Beantwoord

PON knipperd (na enkele dagen internet)

  • 18 January 2022
  • 10 reacties
  • 216 keer bekeken

in het kort:

  • Heeft het gewerkt:
    Ja

  • In mijn.kpn.com IP adres opvragen:
    We kunnen uw modem niet bereiken.

  • Controleer of er in jouw regio een storing is op ons netwerk.:
    Geen storingen in postcodegebied

  •  

    KPN Netwerk Verbinding wijkcentrale:
    groene vink

  •  

    Thuis
    Experia Box: rood kruis

  • Modem reset/herstart
    • Experiabox V8
      Rode LED continu aan bij Internet
    • Experiabox V12
      Groene LED knippert snel met vaste frequentie bij Internet

 

Toelichting op situatie:

Op ons adres is internet gemigreerd van DSL naar FTU.

(13-jan-’22) De activatie verliep stroef. De beste monteur heeft hiervoor zelfs het GPON kastje moeten vervangen. Monteur kreeg Experiabox V12 niet geconfigureerd.
In die status gelaten, dwong hij acceptatie af op juiste en werkende oplevering met belofte nog vanuit de centrale een oplossing te bieden.

 

(13-jan-’22) Zelf de configureren van Experiabox V12 uitgevoerd. Dit verliep moeizaam daar de box het ingestelde ww met wisselend resultaat accepteert.

Daar de Experiabox v12 DHCP afdwingt, heb ik mijn eigen Experiabox V8 ingezet.

Internet is actief. Experiabox V8 vormt nu deel van bestaand netwerk.

 

(14-jan-’22) Verbinding met internet is in de namiddag verbroken.
Oorzaak: firmware- of config update waarbij alle instellingen van Experiabox V8 zijn overschreven met defaults van KPN (192.168.2.254 etc...).

Na herstel van private-ip, disable dhcp en config van WiFi, was toegang tot internet weer mogelijk.

 

(18-jan-’22) Verbinding met internet is in de namiddag verbroken.
Configuratie Experiabox V8 is ongewijzigd maar dit keer is de Rode LED continu aan bij Internet en
op de GPON knippert de groene LED bij PON langzaam.

Zelfservice stappen:

  1. Waar doet het probleem zich voor? :
    bekabeld internet

  2. Wat is er aan de hand?:
    Geen internet

  3. Controleer of er in jouw regio een storing is op ons netwerk.:
    Geen storingen in postcodegebied

  4. Laat ons online je verbinding controleren:

    De KPN verbinding werkt correct maar er is een probleem bij jou thuis.

    Voor mogelijke oplossingen, klik op 'Volgende'.

    1. KPN Netwerk
      Verbinding wijkcentrale: groene vink

    2. Thuis
      Experia Box: rood kruis
  5. Bekabeling controleren: kabels zijn goed, PON knippert en rode led bij Internet

    • Modem opnieuw opstarten:
      PON knippert en rode led bij Internet

    • Modem terugzetten naar fabrieksinstellingen:
      Experiabox V8 ontkoppeld
      Experiabox v12 gekoppeld.
      op GPON groene led PON knippert langzaam (met vaste freq.)
      op modem: groene led Internet knippert snel (met vaste freq.)

    Zelfservice opnieuw gestart met stappen 1 t/m 3 en resultaat 4

icon

Beste antwoord door iosys 19 January 2022, 00:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Goedenavond @iosys, nu zit je dus zonder diensten begrijp ik. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Het snelste kan er via de klantenservice (gratis nummer 0800-0402) aan een oplossing gewerkt worden. Het forum is vooral en plek waar klanten elkaar helpen met vraagstukken. In dit geval kan een mede-klant niks voor jou doen. Hier is de KPN voor nodig. 

Via het forum springen moderators bij indien nodig. Je krijgt dus wel antwoorden maar het gaat minder snel dan rechtstreeks via de klantenservice. Wil je toch graag via het forum geholpen worden, vul dan het forumprofiel in en geef hier even een seintje. 

dank je voor de snelle reactie @Jeroen_dB 

yup, met TFU  echt super snel van je internet af. gelukkig nog wel onbeperkt 4G bundel van KPN maar nooit verwacht die nodig te hebben om nm thuis internet te koppelen :zipper_mouth:

op het forum las ik menig problemen met PON en had stille hoop gekoesterd.

dank voor de aanmoediging tot aanvullen van m'n profiel. al zie ik nog niet in welke bijdrage m'n profiel kan hebben bij de oplossing .

