snelheid nog niet verhoogd

  • 5 November 2020
  • 10 reacties
  • 21 keer bekeken

Reputatie 1

Als ik dit lees dan biedt KPN tegenwoordig ‘standaard’ een vast IP adres aan?

Vandaag ben ik theoretisch overgezet naar 500 Mbps maar ‘uiteraard’ ging dit niet vlekkeloos. Ik kreeg de mail dat alles zou moeten werken, constateerde dat mijn ipadres gewijzigd was en besloot eens wat te gaan testen. Helaas pindakaas. Geen topspeed.

Na contact met KPN besloten om dan maar de V12 te plaatsen op de plaats van de V10. Ondanks dat in principe alles werkte. Conform eerdere uitspraken zou ik ook geen nieuwe router krijgen dus waarom te vervangen als deze er tóch pas sinds een paar maanden geplaatst was i.v.m. de overgang van Telfort naar KPN. Toen KPN de V10 op afstand gereset had was ik al mijn gegevens als portforwarding etc. kwijt. Dan toch maar de V12. Die had ik al voorgeconfigureerd en dus werkte alles weer met 50 Mbps maar ook geen 500 Mbps. 
En vervolgens ben ik verder gegaan met Dyndns maar ook dat werkte niet. En na wat zoeken kwam ik hier terecht en las dat dyndns niet werkt. Beetje vreemd IMHO.

Gaat de wet van Murphy op en krijg ik nog meer ellende? Morgen komt de monteur want ik ben uitgedaan. Ik doe het voorlopig nog maar even met 50 Mbps. 😉

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7

Als ik dit lees dan biedt KPN tegenwoordig ‘standaard’ een vast IP adres aan?

Formeel is het IP adres van KPN "dynamisch" want KPN wil het recht behouden om jouw IP adres te wijzigen. In de praktijk en dat is al vele jaren zo, zal jouw IP adres niet wijzigen.

Uiteraard zal jouw IP adres wel éénmalig wijzigen bij de technische overgang van Telfort naar KPN.

Reputatie 1

Dat klopt. Dat was vanmorgen al bijtijds het geval. 
De snelheid achter mijn Vigor is nog steeds amper verhoogd. Waar de snelheid voor de Vigor ook in de loop van de ochtend nauwelijks hoger was, is deze nu rond de 300 Mbps maar achter de Vigor nog steeds identiek aan hedenochtend. En dit terwijl de Vigor geschikt is voor ‘glas’ en eerder rechtstreeks op het oude glasvezelmodem probleemloos 100 Mbps deed. Morgen maar eens afwachten.

Reputatie 7

Dus je gebruikt een Vigor en een V12?

Je spreekt over een snelheid voor de Vigor en een snelheid achter de Vigor.

Kan je mij eens vertellen hoe je het één en ander aangesloten hebt?

Reputatie 1

Dit is aangesloten zoals dit al tijden eerder ook zo zat. De WAN van het glasvezelmodem naar de WAN van de Experiabox en poort 1 gaat naar de WAN poort van de Vigor. Zo heeft destijds de KPN monteur beaamt dat dit in orde was. De poorten die ik wil forwarden zijn geforward naar het vastgezette IPadres van de Vigor en alles werkt prima. Behoudens dan de snelheid. De Vigor geeft aan dat zijn WAN poort geschikt is voor 1 Gbit en de poort van de EB V12 geeft aan ‘automatisch’ wat ik niet kan wijzigen.

Reputatie 7

Oké helder, je hebt de Vigor dus achter de V12 staan.

Zou je eens een computer met een netwerkkabel op een LAN poort van de V12 willen aansluiten en met de Ookla Speedtest app uit de Microsoft Store de snelheid willen meten.

Kies hierbij ook eens voor de server van RoutIT in Ede en die van XS4ALL.

Hoeveel Mbps meet je?

Reputatie 1

Vanmorgen was dat net als net achter de EB. Vanmiddag liep de download richting 290 Mbps en de  upload ging al richting 500 Mbps. Tóch is het achter Vigor bedroevend slecht. Wel langzaam iets beter maar het komt nog niet in de buurt van het gewenste. Ik blijf het apart vinden.

Reputatie 7

Vanmiddag liep de download richting 290 Mbps en de  upload ging al richting 500 Mbps.

Gemeten vanaf een bekabeld aangesloten computer via die Ookla Speedtest app en niet, ik herhaal niet via de speedtest site in een browser?

Reputatie 1

Dat zal ik straks even doen.

Reputatie 1

Helaas lukt dit vanavond niet meer i.v.m een plotselinge wijziging in mijn geplande avond. Het zal dus morgen worden.

Eerder deed ik dit inderdaad met een browser via de site van Oakla maar ook via de Ziggo speedtest en uiteraard ook via de KPN speedtest. De laatste was het meest positieve overigens.

Reputatie 1

Vanmorgen vroeg nog wat tests uitgevoerd binnen de huidige infrastructuur. Immers had ik gisteren ook vanaf mijn computer / hobbyruimte de tests uitgevoerd. Ook heb ik, nadat ik de instellingen aangepast had, de Vigor rechtstreeks op glas aangesloten. De resultaten leken op dat moment (bekabeld) al aanmerkelijk beter maar nog niet echt top. Zojuist meerdere metingen verricht rechtstreeks op de EB en de Vigor en ook met de app. En wat blijkt nu? De waardes zijn direct achter beide routers perfect. De reden dat het nu wél goed is staat er niet bij. 

Ook nog even gemeten binnen mijn normale infrastructuur en ook daar is de snelheid prima. Zowel met de app als via de website. 
Ook nog even de WIFI snelheid gemeten, mij realiserend dat dit geen maatstaf is, maar daar is een heldere conclusie te trekken. Waar de WIFI van de EB een waarde geeft > 400 Mbps blijft de Vigor strak hangen rond de 50 Mbps. 
 

De KPN snelheid is inmiddels nu wel goed en ik moet iets aan mijn WIFI gaan doen.