Beantwoord

Sinds begin dit jaar last van structureel wegvallende verbinding

  • 13 April 2024
  • 9 reacties
  • 137 keer bekeken

Badge

Hi,

Wij maken gebruik van KPN glasvezel en hebben een V10 modem.

Even ter context, ik heb geen klachten over de internetsnelheden. Alles werkt uitstekend, zowel bekabeld als via Wifi, en ik behaal mijn gewenste snelheden. Dit is bijna 4 jaar lang ook goed gegaan in mijn nieuwbouwwoning. Maar sinds begin 2024 heb ik te maken met het structureel uitvallen van de internetverbinding. Nu is voor mij de maat vol.

Het uitvallen geldt zowel voor het internet als voor de televisie, zowel via UTP aangesloten apparatuur als via de wifi. Kortom, het complete internet lijkt te stoppen.

Het enige wat helpt is het uit- en aanzetten van de modem. Daarna werkt het weer voor 3 tot 6 dagen, waarna de problemen opnieuw beginnen.

De V10 is door mij naar de fabrieksinstellingen teruggezet, maar de problemen blijven aanhouden.

Om alvast enkele vragen te beantwoorden:

  • Het heeft 4 jaar lang zonder problemen gefunctioneerd.
  • De snelheid en de connectie/signaalsterkte zijn NIET het probleem.
  • Er is een Unify switch aangesloten op de modem met verschillende Unify AP’s. Deze apparaten werken probleemloos zolang de V10 functioneert.

Ik begin te denken dat de modem zijn beste tijd heeft gehad, aangezien deze ook in mijn vorige woning jarenlang prima heeft gewerkt. Ik heb bij de buren geïnformeerd die ook KPN gebruiken, en zij ervaren geen problemen.

Ik zou graag technische ondersteuning of een oplossing ontvangen. 

Vriendelijke groet,

Alex

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 15 April 2024, 15:33

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @AlexUnify ,

Ik zou graag technische ondersteuning of een oplossing ontvangen. 

 

Bel dan nu met 0800-0402. Zij kunnen jou verder helpen. 

Badge

Hallo @AlexUnify ,

 

Bel dan nu met 0800-0402. Zij kunnen jou verder helpen. 

We hangen aan de lijn. Thanks voor nu. Zal deze post editten wanneer ik meer weet. 

Reputatie 1

Welkom bij de club. Unifi en KPN is geen goede match sinds het begin van dit jaar, waarschijnlijk sinds een update van KPN. Mij hebben ze deze update een paar weken geleden door de strot geduwd ook al wisten ze dat er problemen in zaten. Moet dagelijks (meermaals) alles resetten. 

 

Wel verbinding maar kan geen websites openen. Wel youtube en Facebook en andere sites van google. 

Badge

Welkom bij de club. Unifi en KPN is geen goede match sinds het begin van dit jaar, waarschijnlijk sinds een update van KPN. Mij hebben ze deze update een paar weken geleden door de strot geduwd ook al wisten ze dat er problemen in zaten. Moet dagelijks (meermaals) alles resetten. 

 

Wel verbinding maar kan geen websites openen. Wel youtube en Facebook en andere sites van google. 

Dat klinkt vrij zorgelijk. Wat overigens opvallend zou zijn. Ik werk met een Ubiquiti UniFi USW-Lite-16-PoE achter de KPN V10 vanuit waar mijn camera’s, vaste devices als PS5 en AP’s worden gevoed. Wat dus tot vóór de jaarwisseling 2024 nagenoeg zonder problemen jaren heeft gefunctioneerd. Over wat voor update hebben we het? Softwarematig van de KPN modem zelf? Of spreken we over iets veel groters binnen KPN?

Op dit moment staat er in elk geval een “verzoek tot onderzoek voor storing” waarbij een monteur mij komende week gaat bellen. Benieuwd wat ze op afstand kunnen doen. 

