Beantwoord

Packet loss naar server in de VS. Contact opnemen met KPN NOC?

  • 23 September 2020
  • 23 reacties
  • 535 keer bekeken

Reputatie 1

Goedendag,

 

Ik gebruik een server in de VS. Sinds kort is er hoge packet loss. Mij is opgevallen dat de route naar de server veranderd is van Telia naar Cogent. Deze verandering is gebeurt aan de kant van KPN. Dit heb ik bevestigt door een traceroute te doen via de looking glass van Telia. Daar is de verbinding van de host nog steeds aanwezig dus zij hebben niks veranderd.

Sinds de route wijziging is de packet loss ellende begonnen. Voorheen was het zeer stabiel met een maximale packet loss van rond 0.4% over 24 uur. Nu zit ik al op 2.7% bij een meting van maar een half uur.

De perioden van packet loss komt nu regelmatig voor (elke dag, meerdere keren op een dag).


Ik weet dat de telefonische klantenservice hier geen verstand van heeft.

Is het mogelijk om als klant zijnde contact op te nemen met de NOC van KPN omtrent dit probleem?

 

 

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 30 September 2020, 15:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@mmc Wat een duidelijk verhaal, het is voor klanten niet mogelijk om direct in contact te komen met de NOC maar ik kan via de mail wel contact opnemen met mijn collega's. Het zou in dat geval wel mooi zijn als zij iets meer informatie zouden hebben. Is er een mogelijkheid om een screenshot te delen van de traceroute? Dan kan ik dit delen met mijn collega's.

Reputatie 1

@mmc Wat een duidelijk verhaal, het is voor klanten niet mogelijk om direct in contact te komen met de NOC maar ik kan via de mail wel contact opnemen met mijn collega's. Het zou in dat geval wel mooi zijn als zij iets meer informatie zouden hebben. Is er een mogelijkheid om een screenshot te delen van de traceroute? Dan kan ik dit delen met mijn collega's.

 

Ik had ook contact opgenomen via de live chat. Daar had men het doorgestuurd naar de back office. Ik weet niet of zij het in behandeling hebben genomen. Ik heb (nog) geen terugkoppeling gehad, maar de route is sinds 2 dagen geleden alweer aangepast.

Het verloopt nu via GTT en NTT. Geen packet loss meer.


Hierbij screenshots van twee MTRs die ik had laten lopen. De betreffende IP-adressen heb ik per privé bericht gestuurd.

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Deze ook even toegevoegd voor de duidelijkheid: De packet loss was bij de Cogent route na ruim 17 uur nog steeds te hoog.
 



 

Reputatie 4
Badge +3

Je bent niet de enige met problemen. Ik ervaar al langere tijd packet loss naar de VOIP server van mijn werkgever. Waarschijnlijk het gevolg van dat Eurorings niet meer in handen is van KPN International maar van GTT.

Zie ook:

https://forum.kpn.com/internet-9/rare-routing-zorgt-voor-verminderde-connectviteit-510706

Ik had overigens een tijdje terug al opgemerkt dat dit verkeer via de VS liep, en dat is natuurlijk belachelijk. Nederlands internet stond jarenlang bekend om zijn snelle transit en peering door de lijntjes “kort” te houden.

Reputatie 1

Je bent niet de enige met problemen. Ik ervaar al langere tijd packet loss naar de VOIP server van mijn werkgever. Waarschijnlijk het gevolg van dat Eurorings niet meer in handen is van KPN International maar van GTT.

Zie ook:

https://forum.kpn.com/internet-9/rare-routing-zorgt-voor-verminderde-connectviteit-510706

Ik had overigens een tijdje terug al opgemerkt dat dit verkeer via de VS liep, en dat is natuurlijk belachelijk. Nederlands internet stond jarenlang bekend om zijn snelle transit en peering door de lijntjes “kort” te houden.

 

Ja dat dacht ik ook inderdaad. Ook bij andere verbindingen heb ik de routes zien veranderen.
 

Reputatie 1

Na vannacht zijn er ook weer route wijzigingen plaatsgevonden. De impact op de verbinding bij mij is nauwelijks aanwezig:



 

Route naar de server in Chicago verloopt nu via Amsterdam naar Ashburn ipv via Engeland.


Bij andere servers zijn de routes ook wat veranderd en zijn de RTTs wel verbeterd. Ze zijn weer rond de normale waarde. Hiervoor waren ze eigenlijk te hoog (50-80ms voor servers in en rondom Duitsland, VK, ...)