Reputatie 7
Badge +19

Als wij geen gegevens hebben, kunnen we niks opzoeken in onze systemen. Naar een oplossing toewerken wordt dan wel erg lastig @iosys

Reputatie 7
Badge +11

Als er diensten zijn geweest maar PON terug is gaan knipperen dan krijg ik het vermoeden dat er een mogelijk een patch verplaatst is in de centrale naar de verkeerde poort. Misschien een gevalletje van iemand die een telfout gemaakt heeft of er zat administratief iets omtrent de fysieke verbinding niet helemaal lekker waardoor de verbinding omgezet is.

Wat ook nog zou kunnen is een zogenoemde alien-NT. Maar dan zouden alle lijnen op die aansluiting getroffen moeten zijn. Of zich dat ook uit in een knipperend PON-lampje weet ik eigenlijk niet maar het zou mij niks verbazen. Met een alien-NT zit er een AON-NT aangesloten op een PON-netwerk. Een AON-NT stuurt constant signaal, een PON-ONT krijgt tijdsblokken toegewezen waarin deze mag sturen. Met een alien-NT wordt de poort op de apparatuur in de centrale letterlijk verblind omdat er op een compleet ander vermogen gestuurd wordt. De kans dat dit gebeurd is echter zeer minimaal, hier al meerdere gebieden over zien gaan naar PON en tot op heden nog geen alien mee gemaakt. 

Hoe dan ook, ik krijg sterk het vermoeden dat hier een monteur aan te pas zal moeten komen. Je kan hiervoor bellen met 0800-0402, dat is de snelste wijze. Anders toch echt even je profiel invullen zodat @Jeroen_dB kan meekijken.

Op advies van @Jeroen_dB  0800-0402 gebeld.

Uiterst sympathiek te woord gestaan. Iemand die wel aanhoort en meeleest met wat er al voorhanden is aan info, i.p.v. de standaard vraaglijstjes stoïcijns af te lopen.

Donderdag staat een monteur ingepland.

Wow! Dank je wel voor de heldere uitleg @NHendriks. :ok_hand:
Yup, Een telfoutje is gauw gemaakt en administratie is geen sinecure bij zo’n netwerk.

Mocht het team meelezen die de “selfservice” in beheer heeft: wellicht een overweging waard om de PON status vraag toe te voegen?

Donderdag weten we meer. Ik hoop dat de monteur tijd heeft/neemt voor een RCA.

 

kpn monteur heeft tevergeefs geprobeerd de lijn te activeren.

gpon kastje vervangen bracht geen oplossing. centrale 'zag' gpon niet op de lijn.

doorlichttest van vezel met laser was iig ok.

vermoeden van @NHendriks krijgt meer rugbaarheid :ok_hand:

volgende étape: geautortiseerde moet de patch controleren/ corrigeren. 
voorlopig nog maar Hotspot gebruiken... 

dank aan kpn monteur :thumbsup:zeer gemotiveerde kundige toffe gast.

Beantwoord maar nog niet opgelost. 

er is een zogenaamd "snow-ticket" ergens in behandeling bij "een" team dat 5 werkdagen heeft om dat ticket op te lossen. 

dat schiet lekker op.

in de tussentijd mag m'n pa, die in de 80 is, behelpen met Hotspot op zijn mobiel. feest!

en weer een dag zonder internet

huidige status: quo.  PON knippert nu 17 dagen. 

afmelding werkzaamheden: Oorzaak: 33. (O)NT kan niet geactiveerd worden

waar gaat het fout? wie is aan zet?

 

vandaag zijn 2 monteurs langs geweest. eerst KPN daarna iemand in oranje uniform.

Beste KPN man kon niks uitrichten daar situatie onveranderd is tov vorige week. Hij heeft dit keer iemand in beweging gekregen om op te lijnen naar ander team. planning of escalatie heeft nu team oranje gestuurd. 

Man in t oranje ( geërgerd)  kwam niet verder dan mededeling dat er licht is en dat GPON id niet matched. 

zover waren we al... KPN monteur die vorige week en ook deze ochtend is ingepland, had dat ook geconstateerd en liep vast op de registratie procedure. (automatisch/manueel) waarbij hij elke keer heeft gevraagd om escalatie. 

 

@NHendriks , heb jij nog suggesties voor: "Oorzaak: 33. (O)NT kan niet geactiveerd worden"

we komen zo niet verder...