Vraag

Reparatie termijn, Glasvezel breuk door graafwerkzaamheden

  • 28 April 2021
  • 6 reacties
  • 2522 keer bekeken

Donderdag 22 april rond 11:00 uur valt bij ons internet, telefoon, en TV uit. Kortom alle diensten.

 

De storing via 0800-0402 gemeld. Vastgesteld dat er op de glasvezel aansluit box niet de juiste Leds branden, zeer waarschijnlijk komt er géén licht binnen. Vrijdag erna zou een KPN monteur komen. Zelf snapte ik niet goed waarom, er is immers vastgesteld dat het niet aan het modem lag, er komt géén licht het huis in. ’s Avonds een SMS dat de geplande monteur is geannuleerd. Onze storing is onderdeel van een grotere verstoring, genoemde eindtijd 23 april 18:00 uur.

Jammer van de wachttijd, maar je kan ook niet verwachten dat er binnen een uur iemand staat.

 

Zeer waarschijnlijk is bij ons in de buurt een glasvezel geraakt tijdens werkzaamheden. Vervelend dat zo iets gebeurt. Zeker met twee thuiswerkers en online lessen van twee kinderen.

Recentelijk ervaring met een elektra stroring, kabel defect, binnen no-time een reparatie ploeg ter plaatse met graafmaterieel. Dus ja hou lang kan en mag een kabelbreuk duren?

 

Vrijdag 23 april 19:00 uur, storing is nog steeds actief.

Helaas zijn we niet geïnformeerd. Daarom hebben we meermalen KPN gebeld, telkens weer het zelfde antwoord: “Verveld voor u, maar de monteurs zijn hard aan het werk.”  Waar dan?

Tja, dat is niet meer dan een standaard telefoontraining en bel scriptje afwerken….

Medewerker reageerde zelfs duidelijk geïrriteerd dat wij alweer belde.

 

Zaterdagmiddag 24 april belde een KPN dame na aanleiding van ons ingevulde formulier. Op dat moment was ik druk, dus afgesproken dat de dame in kwestie maandag 26 april zou terug bellen, helaas nog steeds niet gebeurt….

 

Genoemde (verwachte) eind datum-tijd is doorgeschoven naar koningsdag 27 april 18:00 uur.

Helaas 26 en 27 april wederom in de straat géén zichtbare actie voor herstel van de glasvezel. Genoemde eind tijd is wederom niet gehaald. Ik kan ergens begrijpen dat het niet per direct kan, maar aan de andere kant helemaal niet omdat een opdrachtgever normaal gesproken een SLA heeft met de onderaannemer.


Vandaag 28 april, we zijn nog steeds niet geïnformeerd, geen noodpakket, geen oplossing.

 

De gehele situatie duurt nu te lang….

Wat is de redelijke reparatie termijn die klanten mogen en kunnen verwachten in dit soort gevallen?

Iemand ervaring met dit soort problemen?

 

Wat mij betreft moet hier iemand per direct de boel oplossen, punt. Maar hoe krijg je dat gedaan? Achteraf vergoeding regelen en niets zeggende excuses is niet hetzelfde.

 

Nb. Dit is slecht een schets op hoofdlijnen van de situatie.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

@AvE75  Niet geheel onlogisch dat u zich bij KPN meld inzake een kabelbreuk van de glasvezel. Echter gaat KPN de provider niet over een kabelbreuk, maar KPN Netwerk NL.  Op hun website KPN NetwerkNL - Service en Contact kun u informeren hoe het er voor staat met de oplossing van de kabelbreuk. Ook kunt u gebruik maken van de chat.

@HansaanZet  Ik heb overwogen KPN netwerknl te bellen, maar op hun site staat duidelijk dat je contact moet opnemen met je provider.  

Bovendien vind ik dat wij een contract hebben met KPN en dat zij de leveringsverplichting hebben. Hoe ze dat organiseren zou niet mijn probleem moeten zijn. Het vervelende is alleen dat ze het impliciet wel mijn probleem maken.

@AvE75  U zegt in uw begin topic "Zeer waarschijnlijk is bij ons in de buurt een glasvezel geraakt tijdens werkzaamheden ".

Door wie zijn die werkzaamheden uitgevoerd en weet u zeker dar er sprake is van kabelbreuk? Door wie is dat bevestigd? Alle werkzaamheden voor en inclusief het (glas)aansluitpunt worden toch echt verricht door een andere partij als KPN de provider. U wilt toch de status weten van de herstelwerkzaamheden ?

