Vraag

Pairbonding

  • 21 August 2020
  • 7 reacties
  • 406 keer bekeken

Eerst een jaar of 8 klant geweest en de laatste 6 jaar op het huidige adres.

De laatste 2-3 jaar gebruik gemaakt van pairbonding, op zich wel prettig aangezien de aansluiting langzaam van 30 naar 20 mbit is gegaan vanwege meer aansluitingen in de wijk. Na pairbonding had ik een wopping 40mbit.

Toen een uitstapje gemaakt naar de kabelaar en 150mbit genoten maar nu toch weer teruggegaan naar KPN. Aangegeven dat pairbonding al aanwezig was en dat was geen issue, zou goedkomen.

Oplevering 2-7….v12 modem gehad...en helaas ik red maar 20-25mbit. Zoeken, zoeken en zoeken. Eerste issue...V12 ondersteund geen pairbonding. Tweede issue...pairbonding was vanaf 1-7 puur voor nieuwe klanten, niet voor bestaande...maar dat ben ik in principe ook weer.

Nu krijg ik te horen dat men per 1-8 het weer zou uitrollen, en nu dat dat wéér is uitgesteld naar 1-10 vanwege monteurs die niet thuiskomen.

 

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje jammer. De infrastructuur is compleet passend, ik heb geen monteur nodig (de bonding lijn zit al in de modem en ligt er nog van de vorige keer), puur iemand die de switch omzet bij jullie intern. Waarom is dit zo lastig?

Dat er een V10 moet komen dat regel ik wel maar ook dat snap ik niet helemaal waarom men mij de V12 heeft geleverd.


7 reacties

Reputatie 5
Badge +10

Hoi @Dollie

Welkom op het forum van KPN en leuk om te lezen dat je weer klant bij ons bent geworden. Wel jammer dat de snelheid van je internetverbinding nog niet naar wens is. Het klopt inderdaad de de KPN Box 12 geen pairbonding ondersteunt. 

Om pairbonding mogelijk te maken, is altijd een monteur vereist, ook als je in het verleden al eens een pairbonding aansluiting hebt gehad. Een eerder gebruikte Experiabox V10 kan niet zomaar aangesloten worden, om daarmee een pairbonding verbinding te realiseren. Dat modem had je overigens destijds van ons in bruikleen, en had al eerder geretourneerd moeten worden, maar dat terzijde. 

Onze monteursinzet is de afgelopen periode zeer beperkt geweest. Dat heeft alles te maken met de richtlijnen en maatregelen ter voorkoming van verspreiding van het Corona virus. Begin juli zijn we weer begonnen met het realiseren van pairbonding verbindingen voor nieuwe aansluitingen. Daarbij zien wij jouw aanvraag ook als een nieuwe aansluiting, echter als je aansluitdatum 2 juli was, was jouw aanvraag al enige tijd daarvoor gedaan, en kon jouw aanvraag niet worden meegenomen als nieuwe pairbonding aansluiting. Vandaar dat je eerst op een reguliere verbinding bent aangesloten. 

Het omzetten van reguliere aansluitingen naar pairbonding, doen we momenteel nog niet. Ook dat is in verband met richtlijnen en maatregelen ter voorkoming van verspreiding van het Corona virus. We hadden gehoopt dit vanaf 1 augustus wel weer te kunnen gaan doen, maar helaas kan dat niet gezien de ontwikkelingen omtrent Corona. Een harde datum wanneer het wel weer mogelijk zal zijn om je verbinding om te zetten naar pairbonding, kan ik je helaas niet geven. Ik snap dat het zuur voor je is dat je door ongelukkige timing van aanvraag-/aansluitmomenten voor nu net ongunstig bent uitgekomen op een reguliere verbinding, echter kan ik daar helaas niet iets aan veranderen. Tot het moment dat we bestaande aansluitingen kunnen wijzigen naar pairbonding, zal je het even met de verbinding moeten doen zoals deze nu is (dus zonder pairbonding). 

 

Om pairbonding mogelijk te maken, is altijd een monteur vereist, ook als je in het verleden al eens een pairbonding aansluiting hebt gehad. Een eerder gebruikte Experiabox V10 kan niet zomaar aangesloten worden, om daarmee een pairbonding verbinding te realiseren. Dat modem had je overigens destijds van ons in bruikleen, en had al eerder geretourneerd moeten worden, maar dat terzijde. 

 

 

De V10 zou ik via de winkel kunnen krijgen, ik heb er niet nog 1 liggen...dat staat ook nergens in mijn post. Snap ook niet echt goed waarom je dat er uit haalt en insinueert dat ik hem heb achtergehouden van de vorige keer…

Help mij dan ajb om wat begrip te kweken voor de situatie. Wat komt de monteur dan exact uitvoeren op locatie?

Reputatie 7
Badge +24

Het is gewoon protocol dat de monteur moet komen voor pairbounding. Die moet bij u thuis het y-kabeltje plaatsen. En in de centrale nog wat instellen. Het is leuk dat u zelf een y-kabeltje heeft, maar u heeft er niets aan. Geen monteur, dus geen pairbounding. 

