Beantwoord

Oud ISRA punt verplaatsen of vernieuwen

  • 26 July 2019
  • 7 reacties
  • 3920 keer bekeken

Goedemiddag,

Sinds enige tijd is ons internet/ wifi traag en wisselvallig. Hiervoor is een monteur ter plaatste geweest en die heeft met wat instellingsveranderingen een aantal zaken kunnen verbeteren. Echter is de verbinding nu wederom traag en wisselvallig. De monteur gaf destijds aan dat het ISRA punt te ver van het modem staat. Het ISRA-punt zit in de kelder en wordt middels kabel van ongeveer 15m verbonden met het modem.

Nu ben ik geen expert maar de aansluiting lijkt mij enigzins verouderd (zie foto). Kan dit vernieuwd/ danwel verlegd worden? Wij zijn sinds kort een bedrijf aan huis gestart en de huidige situatie is nogal hinderlijk.

Ik hoor graag wat er mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Toby
icon

Beste antwoord door KeesYagi 27 July 2019, 23:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Toby, welkom hier.

Zo te lezen is de afstand inderdaad te groot, 15 meter is best lang. Aangezien de monteur dit ook niet heeft kunnen oplossen kom je al snel uit op een verplaatsing van de ISRA, ik verwacht dat er in dit geval een graafploeg aangestuurd zal moeten worden. Je kunt hier een aanvraag voor doen die via Mijnaansluiting.nl, daarna zul je offerte krijgen van de verwachte kosten. Dat kan ik vanaf hier niet inschatten.

Hopelijk weet je zo voldoende, anders hoor ik het graag van je.
Alex,

Dank voor de reactie, duidelijk verhaal. Ik ga een informeren maar zal wel een bom duiten zijn denk ik...

Kan jij aan de foto zien of het kabeltje richting het modem vervangen verbetering van het signaal zou kunnen opleveren?
Reputatie 6
Badge +8
Het komt mij als techneut altijd als een onzinnig voorschrift over dat de modem zo dicht bij het ISRA punt moet zitten. De kabel tussen de centrale en jouw huisaansluiting is normaalgesproken al honderden meters lang, die paar extra metertjes maken echt geen wereld van verschil.
Op mijn werk (een grote fabriekssite) hebben we modems die op meer dan honderd meter van het centrale ISRA punt zitten, via kabeltracé’s die 20 jaar of ouder zijn, en toch prima werken. Er is een groot verschil tussen theorie en praktijk. 😉

Neemt niet weg dat die 15m kabel van jou natuurlijk slecht kan zijn en inderdaad problemen veroorzaakt.
Zelf zou ik daarom eerst gewoon een nieuwe kabel proberen want een ISRA punt verplaatsen zal inderdaad niet goedkoop zijn. En garantie dat de verbinding daarna beter is krijg je ook niet.
Reputatie 7
Badge +24
Neemt niet weg dat die 15m kabel van jou natuurlijk slecht kan zijn en inderdaad problemen veroorzaakt.Zelf zou ik daarom eerst gewoon een nieuwe kabel proberen want een ISRA punt verplaatsen zal inderdaad niet goedkoop zijn. En garantie dat de verbinding daarna beter is krijg je ook nie
Eens, zoals ik het hierboven las is er een monteur geweest die dit heeft onderzocht. Uiteraard kun je nog een kabel proberen, het zou fantastisch zijn als het daarmee zou lukken. Kortom, dat kan kun zeker proberen.

Wat me nog te binnen schiet, heb je een mogelijkheid om de modem naast de ISRA te plaatsen en vanaf daar een utp kabel te trekken naar een switch en eventueel een WiFi accespunt voor draadloos internet? Ik denk dat je dan ook veel goedkoper uit bent. Een offerte kun je echter altijd vrijblijvend vragen daar om een inzicht te krijgen.
@ Hsd.
Ik had me geabonneerd op dit onderwerp om te zien wat de reacties zijn.
Jouw idee er over ondersteun ik en heb ik hier ook al vaak geschreven.

Hier een link naar linkjes met eerdere bijdragen, er zijn er nog veel meer van mij over dit onderwerp.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/tv-via-telefoonlijn-458982#post667638

Aanvulling, nog een linkje :
https://forum.kpn.com/internet-9/y-kabel-sturen-om-modem-te-verplaatsen-473754
Dank voor alle reacties. Ik ga die 2 andere threads even door spitten om dan eerste de nieuwe draad te proberen. Nogmaals dank!
Een eenvoudige test is om het modem (experimenteel/tijdelijk ) dichter bij de koppeling op de foto te plaatsen.
Je knip de dunne draad door (niet te kort !) en daar maak je een stekkertje aan.
Modem daar (even) neerzetten en dan testen.
Als dit helpt dan kun je met ethernetkabel weer naar de andere vaste aansluitingen.
Helaas staat je wifi punt dan wel in de kelder oid, dat is het vervelende aan de combi-kasten, je kunt de interne wifi uitzetten en een ander wifi punt plaatsen.