Beantwoord

Packet loss in de avond

  • 7 March 2020
  • 7 reacties
  • 160 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag allen,

 

Sinds enige tijd heb ik last van packet loss op mijn internetverbinding (glasvezel 500mbit, omgeving Zwolle). Ik weet niet exact hoe lang dit probleem al speelt, maar een paar dagen geleden is het mij opgevallen omdat het echt hinderlijk werd. Sindsdien is het voor mij onmogelijk om nog met plezier te gamen met mijn vrienden, omdat de verbinding dus regelmatig enkele seconden hapert en wegvalt. Ook voor VOIP toepassingen zoals TeamSpeak is dit zeer hinderlijk.

Omdat ik een IT’er ben, ben ik uiteraard zelf al op onderzoek uitgegaan. Inmiddels heb ik al wat dingen uit kunnen sluiten. Dit zijn tot nu toe mijn bevindingen:

  • De packet loss treedt voornamelijk op in de piekuren in de avond (zo tussen 19:30 uur en 21:30 uur). Op sommige momenten valt de verbinding dan enkele seconden achter elkaar weg. Op deze tijdstippen is het dus niet meer te doen om online games te spelen. Ook overdag worden er wel eens pakketjes gedropt, maar dit komt dan maar heel sporadisch voor en is naar mijn mening geen ramp.
  • Een oorzaak binnen mijn lokale netwerkinfrastructuur is vrijwel uitgesloten. Dit omdat ik een aantal pingtests heb gedaan naar zowel diverse externe als interne IP adressen. De timeouts kwamen alleen voor op de pings naar de externe IP adressen. Op de pings naar interne adressen had ik 0 packet loss. De externe adressen die ik gepingd heb waren o.a. van Google, KPN, Facebook en nu.nl. Het percentage packet loss was vrijwel altijd gelijk (zo rond de 1% verlies na enkele minuten pingen). Het aantal netwerkapparaten wat tegelijk aanstaat - zoals de TV ontvangers en mobiele apparaten - lijkt geen meetbare invloed te hebben op dit probleem.

Ik heb zelf het sterke vermoeden dat het probleem in de infrastructuur van KPN ligt, omdat de packet loss - zoals gezegd - voornamelijk in de piekuren in de avond optreedt. Misschien is er een probleem in de wijkcentrale (overbelasting)?

Zoals een ieder die online games speelt wel begrijpt, is het met een haperende internetverbinding niet of nauwelijks te doen om nog op een leuke en fatsoenlijke manier te spelen. Daarom is mijn vraag aan de medewerkers van KPN: zouden jullie alsjeblieft naar dit probleem kunnen kijken? Ik wil dit namelijk graag opgelost hebben. Ik heb in alle jaren hiervoor sinds wij klant zijn nog nooit deze problemen ervaren, maar nu lijkt het structureel te zijn.

Mocht er meer informatie nodig zijn van mijn kant, dan hoor ik het graag. Ik ben ook bereid eventueel dingen van mijn kant te testen, mocht dat nodig of handig zijn.

 

EDIT: ik bedacht me dat het handig kon zijn om er nog wat extra informatie bij te zetten. De pingtests zijn gedaan met een PC die vast bekabeld is, dus geen wifi. Ook heb ik al geprobeerd de glasvezelontvanger en de Experiabox 10 seconden van het stroom af te halen, maar dit heeft ook niets opgeleverd.

 

Met vriendelijke groet,

Mitchel

icon

Beste antwoord door Mitchel_v_Kleef 10 March 2020, 20:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 1

Goedenavond,

Het is heel gek, maar vanavond ervaar ik het probleem helemaal niet. Ik zal het de komende dagen even in de gaten houden.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Mitchel_v_Kleef, welkom! Complimenten voor je uitgebreide uiteenzetting. Dat maakt de situatie meteen helder. Ik zie geen storingen of gepland onderhoud de afgelopen dagen, dus ik kan niet verklaren waarom het ineens wel weer werkt. Wel ben ik benieuwd hoe het er nu voor staat. Merk je nog weer verslechtering de afgelopen dagen of kan er gewoon gegamed worden in de avonduren?

Reputatie 1

Hallo Marcia,

 

Dank voor je reactie.

Tot nu toe heb ik hier helemaal geen last meer van gehad. Het heeft vorige week een aantal avonden aangehouden, maar zo plotseling als het kwam opzetten lijkt het nu ook weer te zijn verdwenen. Het is een vreemde situatie, maar de verbinding werkt weer als een zonnetje. Ik heb net nog weer even getest, maar ik heb totaal geen packet loss meer.

Ik denk dat we het probleem dan maar als opgelost moeten beschouwen. Mocht de packet loss onverhoopt toch weer optreden, dan meld ik me wel weer.

 

Met vriendelijke groet,

Mitchel

Reputatie 7
Badge +30

Helemaal goed! 

Reputatie 1

Helaas speelt dit probleem nu weer. De internetverbinding is nu zeer instabiel en ligt er nu zeer regelmatig gewoon meerdere seconden achter elkaar uit. Het is nog niet eerder zo erg geweest als nu. Zie ook deze screenshot: https://imgur.com/a/jcV5Lnq

Kunnen jullie dit verder uitzoeken? Dit is niet bruikbaar zo.

Reputatie 1

Goedenavond,

 

Ik heb het probleem inmiddels gevonden, en het blijkt toch in mijn interne netwerk te liggen. Om dit uit te leggen zal ik kort de situatie schetsen qua netwerkstructuur.

Experiabox → Switch 1 → Switch 2 → PC

Toen ik intern ging pingen, heb ik naar apparaten gepingd die klaarblijkelijk allemaal onder Switch 2 vielen. Wat blijkt nu: zodra ik mijn ITV ontvanger ping die op Switch 1 zit aangesloten, dan ervaar ik dezelfde packet loss. Die packet loss ervaar ik tegelijkertijd niet als ik mijn NAS ping die op Switch 2 zit aangesloten (dezelfde switch als mijn PC dus).

Conclusie: Switch 1 is defect. Dit is een switch die wij ooit 6 jaar geleden (toen er bij ons glasvezel werd gelegd en wij de overstap maakten naar KPN) gekregen hebben: de Netgear GS605. Ik zal deze vervangen door een andere switch. De verwachting is dat het probleem dan zal zijn opgelost.

Tot slot wil ik me nog verontschuldigen voor het feit dat ik het probleem bij jullie heb gelegd. Dit bleek achteraf gezien niet juist. Dit topic kan dus nu definitief als opgelost worden beschouwd.

 

Met vriendelijke groet,

Mitchel

Reputatie 7
Badge +30

Ha Mitchel, wat tof dat je zo duidelijk uitlegt waar 't hem in zat. Heel fijn dat je uiteindelijk de oplossing gevonden hebt! :-)