Het is gewoon protocol dat de monteur moet komen voor pairbounding. Die moet bij u thuis het y-kabeltje plaatsen. En in de centrale nog wat instellen. Het is leuk dat u zelf een y-kabeltje heeft, maar u heeft er niets aan. Geen monteur, dus geen pairbounding. 


En dat is het hem juist….dat y kabeltje is al geplaatst...dat heeft de vorige monteur al gedaan en heb ik netjes laten zitten omdat ik naar de kabel overgestapt was. 
Er zijn dus 0 installatiewerkzaamheden benodigd.

 

”gewoon protocol” is een beetje vaag argument. Als in: het is protocol dat je eerst drie rondjes rent voordat je een reactie plaatst: onnodig en 0 toegevoegde waarde.

Reputatie 5
Badge +10

Via een KPN Winkel zijn geen Experiaboxen te verkrijgen. Uit je opmerking over de Experiabox V10 die al was ingesteld voor pairbonding, maakte ik op dat je hierbij doelde op een Experiabox die je in de eerdere periode waarin je klant was bij ons, in gebruik had. Hoe dan ook, mijn excuses als ik je op dit punt verkeerd heb begrepen. 

Voor de realisatie van een pairbonding aansluiting, moeten de lijnen worden gekoppeld. Ook als bij jou de lijnen bij jou thuis al fysiek aan elkaar gekoppeld zijn, zal de monteur moeten doormeten welke lijnen vervolgens in de centrale gekoppeld moeten worden. Daar komt bij dat er momenteel simpelweg geen wijziging aangevraagd kan worden om een reguliere verbinding om te zetten naar een pairbonding verbinding. Dit kunnen we dus ook helaas nu niet voor je aanvragen of in werking zetten. Jammer genoeg kan ik momenteel enkel een beroep doen op je geduld. Ik begrijp dat je liever een andere uitkomst had gezien, maar hoop je zo wat meer toelichting te hebben gegeven. 

Voor de realisatie van een pairbonding aansluiting, moeten de lijnen worden gekoppeld. Ook als bij jou de lijnen bij jou thuis al fysiek aan elkaar gekoppeld zijn, zal de monteur moeten doormeten welke lijnen vervolgens in de centrale gekoppeld moeten worden

Dank voor deze toelichting. Dit geeft iets meer begrip. Aan de andere kant is het redelijk simpel...dezelfde lijnen als de vorige keer...

 

Daar komt bij dat er momenteel simpelweg geen wijziging aangevraagd kan worden om een reguliere verbinding om te zetten naar een pairbonding verbinding. 

Dit is van het kaliber paarse krokodil met een formulier in 3voud. Als het puur dat zou zijn, dan zou hier een uitzondering voor gemaakt moeten worden/ zou het systeem hier op aangepast moeten worden. En zo is het wel constant gemeld, vandaar mijn onbegrip.

 

 

Goed, al met al ben ik er niet blij mee. Er wordt gesproken over “we kunnen niet”, dat klopt ongetwijfeld. Maar het niet kunnen is een gevolg van een beleid...en dat maakt het dat er bewust voor gekozen is door KPN als bedrijf zijnde. Mede het feit dat men een onderscheid maakt tussen nieuw en bestaand is ook al laakbaar naar mijn mening en in mijn geval al helemaal zuur.

Jammer, wellicht toch maar weer naar de kabelaar dan maar.

Reputatie 5
Badge +10

Of “dezelfde lijnen als de vorige keer koppelen” net zo makkelijk gedaan als gezegd is, kan ik niet bevestigen. Wat voor mogelijkheden een monteur daarvoor heeft, staat te ver af van mijn werkzaamheden om daar een eenduidig antwoord op te geven. Feit is dat je opnieuw klant bent geworden, als er nog een dossier beschikbaar is van hoe de situatie destijds was, kan en mag er niet zomaar informatie uit zo'n dossier gebruikt worden. 

Dit is van het kaliber paarse krokodil met een formulier in 3voud.

Paarse krokodillen of andere bureaucratische regels zie ik hier niet terug. Ik heb je toelichting gegeven over achterliggende redenen (Corona, monteursinzet). Het klopt dat KPN een groot bedrijf is, en dan moet je intern afspraken met elkaar maken om alles in goede banen te leiden. Daarom hebben we intern afgesproken om, gezien de Corona-omstandigheden en de beperkte monteursinzet, voor nu even geen verbeteringen/aanpassingen te gaan doen aan een in beginsel goed werkende verbinding (met andere woorden: geen omzetting van een actieve reguliere koperverbinding naar een snellere pairbonding verbinding). Naar verwachting kunnen dergelijke wijzigingen binnen afzienbare tijd wel weer uitgevoerd worden. Vooruitlopend daarop kunnen we voor jou helaas geen uitzondering maken. 

Reageer