 

Reputatie 7
Badge +15

@mmc Bedankt voor het plaatsen van de screenshots. Ik begrijp dat het probleem al opgelost is? Dan zal het intern al geconstateerd zijn en de routing nagekeken zijn vermoed ik. Mocht ik het verkeerd begrepen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag! 

Reputatie 1

@mmc Bedankt voor het plaatsen van de screenshots. Ik begrijp dat het probleem al opgelost is? Dan zal het intern al geconstateerd zijn en de routing nagekeken zijn vermoed ik. Mocht ik het verkeerd begrepen hebben dan hoor ik dit natuurlijk graag! 


Route is na vannacht weer veranderd.

 

 

Nu loopt het via Aorta (netwerk deel van Ziggo, vermoedelijk via een exchange) naar Cogent.

Er is nog geen packet loss, maar de RTT is weer flink wat hoger. Te hoog als je het mij vraagt.


Zoals @soundwork al aan gaf en besproken wordt in de andere topic loopt het verkeer nu via een omweg, vaak door vreemde/bizarre routes.

Ik hoop dat KPN deze veranderingen terugdraait want wij zijn beter gewend dan dit.

Reputatie 4
Badge +1

Als ik naar die laatste traceroute kijk, kan ik niet anders concluderen dan dat het probleem hier in het netwerk van Cogent zit. Een omweg is er niet echt, zo te zien. Het verkeer gaat via het noorden (Liverpool en Canada) maar dat is een kortere route dan het zuiden qua kabels.

Cogent staat bekend als een zeer slechte transitprovider, maar is geen partij waar KPN zaken mee doet. De KPN netwerkengineers kunnen hier wel iets aan doen door de route handmatig te manipuleren, maar dat werkt niet altijd even goed. Bovendien weten we niet wat de inkomende routering is. Klagen kan in dit geval dus ook bij de aanbieder van de server.

 


Ik hoop dat KPN deze veranderingen terugdraait want wij zijn beter gewend dan dit.

Ik vrees dat er aan de verkoop van KPN International/Eurorings weinig terug valt te draaien. Het is aan KPN om nu contracten te sluiten met meerdere partijen die goeie transit aan kunnen bieden. GTT is er daar zeker een van, dat netwerk van Liberty Global is ook best in orde, misschien nog eentje erbij? Met meer providers heb je immers meer opties.

Ik moet zeggen dat mijn doorvoersnelheden sinds gisteren weer allemaal prima zijn. Latency heb ik ook niet echt over te klagen, maar dat gaat om de locaties waar ik het in mijn eerdere topic over had.

 

Reputatie 4
Badge +1

Toch even gekeken naar een route vanuit de VS en daar gebeurt toch iets geks. Zie hop 7, waarbij de RTT ineens naar >300ms gemiddeld springt. Maar zie ook het verschil vanaf Amsterdam naar mijn huis. Dat is 65ms, normaal 4ms.

Netwerk van Liberty Global lijkt zich te verslikken als Cogent eraan te pas komt. Misschien veroorzaakt door asymmetrische routes. Die 65ms is wel bekend uit bovenstaand voorbeeld.

 

Laten we positief blijven. Het heeft vast allemaal nog wat finetuning nodig. Toch? ;)

Op het Ziggo-netwerk zie ik dit iig niet gebeuren.

 

Edit: wat dichter bij huis zie ik dit gebeuren. De laatste(?) router van Aorta knalt er een kleine 30ms bij. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Dat een router wat extra latency geeft omdat hij niet zo snel kan reageren is tot daar aan toe. Maar alles vertragen is een no go. Als dit overigens echt slechts een Gigabit is, zoals de naam impliceert, dan snap ik het wel.

 

 

Edit 2: dit gebeurt er nu vanuit Duitsland. Zelfde verhaal, tot en met hop 6 helemaal niets geks. De twee volgende routers reageren niet en de RTT is ineens >30ms, waar je de helft zou verwachten. Raar hoor. Hier ook geen sprake van asymmetrische routing.

Zoals ik al zei, beetje finetuning mag nog wel.

