Beantwoord

Sneller internet buitengebied heel traag

  • 9 March 2021
  • 14 reacties
  • 586 keer bekeken

Het Sneller Internet Buitengebied was vandaag ook weer eens bijzonder traag. Voor video conferencing ga ik tegenwoordig weer naar kantoor want het is vanuit huis niet te doen. Het resetten van de Experiabox en 4G moden helpt meestal niet.

Admin: nieuw topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door jrxs4all 11 March 2021, 14:35

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Hugo F., welkom op het forum!
Dat is wel ontzettend langzaam inderdaad!
Hoe branden de lampjes op je 4G modem? 

De kwestie is al langer aan de orde, het 4G modem staat achter een raam op zolder met een directe line of sight op jullie 4G mast. Ik heb keurig 3 blauwe lampjes op de 4G modem. De LAN verbinding naar de Experia is een 1GB full duplex link over cat5e bekabeling. Er zijn hier geen issues met het wifi, dat is keurig ingericht op de kanalen 1, 6 en 11 voor de 2,4GHz en de 5GHz heeft ook geen overlap. Probleem is er zowel bij gebruik van wifi als bedraad.

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk! Dat sluit een hele hoop uit.
Ik kijk graag even mee! Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Ik heb de relevante velden in mijn profiel ingevuld.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @Hugo F., ik heb net de lijn uitgelezen en deze meet stabiel. Je experiabox krijgt via de kabel iets meer dan 7Mbit/s binnen. Daar moet het 4G modem nog bovenop komen.
Meet jij nog steeds deze lage snelheden? 

Heb je het 4G modem aan de noordoost kant van je huis staan? Volgens mijn gegevens moet je daar de beste ontvangst hebben met onze mast.
Als deze ook de maximale snelheid binnenkrijgt en je blijft nog steeds rond de 4-5Mbit/s zitten lijkt het erop dat iets in je opstelling óf niet genoeg snelheid doorgeeft of een ander apparaat de snelheid simpelweg opgebruikt.
De enige manier om daar achter te komen is alles stuk voor stuk uit te sluiten.

  • andere apparatuur uitgeschakeld en ontkoppeld.
  • andere kabel tussen 4G modem en experiabox proberen.
  • met een bekabeld apparaat op je experiabox de snelheid meten.

Het Sneller Internet Buitengebied was vandaag ook weer eens bijzonder traag. Voor video conferencing ga ik tegenwoordig weer naar kantoor want het is vanuit huis niet te doen. Het resetten van de Experiabox en 4G moden helpt meestal niet.

Het is mogelijk dat video conferencing niet versnelt wordt door SIB. In videoconferenceng worden de onderliggende multimediastreams doorgaans niet over een TCP link gedaan, maar over UDP en dat gaat alleen maar over de DSL telelefoonlijn, niet over 4G.

Desondanks moet een speedtest wel veel hogere waarden aangeven dan wat met DSL telefoonlijn mogelijk is, want een speedtest is over een TCP link. Ook de ping is absurd hoog.

Even twee reacties.

@tmoesel: De VPN technology die we gebruiken is gebaseerd op TCP en niet op UDP.

@Thomas: De 4G antenne staat inderdaad naar het noordoosten gericht op de mast in Barsingerhorn.

De verbinding tussen de Sagem 4G modem en de experiabox is al 1GBps en zoals ik al eerder heb vermeld is er geen onderscheid tussen het gebruik van een bekabelde aansluiting of draadloos. Zonder het te kunnen aantonen of bewijzen heb ik het gevoel dat er mogelijk een capaciteits probleem is met de 4G mast waar ik gebruik van maak. Het zou mij niet verbazen al er simpelweg te veel 4G gebruikers zijn voor de mast. In het buitengebied is er niet veel keuze in de te gebruiken verbindingsmiddelen. Lang niet iedereen heeft een glasvezel aansluiting, de meeste een eenvoudige ADSL. Overigens zie ok op de ADSL verbinding weel veel FEC errors. Zojuist even gekeken en de modem heeft nu een uptime van bijna 50 uur en het aantal FEC errors up/down is 8/326279. Mogelijk speelt dat nog een rol.

Reputatie 4
Badge +2

Werkt de video conferencing wel goed als je het 4G modem loskoppelt ?

 

In dat geval heb je waarschijnlijk gelijk en wordt het probleem veroorzaakt door vertraging in de 4G verbinding waardoor ADSL+4G soms langzamer is dan ADSL alleen.

 

De VPN over UDP laten lopen zal het probleem dan ook oplossen omdat dan ook alleen ADSL wordt gebruikt.

De 4G afkoppelen is geen optie. De beschikbare ADSL bandbreedte is ca 1Mbps up en 7Mbps down.

Ik kan wel perfect 4K TV kijken via de huidige SIB verbinding, Netflix gaat zonder enig probleem.
 

Reputatie 4
Badge +2

Ik bedoel niet het permanent loskoppelen van de 4G, maar dat even proberen. Om te zien of het probleem dan is opgelost.

 

Ik heb hier een vergelijkbaar probleem met IPTV.  Dat is net als video conferencing realtime video, als de latency dan te groot wordt krijjg je problemen met de verbinding.  Bij Sneller Internet Buitengebied is dat onvermijdelijk, zeker als het druk is, omdat 4G de informatie in brokken verstuurd. In dit geval is er nog extra vertraging omdat de paketten deels over ADSL en deels over 4G gaan en dat moet ook nog weer aan elkaar worden geknoopt. Met alleen ADSL heb je daar geen last van. 

 

De oplossing was in dit geval een VPN client over UDP met split tunneling zodat alleen de IPTV applicatie via de VPN over UDP (en dus alleen ADSL) gaat. De rest gebruik dan wel ADSL+4G. Werkt perfect.

 

Daarom verwacht ik dat je video conferencing probleem opgelost is als je dat over UDP laat gaan. Je kunt het in ieder geval proberen, de ADSL snelheid alleen zou daarvoor voldoende moeten zijn.

 

Netflix is iets heel anders, die werken met een hele grote buffer en dan geeft het niets als de  verbinding even hapert. Met video conferencing kan dat niet.

Ik begrijp de technische begrenzingen van de verschillende soorten protocollen maar het gaat al fout in de basis van de verbinding zoals onderstaand grafiekje wwergeeft:

Het opnieuw starten van de ADSL en/of 4G modem maakt daarbij niets uit.

Reputatie 7
Badge +20

Meet je dit draadloos of via Wifi? Je experiabox krijgt op dit moment namelijk stabiel 7,4Mbit/s binnen via de DSL verbinding. Als je maar 1.6 haalt vermoed ik dat er tussen je experiabox en apparaat iets niet helemaal goed zit of iets op je netwerk veel data verbruikt.

Mijn laptop is rechtstreeks bekabeld verbonden met de experia box

Mijn laptop is rechtstreeks bekabeld verbonden met de experia box

Je kan op de Sagemcom4G inloggen en daar wel ergens zien hoeveel verkeer er tussen de ExperiaBox en de Sagemcom4G gaande is en is geweest.

Je kan ook in de ExperiaBox Bij DSL Status kijken, dan zou daar iets van 7400 kbps te zien moeten zijn, zonder een hoop fouten (CRC errors).