Beantwoord

oude en nieuwe aansluiting in woning

  • 27 April 2020
  • 16 reacties
  • 1739 keer bekeken

Ongeveer 10 jaar geleden heeft de gemeente Lansingerland glasvezel laten aanleggen voor bewoners.

Ik ben daar gelijk naar toe overgestapt en via een overname dan ook klant geworden bij KPN.

De nieuwe Glasvezel aansluiting is in de meter kast aangelegd (dicht bij de openbare weg)

De oude wandcontact doos van KPN zit in de woonkamer. Nu deze niet meer wordt gebruikt voor telefonie wil ik deze contact doos het liefst bekabeld hebben met een datakabel naar de meter kast, zodat ik deze weer op mijn router / switch kan aansluiten.

Welke mogelijkheden heb ik hiervoor?

Komt de oude PTT kabel onder mijn huis uit en kan deze verwijderd worden?

 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 April 2020, 13:32

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De "oude" aansluiting is eigendom van KPN en daar zult u vanaf moeten blijven. De kabel zal niet naar de meterkast lopen, dus u heeft daar sowieso niets aan. 

Ja dat weet ik.

Maar ik vraag welke mogelijkheden heb ik tot mijn beschikking om het te veranderen?

"Komt de oude PTT kabel onder mijn huis uit en kan deze verwijderd worden?"

@Nick83 geeft in zijn bericht toch duidelijk antwoord op deze vraag.

Ongetwijfeld zullen er meer oplossingen zijn. Waar dacht u zelf aan? U kunt een elektricien vragen om een nieuwe kabel aan te leggen bijvoorbeeld.

Ik begrijp dat dit misschien niet het antwoord is wat u wilt horen, maar ik denk niet dat je kunt rommelen aan de kabel die eigendom is van KPN.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u een kruipruimte onder uw huis? Houten vloer of betonnen vloer?

Ik heb een kruip ruimte onder mijn huis met een betonnen vloer.

Ik kan misschien de oude kabel terug trekken tot onder de vloer.

En een data kabel er door heen trekken vanaf mijn meterkast. Dan blijft het oude ISRA punt gewoon onder mijn huis liggen.

 

Ik heb een kruip ruimte onder mijn huis met een betonnen vloer.

 

Hallo @Robin_Tol dan maak je een LAN-kabel van de meterkast naar de huiskamer via de kruipruimte.

Heb ik van het voorjaar laten doen, een gaatje boren in de vloer van de meterkast en een gaatje boren in de huiskamer op de gewenste plek vlak tegen de plint aan en je kunt de LAN-kabel zo doortrekken.

Jij of derden moet(en) wel even de kruipruimte in met een geschikte LAN-kabel CAT5e, beter nog CAT6 en voldoende lengte.

En, inderdaad, aan de originele PTT/KPN aansluitdozen en bekabeling mag niet getornd worden, vergelijk het met de gas- en lichtmeter, daar mag je ook niet aankomen, zijn ook niet jouw eigendom.

 

 

Reputatie 3
Badge +2

TS geeft in zijn vraagstelling niet duidelijk aan dat de oude wandcontactdoos ook het ISRA punt is.

Van het ISRA punt moet je inderdaad afblijven. Maar wat als het ISRA punt bij hem in de meterkast zit en de oude wancontactdoos gewoon een aansluitpunt voor telefonie is?

Mag je die wel verwijderen?

@Robin_Tol Geef even duidelijk aan waar het ISRA punt in uw woning zit.

 

Het ISRA punt zit in de meterkast (Oranje kabel welke van de straat rechtstreeks mijn meter kast in gaat)

 

Reputatie 3
Badge +2

Terwijl ik aan het typen was heeft Wijsgeer het antwoord zo te zien gedeeltelijk al gegeven.

Reputatie 3
Badge +2

@Robin_Tol Dat is voor Glasvezel. Voor telefonie ziet er anders uit.

@Robin_Tol Dat is voor Glasvezel.

Voor telefonie ziet er anders uit.

Hallo @Robin_Tol en @JRS54 , dat is het huidig geldende aansluitpunt, zijnde het glasvezelmodem, vandaar loopt een LAN-kabel naar het KPN-modem, dat nu als router ingesteld is en als telefoonaansluitpunt.

De eerder getoonde foto van het huiskamer aansluitpunt is geen origineel PTT/KPN-punt, de bovenste is een moderne versie van een telefoonaansluitpunt en daarachter kan best de originele PTT/KPN-bedrading zitten.

Het onderste aansluitpunt is óf een oud ISDN-punt of een dubbele LAN-contactdoos, dat kun je pas zien als je het loshaalt en de aard van de bekabeling ziet.

Van daaruit kun je ook zien of er nog dubbele bekabeling is aangesloten en waar deze naar toe loopt, meterkast misschien?

 

 

@Robin_Tol Dat is voor Glasvezel.

Voor telefonie ziet er anders uit.

De eerder getoonde foto van het huiskamer aansluitpunt is geen origineel PTT/KPN-punt, de bovenste is een moderne versie van een telefoonaansluitpunt en daarachter kan best de originele PTT/KPN-bedrading zitten.

Het onderste aansluitpunt is óf een oud ISDN-punt of een dubbele LAN-contactdoos, dat kun je pas zien als je het loshaalt en de aard van de bekabeling ziet.

Van daaruit kun je ook zien of er nog dubbele bekabeling is aangesloten en waar deze naar toe loopt, meterkast misschien?

 

 

Het klopt het is een nieuw kapje. Toen ik er kwam wonen heb ik eerst ISDN via deze oude PTT aansluiting gehad. Via deze aansluiting liep er een kabel naar de tweede verdieping via de verwarmingsbuis aangelegd door de vorige bewoners.

Er ligt geen dubbele bekabeling en ook niet naar de meterkast heb ik al gecontroleerd.

Reputatie 3
Badge +2

@Robin_Tol Lijkt er dus op dat het ISRA punt bij u in de woonkamer zit. Vaak zit deze in de meterkast maar bij u dus blijkbaar niet.

 

Even een tip: de utp kabel in de Genexis hangt er los bij. Zet deze even vast met een kabelschoentje of iets dergelijks. Dit voorkomt eventuele storing.

Ik heb nog even verder naslag werk gelezen. Ik heb dus een ISRA punt in de woonkamer welke niet meer wordt gebruikt, sinds ik een FTU punt heb in de meter kast.

In mijn woning heb ik dus nu een ISRA, FTU en een COAX (Ziggo) aansluiting.

 

De ISRA wordt niet gebruikt. Ik kan dus via www.mijnaansluiting.nl de ISRA laten verwijderen door KPN en daarna de loze leiding en inbouwbox gebruiken om daar een netwerk aansluiting van te maken te maken.

 

Hallo @Robin_Tol , dat aanvragen voor verwijderen van dat IS/RA-punt gaat niet lukken, is een onderdeel van de infrastructuur van het huis net zoals het coax aansluitpunt en je gas- en je licht- en je wateraansluiting.

Je kunt 1 of meer van die aansluitingen dan wel niet gebruiken, het moet wel standaard blijven zitten en toch echt naar  een andere oplossing voor jouw vraag zoeken.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Robin_Tol Welkom hier op het KPN Forum. Ik zie dat je al heel duidelijke uitleg hebt gekregen van de leden van onze community. Dank daarvoor, heren. Ik kan niet anders dan me volledig aansluiten bij wat al is gezegd. Het IS/RA-punt kan niet worden verwijderd. 

Reageer