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@mmc GTT is op dit moment bezig met de migratie van KPN international naar GTT. Door de migratie kan het inderdaad zo zijn dat routes veranderen. Sinds vandaag is er extra transit bandbreedte van Liberty Global bijgeschakeld. We gaan de komende tijd mogelijk nog andere veranderingen doorvoeren om de negatieve effecten te verbeteren. De verkoop van KPN international zal inderdaad niet teruggedraaid worden, maar we doen ons best om om de routing zo goed mogelijk te laten verlopen. Wel is het zo dat de hoster waar je de server hebt draaien zelf kan bepalen hoe ze het verkeer naar KPN routeren.

 

 

Reputatie 4
Badge +1

@Rutger_ Dat is in ieder geval duidelijk. Wat me wel opvalt is dat de verbindingen naar het buitenland (transit dus) vandaag all over the place zijn. Zit nu in een videovergadering via een Canadese app dat nooit gedoe gaf, maar nu amper te volgen is of simpelweg uitvalt.

Via 4G van T-Mobile werkt dit wel goed.

Edit: het wordt ook niet beter via glasvezel. Ben best een beetje pissig dat ik via 4G moet werken omdat de transitconnecties van KPN in puin liggen. Als dit niet snel wordt opgelost kan ik niets anders dan overstappen.

Ook is de latency veel hoger dan normaal. Zie ook mijn topic. Misschien toch goed om je collega's hierover even in te lichten. De capaciteit naar (of bij) Liberty Global lijkt veel te laag.

Reputatie 4
Badge +1

Oh ja @Rutger_ misschien goed om aan je collega's netwerkengineers even te tippen dat ze AS6830 1 keer prependen. Aangezien bij AS286 altijd AS3257 volgt zijn de routes van die tweede altijd langer en wordt altijd de eerste gekozen.

Heel technisch, geef het maar gewoon door. Haha.

Reputatie 4
Badge +3

@Rutger_ Dat is in ieder geval duidelijk. Wat me wel opvalt is dat de verbindingen naar het buitenland (transit dus) vandaag all over the place zijn. Zit nu in een videovergadering via een Canadese app dat nooit gedoe gaf, maar nu amper te volgen is of simpelweg uitvalt.

Via 4G van T-Mobile werkt dit wel goed.

Edit: het wordt ook niet beter via glasvezel. Ben best een beetje pissig dat ik via 4G moet werken omdat de transitconnecties van KPN in puin liggen. Als dit niet snel wordt opgelost kan ik niets anders dan overstappen.

Ook is de latency veel hoger dan normaal. Zie ook mijn topic. Misschien toch goed om je collega's hierover even in te lichten. De capaciteit naar (of bij) Liberty Global lijkt veel te laag.


Ja, dat schreef ik eergisteren al.

Als al die providers zo doorgaan heb je geen reet meer aan glasvezel aansluitingen.

Een netwerk met waardeloze transit heb je geen reet aan.

Ik vind dat contracten van internetproviders wat "strenger” moeten worden als het gaat om leveringsvoorwaarden richting de klant. Nu goede transit meer een schaarste wordt, zou de ACM dit eigenlijk beter moeten reguleren. Heb je een belabberde trage verbindingen, dan moet je contract opengebroken kunnen worden, want ik vind dit een wanprestatie.

Reputatie 4
Badge +1

Dat laatste lijkt me een iets te heftige reactie. KPN wil dit natuurlijk ook niet, maar alle begin is moeilijk. Het is niet zo dat dit klantje pesten is, al het verkeer van Ziggo gaat via LGI en dat valt 's avonds niet in duigen zeg maar. Dit is gewoon weer een probleem dat opgelost moet worden.

Ik hoop dan wel dat dit snel gebeurt, want als ik voor iedere meeting nu 4G moet gaan gebruiken dan ben ik rap door mijn bundel heen… Dus ja, dan is overstappen helaas een must. 

Reputatie 4
Badge +3

Dat laatste lijkt me een iets te heftige reactie. KPN wil dit natuurlijk ook niet, maar alle begin is moeilijk. Het is niet zo dat dit klantje pesten is, al het verkeer van Ziggo gaat via LGI en dat valt 's avonds niet in duigen zeg maar. Dit is gewoon weer een probleem dat opgelost moet worden.

Ik hoop dan wel dat dit snel gebeurt, want als ik voor iedere meeting nu 4G moet gaan gebruiken dan ben ik rap door mijn bundel heen… Dus ja, dan is overstappen helaas een must. 


