Vraag

Regelmatig wegvallende verbinding op box 12

  • 3 March 2023
  • 11 reacties
  • 120 keer bekeken

Ik heb regelmatig last van een wegvallende verbinding, soms meerdere keren per dag, soms zitten er dagen tussen. Als ik in de log kijk van de afgelopen dagen dan zie ik ook dat de verbinding even weg is geweest. Het probleem is niet nieuw overigens maar meestal valt het niet zo op omdat het relatief kortstondig is. Vandaag bij een thuiswerkdag is het weer behoorlijk irritant dat de communicatie met collega’s wordt verbroken en wil het nu opgelost hebben. Heb alleen geen idee wat ik eraan kan doen.

 

Date/Time Severity Module Message
03.03.2023 17:07:05 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

03.03.2023 17:07:05 Warning DHCPC

WAN DHCP client (1) stopped

03.03.2023 15:45:46 Error WIFI

A device failed to connect to SSID (8A:8F:AC:80:7A:53) because it provided incorrect login information.

03.03.2023 09:36:25 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

03.03.2023 09:36:25 Warning DHCPC

WAN DHCP client (1) stopped


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Hanzelman, wat rot dit! Heb jij de Box 12 al eens gereset? Welke apparaten heb je in je netwerk? Gebruik je nog een eigen router, een wifi versterker etc.? Je zou eens een andere kabel tussen het IS/RA punt en de Box 12 kunnen proberen. 

Ik heb op 3 maart de stroom eraf gehad en de box opnieuw gestart. Vervolgens 2 dagen zonder onderbrekingen gedraaid, maar zojuist weer zo’n zelfde ‘WAN DHCP client (1) stopped’ bericht. Op de box heb ik met een UTP kabel een router aangesloten die ingesteld is als Access Point. Die staat op de eerste verdieping en daar kunnen de apparaten boven via WIFI verbinding mee maken, Verder tel ik zo’n 14 apparaten die verbinding kunnen maken met het netwerk. Dit zijn laptops, telefoons, een printer, verschillende WIFI speakers, een thermostaat en de TV box. Verder geen andere hardware zoals een wifi versterker. De afstand tussen het ISRA punt en de box is kort. Er zit de originele kabel tussen die de monteur 1,5 jaar geleden heeft aangesloten. Een reserve kabeltje heb ik niet direct, maar heb ook niet meteen de indruk dat die het probleem veroorzaakt, al is dat misschien ook niet uit te sluiten. Kan KPN wellicht op afstand afwijkingen aan de lijn signaleren?

Reputatie 7
Badge +30

Wat voor router is het die je hebt aangesloten als Acces Point? Er zijn verder geen afwijkingen als ik je lijn doormeet namelijk. Je zou het beste even kunnen bellen met 0800-0402 op het moment dat de verbinding daadwerkelijk wegvalt. Mijn collega's kunnen dan direct meten en misschien een ticket o.i.d. aanmaken. 

Het is een Netgear N900 WNDR4500. Zal volgende keer bellen al twijfel ik of dat veel zin heeft want de verbinding wordt altijd na enkele minuten hersteld. Waarschijnlijk werkt alles weer naar behoren als ik een medewerker aan de lijn krijg.

Reputatie 7
Badge +30

Wat je ook nog eens zou kunnen proberen is om de Netgear er tijdelijk tussenuit te halen. Mocht er iets met de Box 12 aan de hand zijn, dan vragen we je sowieso om eerst te testen zonder de router ertussen. Daarnaast: heb je ook een kabel geplaatst in de rode WAN-poort van de Box 12? Ik heb begrepen dat dat soms ook wel eens voor problemen wil zorgen. Probeer deze dan leeg te laten. 

Ik heb de Netgear router zondag losgekoppeld. Helaas vandaag, maandag toch weer een onderbreking (WAN DHCP client (1) stopped) Ik was zelf niet thuis dus heb niet de KPN klantenservice kunnen bellen, maar nogmaals het zijn relatief kortstondige maar irritante onderbrekingen. Er zit overigens geen kabel in de WAN poort van het modem.

Reputatie 7
Badge +30

Hè wat rot! Dat is inderdaad niet goed, maar ik zie ook dat het daarna niet weer voorgekomen is. Mocht het nou binnen nu en een week weer gebeuren, laat het dan even weten. Dan ga ik over op actie. 

Vanmorgen was er weer een onderbreking aan de log van het modem te zien. Heb het overigens niet gemerkt omdat de dag voor mij nog niet begonnen was. Het router was nog steeds uit overigens.

Reputatie 7
Badge +30

Het lijkt erop, als ik je aansluiting bekijk, dat je Box 12 nog niet de nieuwste firmware heeft. Zou je deze toch eens nog een fabrieksreset willen doen?

Neem aan dat ik na een reset versie V12. C. 22.23.14 krijg? Na een poosje zonder extern access point (Netgear router) te hebben gewerkt heb ik een Superwifi2 punt aangeschaft ter vervanging van de Netgear. Het Superwifi2 punt zit met een kabel verbonden met het modem op de eerste verdieping. Nu lees ik dat Mesh nog niet wordt ondersteund door de nieuwste firmware. Kan ik nu toch veilig de firmware upgrade doen? Op zich sluit het WIFI netwerk nu wel naadloos op elkaar aan en dat wil ik graag zo houden.

Reputatie 7
Badge +30

Ah, dat klopt inderdaad.. Dan ben ik bang dat het, tot de update voor de SuperWifi punten er is, even kiezen tussen twee kwaden is. Ik zou bijvoorbeeld een monteur aan kunnen sturen, maar als die ziet dat de firmware niet up-to-date is, dan zal de monteur daar ook mee beginnen en dan weet je natuurlijk niet meteen of het opgelost is. Wanneer deze update komt, is nog niet bekend helaas.Â