Dat kan op de website van KPN Netwerk NL.

@HansaanZet 

Graafwerkzaamheden worden uitgevoerd voor vernieuwen van rioolbuizen en gasleidingen. Mag toch aannemen dat de aannemer een klic melding heeft gedaan en de schade bij de juiste instantie meld.

Formeel heeft niemand heeft de breuk-graafschade bevestigd.  Maar zelf zie ik een meerdere oranje mantelbuizen met schade. Op één plaats steken de glasvezels….lijkt mij meer dan duidelijk. 

Tegen mijn gevoel in, contact met KPN Netwerk NL gezocht, deze verwijst zoals verwacht naar de provider. KPN de provider verschuilt zich achter de ‘aannemer’. Tja meneer hier staat dat het 27 april om 18:00 uur opgelost is….. meer kan ik niet zien.

Kort om een typisch geval van: “Van kastje naar de muur sturen”

 

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @AvE75, welkom. 

Wat ontzettend vervelend om te horen dat jij nog steeds last hebt van een glasvezel breuk. 

Zowel jij als @HansaanZet hebben beiden gelijk. Als je storing hebt dien je dat te melden bij jouw provider, in jouw geval dus KPN. Je betaald immers aan ons en wij zijn verantwoordelijk voor het leveren van jouw diensten. Je hoeft niet zelf contact op te nemen met de netwerkbeheerder tenzij jouw provider dat nadrukkelijk aangeeft.  

Echter wanneer een storing aan een kabel breuk ligt, moeten wij de netwerkbeheerder (KPN NetwerkNL) inschakelen. Zij zullen dan de breuk zo snel mogelijk proberen te verhelpen. Daar zit geen vast oplostermijn op helaas. iedereen streeft ernaar om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Soms zijn er helaas omstandigheden die er voor zorgen dat dit enkele uren (of dagen) langer duurt dan gewenst. Denk aan gemeentelijke vergunningen of dat de breuk complexer lijkt dan in eerste instantie verwacht. We doen ons best om jouw zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de verwachte eind tijd. Ik hoop dat het snel wordt opgelost! 

Dag @Hanna_ , dank voor je bericht. 

Begrijpelijk dat een oplossing / reparatie soms wat langer duurt dan wenslijk is. 

Wat ik niet begrijp en frustrerend is, is de gebrekkige informatie voorziening. Het enige dat ik zie is (verwacht) einde. Inmiddels van 23 april bijgesteld naar 27 april en ook dat ligt al weer ruim 24 uur achter ons. Ook “Houd mij op de hoogte van deze storing” haalt niets uit.  

Nogmaals ik begrijp dat dit soort storing soms wat langer duren en dat de oplossing moet komen van de netwerkbeheerder. Maar ik mag toch aannemen dat een beetje professionele netbeheerder met iets als een planning werkt? Dat is het toch eenvoudig om te zeggen, de werkzaamheden staan in de planning voor datum x. En dan is het ook nog begrijpelijk als de storing toch wat complexer is en de werkzaamheden iets uitlopen. Nu hoor ik keer op keer de monteurs zijn hard aan het werk. Waar dan? ik zie niemand!! 
Ook de KPN dame (naam is mij bekend) die mij zaterdagmiddag 16:00 uur belde, waarmee ik de afspraak hebt gemaakt om maandag 26 april terug te bellen, moet mij nog steeds bellen. Ook daar kan iets tussen zijn gekomen. Begrijpelijk, maar mijn begrip is niet oneindig. 

Ook de eerste aangereikte tijdelijke oplossing blijkt toch niet te kunnen werken. Advies van de help desk dame (naam is mij wederom bekend) lijkt in eerste instantie een werkbare oplossing. Later blijkt dat dit helemaal niet kan!! Waarom dan toch dit advies? De gemaakte kosten mocht ik declareren, hoor graag even waar en hoe! 

De tweede aangereikte tijdelijke oplossing (welke ikzelf notabene moest voorstellen) is maar een halve oplossing. Ook voor deze tweede tijdelijke halve oplossing hoor ik graag hoe en waar ik de kosten kan declareren.
Een volledige tijdelijke noodoplossing (voor twee thuiswerkende ouders en online studerende kinderen) bied KPN niet. Dit is telefonisch wel gevraagd….


Maar goed, uiteindelijk wil ik gewoon gebruik maken van mijn eigen aansluiting en voorzieningen. 

Ik ben erg benieuwd of er ergens bekend is wanneer de oplossing komt.