We gaan het afwachten of ze het oplossen, maar het valt mij op dat op het KPN forum men veel minder inhoudelijk ingaat op de problemen die klanten melden zoals deze…. Ik snap overigens niet waarom ik een te heftige reactie geef, het is toch gewoon slecht ? KPN is toch een vrij prijzige provider en daar mag je kwaliteit voor verwachten, nu we door corona weer meer afhankelijk zijn onze internetverbindingen is juist super belangrijk dat de providers het transitverkeer op orde houden.

Reputatie 4
Badge +1

Dat laatste lijkt me een iets te heftige reactie. KPN wil dit natuurlijk ook niet, maar alle begin is moeilijk. Het is niet zo dat dit klantje pesten is, al het verkeer van Ziggo gaat via LGI en dat valt 's avonds niet in duigen zeg maar. Dit is gewoon weer een probleem dat opgelost moet worden.

Ik hoop dan wel dat dit snel gebeurt, want als ik voor iedere meeting nu 4G moet gaan gebruiken dan ben ik rap door mijn bundel heen… Dus ja, dan is overstappen helaas een must. 


We gaan het afwachten of ze het oplossen, maar het valt mij op dat op het KPN forum men veel minder inhoudelijk ingaat op de problemen die klanten melden zoals deze…. Ik snap overigens niet waarom ik een te heftige reactie geef, het is toch gewoon slecht ? KPN is toch een vrij prijzige provider en daar mag je kwaliteit voor verwachten, nu we door corona weer meer afhankelijk zijn onze internetverbindingen is juist super belangrijk dat de providers het transitverkeer op orde houden.

Ik zie dit meer als een storing en niet als een welbewuste keuze om geld te besparen door inferieure dienstverlening. In het laatste geval kun je spreken van een wanprestatie. Daar kun je ook van spreken als dit weken duurt. De meeste problemen zijn eind vorige week begonnen en vandaag verergerd juist omdat men actie heeft ondernomen. Misschien wel te vlug.

Dat de KPN medewerkers hier op het forum minder inhoudelijk op dit soort dingen ingaan is jammer, maar begrijp ik wel. Mensen als @Rutger_ doen gewoon hun best (dat zie ik hier toch) maar er is ook een limiet aan hun kennis. Dit is vrij specialistische materie.

In het verleden, toen USENET nog geen synoniem was voor illegale downloads maar een veelgebruikt discussieplatform, zat ik op verschillende nieuwsgroepen samen met systeem- en netwerkbeheerders van allerlei Nederlandse providers. Die gasten kon je toen direct aanspreken. Die laagdrempeligheid is nu helaas wat verdwenen.

Edit: dit was overigens de reden dat mijn meeting niet werkte. Veel packetloss, uitgaande routering nog via Eurorings, maar inkomend vermoedelijk via Liberty Global. De hosts die nog routeren via Eurorings werken namelijk prima.

|------------------------------------------------------------------------------------------|
| WinMTR statistics |
| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
| 10.11.12.13 - 0 | 67 | 67 | 2 | 3 | 7 | 3 |
| 192.168.178.1 - 0 | 67 | 67 | 2 | 3 | 6 | 4 |
| 195-190-228-64.fixed.kpn.net - 0 | 67 | 67 | 3 | 8 | 38 | 18 |
| No response from host - 100 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| No response from host - 100 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| asd-s7-rou-1042.NL.eurorings.net - 0 | 67 | 67 | 6 | 7 | 14 | 6 |
| asd-s17-rou-1041.NL.eurorings.net - 0 | 67 | 67 | 6 | 7 | 14 | 9 |
| No response from host - 100 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| ae-19.r24.amstnl02.nl.bb.gin.ntt.net - 0 | 67 | 67 | 8 | 9 | 19 | 10 |
| ae-4.r21.londen12.uk.bb.gin.ntt.net - 0 | 67 | 67 | 12 | 14 | 21 | 13 |
| ae-1.a01.londen12.uk.bb.gin.ntt.net - 0 | 67 | 67 | 12 | 14 | 34 | 12 |
| 83.231.235.242 - 0 | 67 | 67 | 12 | 13 | 20 | 12 |
| v1125.gb-lon02-mp02.vorboss.net - 0 | 67 | 67 | 12 | 15 | 66 | 12 |
| gb-hrl01-mp01.vorboss.net - 38 | 27 | 17 | 20 | 21 | 31 | 21 |
| 45.88.115.105 - 29 | 32 | 23 | 24 | 33 | 45 | 37 |
| 31.28.77.61 - 36 | 28 | 18 | 19 | 20 | 22 | 20 |
| 31.28.77.206 - 42 | 24 | 14 | 0 | 20 | 22 | 20 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