Reputatie 1

Het gaat om een software update van de Experiabox: 

Maar misschien is jou probleem wel ongerelateerd.

Ik ben benieuwd wat de monteur gaat vinden.

Badge

Ben inmiddels de Rabit Hole van de problemen tussen KPN en Unify ingedoken. Onder andere de andere topics gelezen hierover. Dat beloofd in elk geval niet veel goeds. 

Vandaag weer problemen met de Windows laptop van mijn vriendin terwijl mijn Macbook wel online is. Opvallend is dat de de Windows Laptop in mijn Unify omgeving komt te staan maar niet in mijn KPN V10 omgeving met een IP adres. Mijn kennis is niet zo groot dat ik nu begrijp wat dit zegt.

Alle apparaten starten met het IP’s adres: 192.168 

Alleen krijgt de windows laptop nu een ip met 169.254? Let op, dit is in mijn Unify omgeving. In mijn KPN V10 instellingen zie ik dus nergens de laptop staan.

De windows laptop zelf geeft “verbinding, geen internet” aan. 

Edit:/

Herstart modem V10 heeft IP adres probleem opgelost. Dus Windows laptop heeft nu ip die terug slaat op de anderen door te beginnen met 192.168. 

Het betreft nu (vandaag) 1 device die dus niet connect waardoor reset nu nodig is. Normaliter heb ik dus ook te maken met een volledig uitvallen van het netwerk. Maar het is misschien zinvol bovenstaand verhaal erbij te benoemen.

Daarnaast heb ik WIFI via de Modem maar eens aangezet. Maar dit netwerk, ook na de reset, is niet zichtbaar op zowel iPhone, Macbook als Windows device. 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @AlexUnify, welkom op het forum! Het is wel zo dat bij dienstuitval je het beste af bent aan de telefoon. Want de collega's kunnen dan ter plekke dingen met je troubleshooten en testen. En dan, indien nodig, een monteur plannen, apparaat vervangen of technische melding aanmaken. Wat ook gebeurd is, lees ik. Ik hoor ook graag, nadat er verder contact met je is geweest wat de vervolgstappen gaan zijn.

 

Maar, ik zie hier in het topic ook wat dingen door elkaar gaan lopen. Dus kom ik me er wel even mee bemoeien :)

 

@Joost Eijkenboom, dit

Het gaat om een software update van de Experiabox: 

Maar misschien is jou probleem wel ongerelateerd.

Ik ben benieuwd wat de monteur gaat vinden.

waar jij aan refereert is een issue dat specifiek is voor de Box 12, en de Box 14, met de nieuwe KPN Software erop. Dat staat dan ook volkomen los van wat Alex hier ervaart.  

En jouw wegvallende verbinding (vooral wifi als ik het goed lees in dat andere topic?) hoeft ook niet per se daarmee te maken te hebben. Even afhankelijk van jouw thuisnetwerk precies in elkaar zit. Maar daar is dit topic dan niet de juiste plek voor. 

Badge

Inmiddels zijn we een hoop stappen verder. Vanuit KPN is vastgesteld dat het praktisch gezien niet aan de verbinding ligt die binnenkomt. Dus dan moet het ergens in mijn omgeving misgaan, is de hypothese. Waarom dat sinds januari 2024 zo is, blijft een raadsel.

Inmiddels is mijn complete netwerk opnieuw opgebouwd en functioneert het dus enkele dagen goed. Topverbinding, snel internet via wifi en al helemaal bedraad.

Vanochtend ging ik echter weg van huis; toen waren er nog geen problemen met wifi. Ik kom thuis en kan ineens niet meer op de wifi met mijn mobiele telefoon. Een reset van de V10 is dan weer nodig.

Als laatste hoop heb ik zojuist de primaire DNS veranderd naar 1.1.1.1, op basis van een topic van 2 jaar geleden: 

 

Fingers crossed! 

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoop met je mee dat het nu goed blijft @AlexUnify, het klinkt in ieder geval behoorlijk positief!

Reageer