Problemen na modem update naar V1.01.00T03.8-M

  • 21 September 2021
  • 6 reacties
  • 120 keer bekeken

Vannacht om 4:53 is mijn Xperia Box H369A naar versie V1.01.00T03.8-M bijgewerkt. Dit was aangekondigd.

Ik zie nu dat ik een IPv6 adres heb, leuk, maar ook problemen met het verbinden met sommige sites. Na wat experimenteren blijkt dat alles prima werkt als ik de MTU van mijn iMac ethernet van 1500 naar 1492 aanpas. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Het heeft altijd goed gewerkt met de oude software.

Bovendien kan ik nu niet meer met mijn iPhone 12 werken. De MTU setting is daar namelijk op iOS niet aan te passen. Mail en veel andere dingen blijven hangen. Op 4G werkt alles als vanouds.

Wat nu? Het lijkt me dat deze modemsoftware update niet goed is. Ik heb geen andere apparatuur tussen de Box en de clients. Nee, uit- en aanzetten van de box helpt niet.

 

Nog een dingetje: in de box staat een ipV6 switch, en daarbij staat dat het pas ingaat als je de box herstart. Dus ik IPv6 uitzetten, herstarten, en dan: IPv6 staat nog steeds aan. Bugje?


6 reacties

Ik heb bij nader inzien toch extra apparatuur, en wel tussen de glasvezelkast en het modem: 2x Devolo 1200+. De verbinding tussen glas en Experia Box loopt via het stroomnet dus. Dit heeft met IPv4 altijd gewerkt. Met IPv6 werkt het dus niet. Waarschijnlijk door afwijkende PMTUD van IPv6(https://en.wikipedia.org/wiki/Path_MTU_Discovery).

 

Reputatie 7

Ik heb bij nader inzien toch extra apparatuur, en wel tussen de glasvezelkast en het modem: 2x Devolo 1200+. De verbinding met tussen glas en Experia Box loopt via het stroomnet dus.

Dit moet je echt niet willen.

Ik heb bij nader inzien toch extra apparatuur, en wel tussen de glasvezelkast en het modem: 2x Devolo 1200+. De verbinding tussen glas en Experia Box loopt via het stroomnet dus. 

Tussen de glasvezelkast en de router hoort enkel een LAN-kabel van goede kwaliteit, minimaal CAT5e, beter nog CAT6.

Als je de boel laat zitten zoals het nu zit hoef je ook niet bij KPN aan te kloppen voor ondersteuning. KPN gaat dan ook zeggen, gooi eerst die DVS’en er maar tussenuit en dan kijken we wel weer verder.

 

 

Ik heb bij nader inzien toch extra apparatuur, en wel tussen de glasvezelkast en het modem: 2x Devolo 1200+. De verbinding tussen glas en Experia Box loopt via het stroomnet dus. 

Tussen de glasvezelkast en de router hoort enkel een LAN-kabel van goede kwaliteit, minimaal CAT5e, beter nog CAT6.

Als je de boel laat zitten zoals het nu zit hoef je ook niet bij KPN aan te kloppen voor ondersteuning. KPN gaat dan ook zeggen, gooi eerst die DVS’en er maar tussenuit en dan kijken we wel weer verder.

 

 

Het gaat niet over de kwaliteit van de verbinding! Nul uitval, en topsnelheden gehaald daarmee. Blijkbaar werken de Devolo’s niet met IPv6 op deze manier (en wellicht ook niet als ik ze elders in het netwerk zet).

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Tijdgat ,

Die Devolo’s fragmenteren je netwerkverkeer, daarom werkt IPv6 niet (Bij IPv6 is fragmentatie niet toegestaan).

Bij IPv4 mag dat wel, maar dat gaat ten koste van de performance. Die Devolo’s doen blijkbaar ook nog iets met de MTU size van ethernet pakketten (aanpassing IMac). Op de WAN poort horen geen Devolo’s thuis, ik zou het advies van JanD maar opvolgen dan heb je minder problemen.

Het netwerk verkeer over de WAN poort is cruciaal voor de rest van het netwerkverkeer.

Groet Bart

Na contact met Devolo en nog wat ander onderzoek heb ik geconcludeerd dat de Devolo’s niet via de WAN poort kunnen werken met de nieuwste modem update. In mijn oude huis heb ik gelukkig nog een mogelijkheid gevonden om een ethernet kabel van de meterkast naar de woonkamer te trekken. Dat gaat deze week nog werken.

Case closed.

Reageer