 

Reputatie 4
Badge +3

@UP oké we wachten het af…. Je hebt wel gelijk op het punt om KPN de tijd geven om het op te lossen….:wink:

Reputatie 1

Als ik naar die laatste traceroute kijk, kan ik niet anders concluderen dan dat het probleem hier in het netwerk van Cogent zit. Een omweg is er niet echt, zo te zien. Het verkeer gaat via het noorden (Liverpool en Canada) maar dat is een kortere route dan het zuiden qua kabels.

Cogent staat bekend als een zeer slechte transitprovider, maar is geen partij waar KPN zaken mee doet. De KPN netwerkengineers kunnen hier wel iets aan doen door de route handmatig te manipuleren, maar dat werkt niet altijd even goed. Bovendien weten we niet wat de inkomende routering is. Klagen kan in dit geval dus ook bij de aanbieder van de server.

 


Ik hoop dat KPN deze veranderingen terugdraait want wij zijn beter gewend dan dit.

Ik vrees dat er aan de verkoop van KPN International/Eurorings weinig terug valt te draaien. Het is aan KPN om nu contracten te sluiten met meerdere partijen die goeie transit aan kunnen bieden. GTT is er daar zeker een van, dat netwerk van Liberty Global is ook best in orde, misschien nog eentje erbij? Met meer providers heb je immers meer opties.

Ik moet zeggen dat mijn doorvoersnelheden sinds gisteren weer allemaal prima zijn. Latency heb ik ook niet echt over te klagen, maar dat gaat om de locaties waar ik het in mijn eerdere topic over had.

 

 


Bij mijn server verloopte de route gisteren via NTT, vandaag via Level3.

 

Route via NTT


 

Route via Level3

 



Ze hebben daarnaast ook Telia en Cogent als transit. De route verandert regelmatig. Als zij de route via Cogent gebruiken ervaar ik geen packet loss trouwens, wel een wat hogere RTT (5-10 ms).

De host heeft soms ook last van packet loss door congestie of andere oorzaken, maar dat valt dan duidelijk op doordat het alleen op hun router en de eindbestemming zichtbaar is op dat moment.


 

UP schreef:

Ik vrees dat er aan de verkoop van KPN International/Eurorings weinig terug valt te draaien.

 

Ik bedoelde de route wijziging. Dat zij de verkoop niet kunnen terugdraaien snap ik ook wel :yum: , maar ze kunnen wel bij de routering dezelfde kwaliteit aanhouden als voorheen.

Reputatie 4
Badge +3

Level3, dat is toch die Amerikaanse (transit)provider die een tijdje geleden gigantisch stuk ging met de Formule1 stream van Spa?

Reputatie 1

Level3, dat is toch die Amerikaanse (transit)provider die een tijdje geleden gigantisch stuk ging met de Formule1 stream van Spa?


Geen idee. Er was wel een storing een tijdje geleden bij Level3. maar dat komt niet vaak voor.
Het is een hele grote backbone ISP van goede kwaliteit. Tegenwoordig heet het CenturyLink.

Reputatie 4
Badge +3

Level3, dat is toch die Amerikaanse (transit)provider die een tijdje geleden gigantisch stuk ging met de Formule1 stream van Spa?


Geen idee. Er was wel een storing een tijdje geleden bij Level3. maar dat komt niet vaak voor.
Het is een hele grote backbone ISP van goede kwaliteit. Tegenwoordig heet het CenturyLink.

Yep, dan is dat inderdaad diezelfde (transit)provider….

Lag er tijdje geleden inderdaad uit…..

Reputatie 7
Badge +15

@mmc @UP @soundwork Bij de activatie van Liberty Global zijn wat problemen naar voren gekomen. Ondanks dat het uitgebreid getest is. Het probleem is ondertussen gevonden en we zijn hard bezig met het zoeken naar een oplossing. Handig is om verder te gaan in dit topic: https://forum.kpn.com/internet-9/rare-routing-zorgt-voor-verminderde-connectviteit-510706. Onze specialisten lezen ook mee en zij lezen graag of de situatie beter of slechter wordt!