Vraag

Snelheid internet is structureel te laag en varieert

  • 28 July 2020
  • 8 reacties
  • 409 keer bekeken

Ik heb glasvezel en een verbinding van 500 MB. Het hoogste wat ik gemeten heb is rond de 300 MB. Maar de snelheid is ook geregeld onder de 100 MB. Dat is zowel bekabeld als draadloos, boven of beneden. Er zit ook niet een patroon in wanneer het sneller of langzaam is. Weet iemand hier een oplossing voor?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hoi @vermar, meet je de snelheid direct op het modem, of heb je nog andere apparatuur zoals een switch of router ertussen zitten? Ik zou in ieder geval de snelheid direct op het modem meten, terwijl je de firewall en andere intensive software hebt uitgezet. Het zou ook mooi zijn als je de ethernet kabel kan vervangen, en ik raad je aan om in ieder geval deze pagina te doorlopen: traag internet. Succes!

Hoi Kindstranger, de pagina traag internet heb ik doorlopen en gaf geen verbetering. Nou ben ik een redelijke digibeet en weet ik dat 500 mb natuurlijk niet haalbaar is maar en een beetje in de buurt zou mooi zijn. Ik heb de snelheid direct vanaf het modem met een kabel gemeten. Uitzetten van firewall en andere intensieve software gaat mijn een beetje boven mijn pet.

Trouwens bedankt voor je snelle reactie.

Reputatie 2
Badge

dit is hetzelfde wat ik ervaar en waar ik iets op het forum gezet heb.  ik heb ook n verbinding 500/500 incl 3 superwifipunten maar ervaar hetzelfde weet wel iets v interneaar ben ook n leek op gebied v diverse handelingen mbt instellingen  en lees aan de reacties cq standaard  adviezen

dat dit niet direct tot n oplossing gaat komen.liefst zou ik n servicemonteur willen maar dat zit er gezien de vele topics niet in ook qua bezetting ivm corona en de opgelopen werkzaamheden oid bij kpn denk ik.

Badge +19

Bekabeld is de snelheid met glasvezel gegarandeerd met een kleine marge uiteraard. Via Wi-Fi ligt dat anders uiteraard.  Heb je het glasvezelkastje al keer 2minuten van de stroom gehaald?

@vermar en @patrickal : Hebben jullie windows computers? Zou je dan de ingebouwde snelheidsapp van windows willen proberen om te meten? Uiteraard bedraad. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten.

https://www.microsoft.com/en-us/p/speedtest-by-ookla/9nblggh4z1jc

Reputatie 2
Badge

hoi Erwin bedankt v je reactie . mijn modem hangt strak opgebonden  in de meterkast.ik ben niet in staat om wat bedraad eraan te sluiten daar ik tgv v een ongeval een arm mis en de bedrading keurig strak is opgebonden is achter het modem waar ik heel blij mee ben.ik ben wel al iets gewend aan de snelheid maar vind het jammer dat ik niet 75% oid kan krijgen v het door mij afgesloten abbo 500/500 op wifi met jullie 3 superwifipunten.ik denk dat mijn enigste oplossing zal zijn tzt een storingsmonteur daar de installatie monteur ook op de werkbon aangaf matige snelheid.ik ben ook tevens benieuwd naar de update die nog plaats moet gaan vinden om box 12 beter of sneller te laten communiceren met de wifi punten?nu heb ik geen wifi 6 standaard op de superwifipunten maar ac only op,al mn apparaten misschien dat dat nog iet uit gaat maken evt? 

Draadloos is het lastig om garanties te geven. Veel te veel externe variabelen.  Daarom is het bij dit soort abonnement altijd raadzaam om eerst de bedrade snelheid te testen. Zo weet je of er in ieder geval voldoende binnenkomt en kun je van daar uit proberen om de wifi snelheid nog te verbeteren.  Ik snap dat dit voor jou lastig is. 

De v12 krijgt op termijn een update waardoor de mesh gaat werken. Op dat moment gaat het apparaat dus samenwerken met de experia wifi's en/of superwifi's en zou het draadloze signaal stabiel en snel moeten blijven als jij van kamer naar kamer gaat.  

300Mbit draadloos is trouwens een hele rappe verbinding, draadloos.  Die 500 Mbit ga je via wifi niet zo snel halen. 

 

Reputatie 2
Badge

Bedankt v je bericht @Erwin_ ik ben op zich enigszins wel tevreden hoor ik kwam v tele 2 adsl light 20 mb  verbinding af,  3 keer niks dus, ik heb nu rond de 100 mb download de upload is hoger. Ik vind het tv menu ook erg prettig ook vanaf de mobiele apparaten. De  3 superwifipunten werken op zich wel oke goed bereik en groene lampjes op alle, een primair in de meterkast aan de box 12 en een huiskamer en een slaapkamer.

De installatiemonteur heeft het erg netjes aangesloten en uitgelegd en ook alles netjes op hoogte aangesloten en opgehangen met netjes de kabels erachter echt klasse.