Vraag

Problemen met V12 en Deco X50

  • 18 April 2024
  • 11 reacties
  • 83 keer bekeken

Hallo allemaal, 

ik schrijf dit topic namens een vriend van mij, waar ik met het internet aan de gang ben. Het probleem waar we tegenaan lopen is als volgt: De dekking van de Wifi is onvoldoende als we alleen de V12 gebruiken. Om het internet in zijn huis te verbeteren, hebben we 3x TP-Link Deco X50 gekocht. We hebben er op dit moment 2 aangesloten, rechtstreeks op de poorten van de V12.

De wifi van de V12 hebben we uitgezet in de settings van de UI. De wifi komt dus nu volledig van de Deco’s. In principe is de dekking helemaal top. De meeste apparaten werken gewoon.

 

Echter, 1 laptop en 1 tablet geven verbindingsproblemen. Op de laptop zien we het wifi netwerk, wanneer we connecten maken we verbinding maar krijgen de melding “Wel verbinding, geen internet”. Ook valt geregeld het wifi signaal volledig weg en hebben we dus geen actieve connectie meer. Op de tablet hetzelfde probleem.

 

Wat hebben we nu allemaal al gedaan:

  • DHCP functionaliteit op de deco’s uitgezet (v12 geeft ip’s uit)
  • DHCP leasing gerefreshed
  • Betreffende laptop herstart (in de hoop dat IP adres conflict opgelost zou zijn)
  • V12 herstart gegeven + factory reset
  • DNS Proxy op de V12 uitgezet
  • Deco’s laten scannen op interferentie van andere kanalen

 

Iemand bekend met deze problemen? Ik las op dit forum dat misschien de 5ghz band aangepast moet worden (alleen 80 mhz?)

Alvast bedankt!

 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@RTJC Zijn de X50 in router of AP modus? In router modus zonder DHCP moet je de IP adressen van cliënten zelfs instellen in subnet van X50. De V12 box heeft andere subnet, kan niet als DHCP server voor apparaten op subnet van X50 werken. In AP modus is sowieso DHCP van deco uit.

Zonder KPN TV kan je ook Hoofdeco direct op het glasvezelkastje aansluiten. Op WAN -tab PPPoE instellen met een willekeurig gebruiker/wachtwoord en op IPTV/VLAN-tab Internet-VLAN op ID 6 instellen.

@RTJC Zijn de X50 in router of AP modus? In router modus zonder DHCP moet je de IP adressen van cliënten zelfs instellen in subnet van X50. De V12 box heeft andere subnet, kan niet als DHCP server voor apparaten op subnet van X50 werken. In AP modus is sowieso DHCP van deco uit.

Zonder KPN TV kan je ook Hoofdeco direct op het glasvezelkastje aansluiten. Op WAN -tab PPPoE instellen met een willekeurig gebruiker/wachtwoord en op IPTV/VLAN-tab Internet-VLAN op ID 6 instellen.

Dank voor je antwoord! De Deco’s staan in AP modus. Ik zie ook dat de X50’s een ip adres in de DHCP range van de V12 hebben. 

(de deco’s kunnen werken met Smart DHCP waarbij ze automatisch pingen bij de bron of daar DHCP aanwezig is. Om dat proces uit te sluiten staat die functie uit op de decos)

 

We hebben ook KPN TV. Dus we hebben de V12 wel nodig. Gek is dat natuurlijk 2 devices niet goed werken.

Reputatie 7
Badge +9

@RTJC Misschien hebben de apparaten problemen met WIFI6, stel de deco op wifi5 om te testen of ze wel internet verbinding hebben.

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb Deco's M4 in router modus achter een V8 (wifi = uit) met een 192.168.xxx.xxx DHCP-range en uitsluitend 5Ghz. 1e bekabeld, rest wifi. Perfecte werking. Probeer het eens.

Ik lees hier vaak problemen met Deco's in AP-modus. Geen idee waarom, ik blijf in router modus.

We hebben ze beide bekabeld aangesloten. Zou dat een probleem kunnen zijn? Lijkt me juist de bedoeling toch?

Voor wat betreft de Wifi6 settings, in de Deco app kan ik dat niet instellen. Is er een webbrowser functionaliteit waardoor ik dat wel kan?

Ik heb namelijk een UI gezien, maar dat was puur een versimpelde weergave van een aantal instellingen, geen functionaliteit wat ik kon aanpassen.

Reputatie 7
Badge +9

@RTJC Bij http://tplinkdeco.net kan je inloggen met TP-Link ID, indien mogelijk, moet de instelling onder System Parameters staan.

De Deco's zou idd in router modus staan, anders betaal je veel geld voor gecastreerde Wifi Extenders. Deco's hebben ethernet backhaul, dus bekabeld is beter, maar in router modus kan je niet meer dan 1 samen op de Experia Box of een switch aansluiten. In router modus moeten de client deco's indien bekabeld op de LAN port (direct of via een switch) van de hoofd deco verbonden zijn.

Zet de hoofd deco in router modus in de DMZ van experia box. Dan heb je bijna geen last van het fenomeen router achter router.

@RTJC Bij http://tplinkdeco.net kan je inloggen met TP-Link ID, indien mogelijk, moet de instelling onder System Parameters staan.

De Deco's zou idd in router modus staan, anders betaal je veel geld voor gecastreerde Wifi Extenders. Deco's hebben ethernet backhaul, dus bekabeld is beter, maar in router modus kan je niet meer dan 1 samen op de Experia Box of een switch aansluiten. In router modus moeten de client deco's indien bekabeld op de LAN port (direct of via een switch) van de hoofd deco verbonden zijn.

Zet de hoofd deco in router modus in de DMZ van experia box. Dan heb je bijna geen last van het fenomeen router achter router.

Dit klinkt als een redelijk radicale oplossing voor een probleem dat simpeler op te lossen zou moeten zijn?

Het verklaart nog steeds niet waarom bepaalde devices echt slechter werken dan anderen? Zou het echt een wifi6 issue kunnen zijn?

ps: ik ga die link die je noemt even proberen!

Reputatie 7
Badge +24

Staat er geen vast ip of dns ingesteld op de laptop en tablet?

U kunt op de Deco’s toch meerdere WiFi netwerken maken? Probeer eens een 2de WiFi netwerk te maken wat geen WiFi 6 is. Dan kunt u daar de laptop en tablet op proberen.

Reputatie 7
Badge +9

Het verklaart nog steeds niet waarom bepaalde devices echt slechter werken dan anderen? Zou het echt een wifi6 issue kunnen zijn?

Als je op web interface niet kan veranderen, op Deco App kan je WPA3 uit schalkelen en WPA2 gebruiken en alleen 2.4Ghz gebruiken (alleen om te testen of het een wifi6 issue is). Met alleen 2.4Ghz zijn wifi6 definitief uit, de deco's gebruiken de 5Ghz alleen nog voor communicatie onder elkaar.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @RTJC, ik heb er zelf geen verstand van maar kom je er n beetje uit? We hebben hier ook een handig topic over!

Hoi @RTJC, ik heb er zelf geen verstand van maar kom je er n beetje uit? We hebben hier ook een handig topic over!

Hoi @Thomas van KPN , ja deze ken ik. Maar ik wil eigenlijk geen router achter een router, om het even simpel te houden. 

Ik moet nog kijken of ik kan inloggen op de Deco's om daar wat settings aan te passen. 

Reageer