lees dat je met alle modems al geen goede wifi had.. wellicht moet je het dan toch in je eigen thuissituatie zoeken. Hangt ie op een verkeerde plek, ben je te ver weg, wat zit er allemaal tussen, enz.

 

De box12 heeft trouwens meer dan 1 antenne:

Broadcom 63178: embedded  Wifi-ax 2,4 Ghz, 2x2 antenne

Broadcom 43684 chipset: Wifi-ax 5 Ghz, 4x4 antenne 

 

Als er iets op stoort of in de weg zit, afstand, enz. Kun je KPN niet aanrekenen. 

Als het bereik te weinig 8s zul je moeten uitbreiden (Superwifi’s oid)

Werkt het bekabeld wel stabiel, en snel genoeg? Dan levert KPN wat de bedoeling is.

 

 

Bedankt Dennis voor je reactie, al denk ik wel dat je reactie niet helemaal klopt. Je geeft aan dat ik het KPN kwalijk neem dat mijn dekking niet goed is, terwijl ik juist aangeef dat dat niet het probleem is. Het probleem speelt ook, als je binnen de normale, acceptable verwachte range van het modem zit.

 

Je verbinding wordt gewoon bevroren en eruit gegooit. Inmiddels al 9 maanden overgestap op een TP-link MESH systeem, en daar dit probleem gewoon niet gehad.

 

Het einge wat van invloed zou kunnen zijn in mijn thuissituatie is het aantal wifi apparaten (veel slimme devices) en een hoog bandbreedte verbruik met mijn zakelijke notebook. Maar nogmaals, een relatief simpel TP-Link systeem kan het wel zonder ook maar één hapering.

Dan mag ik daarover toch wel mijn kritiek uiten. Al past het wel in het straatje van KPN om alle kritiek af te doen als onzin.

Reputatie 7
Badge +17

@Richard01992 het staat je altijd vrij kritisch te zijn op ons. Dan doen we ons best dit op te pakken en te kijken hoe we het zo goed mogelijk kunnen oplossen. 

In dit geval ben ik blij dat je een oplossing hebt in de vorm van de TP-link versterkers. Ik ben van mening dat SuperWifi ook een oplossing voor je was geweest. Maar als het nu werkt is het zonde van de tijd en het geld om daar achter te komen.

Als er ooit iets met de verbinding zelf mis is laat het dan hier weten. 🙂

Reputatie 4
Badge +3

Je geeft aan tp link mesh systeem, dus heb je versterkers want mesh is meer dan 1 wifipunt. Je heb jou probleem opgelost met wifiversterkers.

5ghz wifi is de afstand dat het rijkt de helft van 2.4ghz wifi. Met 1 wifipunt kom je bij veel huizen niet ver.

Je geeft aan dat je vetrouwen in kpn apparatuur slecht is. Technologie is verbeterd in de loop der jaren. Het was echt niet veel beter bij de concurrent, de fritzboxen van xs4all waren misschien wel iets beter. Maar dat is echt achterhaald. Tegenwoordig zijn er genoeg verhalen van onstabiele fritzboxen door slechte design en firmware.

De super wifi punten zijn echt goede producten. Ik gebruik ze zelf thuis ook en kan probleemloos mijn internet gebruiken.